Infrastruktura ładowania

Elocity i EDRI Poland w elektromobilnym partnerstwie

Pierwsze stacje DC EDRI stanęły w Warszawie. Kolejne, w tym o mocy do 400 kW, są w tegorocznych planach.
Źródło zdjęcia: EDRI
  • Pierwsze stacje ładowania DC EDRI stanęły w Warszawie
  • Korzystający z aplikacji Elocity mają dostęp do 60% punktów ładowania dostępnych w Polsce
  • Stacje EDRI trafiły do aplikacji Elocity
  • Postawienie stacji dużych mocy, jest procesem zbyt długotrwałym

Większą dostępność publicznych stacji ładowania wysokiej mocy, tzw. HPC (High Power Charging) dla użytkowników samochodów elektrycznych w Polsce ma zapewnić partnerstwo Elocity i E.ON Drive Infrastructure (EDRI) Poland – polskiej spółki będącej częścią europejskiego E.ON Drive Infrastructure. Pierwsze stacje ładowania DC (>150 kW) firmy stanęły w Warszawie. Kolejne, w tym o mocy do 400 kW, są w tegorocznych planach.

Skala i specjalizacja

E.ON Drive Infrastructure jest międzynarodowym operatorem publicznych stacji ładowania (CPO), działającym obecnie na 11 rynkach: w Niemczech, Danii, Czechach, Wielkiej Brytanii, Szwecji, Rumunii, na Węgrzech, we Włoszech, w Niderlandach, Norwegii, a od 2022 roku budujący pozycję również w Polsce. Firma zarządza siecią, na którą składa się obecnie ponad 7,3 tys. ogólnodostępnych punktów ładowania pojazdów elektrycznych. Liczba ta stale rośnie. Strategia zakłada wzrost ich liczby o około 1 tys. rocznie.

Nasza spółka z uwagi na określony centralnie strategiczny profil Grupy EDRI jest pod wieloma względami inna niż większość podmiotów działających na polskim rynku emobility.  W Polsce tak jak na wszystkich rynkach, koncentrujemy się przede wszystkim na działalności operatorskiej (en. CPO – charging point operator) – budujemy i zarządzamy własnymi stacjami ładowania pozostając strategicznie i systemowo otwarci na współpracę z dostawcami usług ładowania (EMP- emobility service providers)  – powiedział Jacek Błaszczyński, Dyrektor Zarządzający E.ON Drive Infrastructure Poland.

Kwestie dostawy usługi ładowania powierzane są wyspecjalizowanym w tej materii partnerom, co wynika z europejskiej koncepcji EDRI jako („pure CPO”) „czystej krwi” operatora. Regulacje, zarówno te unijne jak i polskie – czynią z firmy działającej w Polsce dostawcę, ale jedynie w ograniczonym zakresie – to jest w obszarze płatności jednorazowych (ad-hoc) przy użyciu terminali i bramek płatniczych.

Siła finansowa, moc determinacji

W Polsce firma realizuje plan kompleksowej dostępności- rozwój infrastruktury obejmie cały obszar Polski. Podstawowa baza zakontraktowanych lokalizacji jest już zabezpieczona i jednocześnie stale poszerzana – zapewnia firma.

EDRI koncentruje się na budowie szybkich i ultraszybkich stacji o mocach od 150 kW do 400 kW, wszędzie gdzie pozwalają na to warunki sieciowe, choć jak podkreśla, proces ich budowy jest w Polsce (na tle europejskich sąsiadów) wyjątkowo złożony i długotrwały. Poza kompetencjami potrzeba też na to determinacji i cierpliwości oraz solidnego finansowania.

