Volkswagen, Volkswagen Samochody Dostawcze (modele osobowe), Skoda, Audi, Cupra, Seat i Porsche. Oto marki, które w roku 2024 wchodziły w skład VGP, czyli Volkswagen Group Polska. W roku 2025 ten skład będzie już szczuplejszy – Porsche działa bowiem od nowego roku samodzielnie, poza strukturami VGP, z biurem w Warszawie zamiast Poznania.
Grupa sprzedała w 2024 r. 148 177 aut
To wzrost o niemal 15% w porównaniu do roku 2023. Rynek polski jest więc „łaskawy” dla grupy – wynik światowy jest bowiem na delikatnym minusie w porównaniu z 2023 r.
Udział marek Volkswagen Group Polska w polskim rynku wyniósł 26,9 procent, co oznacza, że częściej niż co czwarty nowy osobowy samochód zarejestrowany w 2024 roku w naszym kraju pochodził z salonów marek grupy. W sumie, licząc od momentu powstania Volkswagen Group Polska, to jest od czerwca 2012 roku, liczba rejestracji nowych samochodów dostarczonych przez spółkę przekroczyła 1,5 miliona.
Oto wyniki poszczególnych marek Volkswagen Group Polska w 2024 roku:
Skoda: 60 131 szt. (+16,8%),
Volkswagen*: 38 401 (+13,2%),
Audi: 29 161 (+12,0%),
Cupra: 11 555 (+31,6%),
Seat: 4 798 (+2,4%),
Porsche: 4 131 (-3,5%).
*(wraz z osobowymi modelami marki Volkswagen Samochody Dostawcze). Warto zwrócić uwagę na wynik Audi – marka jest liderem segmentu premium w kraju.
Samochody elektryczne w grupie VW
Dostawy samochodów elektrycznych na świecie wyniosły 744 800 sztuk. To o 3,4% mniej niż w 2023 r. (771 100 sztuk). Jak podaje koncern: „grupa Volkswagen pozostaje zdecydowanym liderem rynku europejskiego pomimo niższych dostaw (udział w rynku ok. 21%). W czwartym kwartale udział aut elektrycznych w dostawach osiągnął rekordowy poziom 9,5% na świecie, dostawy do klientów w Europie także znacznie wzrosły (+18%). Zainteresowaniem kierowców cieszą się nowe modele, między innymi Volkswagen ID.7 oraz Audi Q6 e-tron”.

Jak prezentuje się sytuacja modeli elektrycznych w VGP? Jak podaje grupa: „rynek samochodów elektrycznych w Polsce rozwija się zdecydowanie wolniej w odniesieniu do Unii Europejskiej. W sumie w 2024 roku zarejestrowano w naszym kraju 16 563 osobowe auta elektryczne, to jest o 3 procent mniej niż w 2023 roku”. Jakie modele były najpopularniejsze?
Największym powodzeniem wśród elektrycznych modeli Grupy Volkswagen cieszyło się Audi Q4 e-tron (702 szt.), kolejne miejsca zajęły Volkswagen ID.Buzz (211 szt.), Volkswagen ID.7 (207 szt.), Skoda Enyaq (201 szt.) i Volkswagen ID.4 (178 szt.).

– W 2024 roku wprowadziliśmy na rynek ponad 30 nowych modeli z licznymi innowacjami, w tym wiele modeli z napędem elektrycznym, które cieszą się rosnącym zainteresowaniem klientów. Niezależnie od preferencji napędu czy nadwozia, każdy klient znajdzie samochód jakiego szuka w naszym, niezwykle szerokim portfolio – powiedziała Carla Wentzel, prezes zarządu VGP.
Plany na rok 2025
Grupa zamierza w tym roku skupić się m.in. na sprzedaży nowych modeli elektrycznych, takich jak Skoda Elroq czy Audi A6 e-tron. Na rynek wejdą także m.in. Skoda Enyaq po liftingu czy Cupra Raval. Największe sprzedażowe nadzieje (jeśli chodzi o EV) związane są z Elroqiem. To samochód pozycjonowany cenowo podobnie do modeli spalinowych, z Karoqiem na czele. Sukces takiego auta z pewnością zależy od powodzenia programu dopłat Mój Elektryk 2.0.

MA