W ubiegłym roku Volvo Trucks po raz pierwszy zaprezentowało swoje elektryczne pojazdy ciężarowe z ogniwami paliwowymi. Te bezemisyjne ciężarówki wykorzystują wodór do wytwarzania własnej energii elektrycznej na pokładzie, dzięki czemu nadają się do użytku na dłuższych dystansach.
Teraz samochody te po raz pierwszy zostały przetestowane na drogach publicznych. Próby przeprowadzono za kołem podbiegunowym w północnej Szwecji – w ekstremalnie zimnym klimacie.
– Ciężarówki jeżdżą siedem dni w tygodniu i w każdych warunkach pogodowych. Trudne warunki na drogach publicznych w północnej Szwecji, z lodem, wiatrem i dużą ilością śniegu, są idealnym środowiskiem testowym. Testy idą dobrze, a wyniki potwierdzają to, co wcześniej sprawdzaliśmy, zarówno cyfrowo, jak i na naszym torze testowym w pobliżu Göteborga – powiedziała Helena Alsiö, VP Powertrain Product Management w Volvo Trucks.
Elektryczne ciężarówki zasilane ogniwami paliwowymi (FCEV) będą szczególnie przydatne na dłuższych dystansach, gdzie korzystanie z wyłącznie z akumulatorów nie jest możliwe – na przykład na obszarach wiejskich bez infrastruktury do ładowania.
Dostępne za kilka lat
Volvo oferuje obecnie najszerszą w branży gamę elektrycznych pojazdów ciężarowych z akumulatorwami, obejmującą sześć modeli w produkcji seryjnej, nadających się do najróżniejszych rodzajów transportu w obrębie miast i między nimi. Elektryczne ciężarówki z ogniwami paliwowymi (FCEV) będą dostępne w drugiej połowie tej dekady. Testy z przewoźnikami rozpoczną się na kilka lat przed komercyjnym uruchomieniem. Aby przyspieszyć rozwój, Volvo Group połączyło siły z Daimlerem w celu opracowania i wyprodukowania ogniw paliwowych dostosowanych do potrzeb dostosowanych do pojazdów o dużej ładowności. Ciężarówki Volvo na ogniwa paliwowe będą wykorzystywać dwa ogniwa o mocy 300 kW energii elektrycznej.
Nie ma czasu na czekanie
Dla przewoźników, którzy już teraz chcą świadczyć usługi transportu bezemisyjnego, Volvo Trucks proponuje sześć różnych modeli z napędem akumulatorowym (BEV) i samochody ciężarowe zasilane paliwami odnawialnymi, takimi jak biogaz.
– Musimy działać już teraz, aby zatrzymać globalne ocieplenie. Niezależnie od zleceń transportowych lub miejsca na świecie, w którym działają nasi klienci, czekanie nie wchodzi w grę. W ciągu kilku lat nasi klienci będą mogli całkowicie wyeliminować ze swoich samochodów ciężarowych emisję CO2 – dodał Roger Alm, prezes Volvo Trucks.