Freevoy Super Hybrid to pierwsza na świecie bateria dedykowana do pojazdów hybrydowych, która osiąga zasięg przekraczający 400 kilometrów oraz wspiera ultraszybkie ładowanie w standardzie 4C. Freevoy jest przełomowym rozwiązaniem na rynku baterii o dużej pojemności przeznaczonych do pojazdów EREV (Extended Range Electric Vehicles) i PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) – czytamy w materiałach prasowych producenta.
Nowa jakość doświadczeń w pojazdach EREV i PHEV
Wraz ze wzrostem popularności pojazdów EREV i PHEV, użytkownicy coraz częściej wskazują na niedostateczny zasięg w trybie elektrycznym oraz powolne ładowanie. Freevoy, zaprojektowany specjalnie dla takich pojazdów, oferuje użytkownikom możliwość naładowania baterii raz na tydzień, eliminując konieczność częstego doładowywania – bateria pozwala na uzyskanie zasięgu ponad 280 kilometrów po zaledwie 10 minutach ładowania, co znacząco redukuje problem tzw. „lęku zasięgu”.
Innowacje technologiczne i zwiększona wydajność
Osiągnięcie tak dużej wydajności i ultraszybkiego ładowania było możliwe dzięki licznym przełomom technologicznym. Freevoy wykorzystuje technologię modyfikacji powierzchniowej dla materiału katodowego i wysokonapięciowy elektrolit, które tworzą nano-ochronną warstwę, która redukuje reakcje uboczne w aktywnej warstwie baterii (zastosowanie wysoko aktywnych cząsteczek w materiale katodowym zwiększa efektywność transportu jonów litu, co pozwala na osiągnięcie czysto elektrycznego zasięgu przekraczającego 400 km) – argumentuje CATL.
Dodatkowo, dzięki nowemu modelowi SOC oraz ulepszeniom w algorytmach i sprzęcie systemu zarządzania baterią (BMS), dokładność kontroli SOC wzrosła o 40%, a efektywność wykorzystania energii w trybie czysto elektrycznym zwiększyła się o ponad 10%. Analiza charakterystyki polaryzacji ładowania i rozładowania baterii umożliwiła stworzenie strategii predykcji mocy, która poprawiła osiągi pojazdów hybrydowych o 20%.
Ultraszybkie ładowanie na poziomie pojazdów elektrycznych
Technologia ultraszybkiego ładowania 4C zastosowana w Freevoy umożliwia uzyskanie zasięgu ponad 280 kilometrów po zaledwie 10 minutach ładowania. Transport jonów litu jest ułatwiony dzięki powłoce przewodnika szybkich jonów na katodzie, drugiej generacji grafitu o szybkim ładowaniu oraz nanotechnologii powłokowej na anodzie. Wielowarstwowa konstrukcja elektrody i nowy elektrolit o ultra-wysokiej przewodności dodatkowo przyczyniają się do osiągnięcia prędkości ładowania porównywalnej z pojazdami w pełni elektrycznymi – informuje w materiałach prasowych CATL.
Wysoka wydajność w niskich temperaturach
Dzięki technologii akumulatorów sodowo-jonowych, Freevoy może działać w ekstremalnych warunkach pogodowych, zachowując zdolność do rozładowania przy -40°C, ładowania przy -30°C, a przy -20°C działa niemalże bez ograniczeń.
CATL wprowadził trzy kluczowe innowacje technologiczne wspomagające wydajność baterii w niskich temperaturach. Pierwsza z nich, to technologia integracji systemu baterii AB, która łączy akumulatory sodowo-jonowe i litowo-jonowe, co zwiększa zasięg przy niskich temperaturach o 5%. Po drugie, bateria sodowo-jonowa służy jako punkt odniesienia SOC dla systemu AB, zwiększając precyzję kontroli systemu o 30%, co dodaje dodatkowe 10 kilometrów do zasięgu na takiej baterii. Trzecim rozwiązaniem jest precyzyjna technologia BMS dla całego zakresu temperatur, która umożliwia ciągłe zarządzanie wydajnością baterii.
Wdrożenie na rynku
Freevoy jest już wykorzystywany w modelach takich chińskich marek jak Li Auto, AVATR, DEEPAL, CHANGAN NEVO i NETA, a w 2025 roku na rynek trafi 30 modeli hybrydowych różnych producentów, w tym Geely, Chery, GAC i VOYAH, wyposażonych w baterie Freevoy.
OW