Pierwsze stacje ładowania EDRI Poland (każda o mocy nominalnej 200kW, tymczasowo oferująca poziom 150kW dostarczonych przez spółkę dystrybucji) zostały właśnie uruchomione w dwóch lokalizacjach przy ul. Puławskiej 338 (Google Maps) oraz Puławskiej 519 (Google Maps) w Warszawie. Kolejne obiekty, które EDRI Poland uruchomi jeszcze w 2025 roku, będą obejmowały instalacje o szerokim zakresie mocy, w tym również 200 i 400 kW – podkreśla Jacek Błaszczyński. – w tempie wyznaczanym przez operatorów systemu dystrybucji energii w tym roku i w kolejnych latach będziemy systematycznie poszerzać pokrycie geograficzne i dostępność stacji pod brandem E.ON Drive.

Zrównoważony rozwój

– Wyprzedzająco w stosunku do standardu wykuwającego się dopiero na rynku operatorskim, cała energia jaką dostarczamy do każdej z naszych obecnych i przyszłych stacji pochodzi w 100% ze źródeł odnawialnych (OZE), co możliwe jest dzięki niezależnej kontraktacji dostaw energii wraz z gwarancjami pochodzenia na samodzielnych przyłączach – dodał szef EDRI.

EDRI Poland w swoich projektach stawia na najwyższą jakość usług, dlatego współpracuje wyłącznie z renomowanymi, światowymi producentami stacji ładowania, dbając o stabilność systemu, niezawodność rozwiązań, a tym samym o komfort i bezpieczeństwo użytkowników. – Ogrom doświadczeń z innych, bardziej dojrzałych i nasyconych rynków dzięki bardzo bliskiej, operacyjnej współpracy spółek w grupie EDRI czy zunifikowana w skali europejskiej baza systemów i rozwiązań do zarządzania i utrzymywania stacji to również niewidoczny gołym okiem, ale istotny komponent jaki kształtować będzie profil i metody działania E.ON Drive Infrastructure w Polsce. Dopełnieniem starań o najwyższy standard obsługi klienta jest również operatorskie (niezależne od wsparcia dostarczanego przez EMP) dwujęzyczne centrum wsparcia klientów, dostępne całodobowo (24/7)” – czytamy w komunikacie EDRI i Elocity.

Stacje w aplikacji Elocity

Cel zapewnienia szerokiego i łatwego dostępu do stacji ładowania EDRI dla polskich klientów końcowych od pierwszego dnia i pierwszej stacji, zdecydowały, że w gronie partnerów spółki znalazło się Elocity, która od 2017 roku rozwija autorskie aplikacje i platformę do zarządzania infrastrukturą ładowania oraz umożliwia korzystanie z usług ładowania zarówno do klientów indywidualnych, jak dla flot.

Wygoda klientów priorytetem

Wybór Elocity był naturalny z uwagi na fakt, że jest on rozpoznawalnym, popularnym i otwartym na innowacyjne rozwiązania dostawcą usług ładowania. Wygoda korzystania i różnorodność w dostępie do oferty powinny być priorytetem dla uczestników rynku. Nasze firmy rozumieją potrzebę roamingu świadczonych usług w jednakowy sposób – zaznacza Błaszczyński.

Dodatkowo, Elocity zakresem swoich działań znacząco wykracza poza definicję tylko dostawcy usług ładowania. Zarówno świadczone dodatkowo usługi jak i możliwości rozszerzania oferty jakie daje ekosystem firmy, stanowią o atrakcyjności partnerstwa dla nas – dodał.

Stacje E.ON Drive Infrastructure (EDRI) Poland są już dostępne w aplikacji Elocity, pod marką E.ON Drive (w filtrze Operatorów pod nazwą EDRI Poland). Jest to drugi brand grupy E.ON wyszukiwalny w aplikacji, obok stacji będących własnością stron trzecich, usługowo zarządzanych i udostępnianych za pośrednictwem E.ON Polska S.A. (w filtrze Operatorów pod nazwą E.ON). O rozpoczęciu współpracy E.ON Polska i Elocity informowaliśmy tutaj.

Sieć rośnie

Cieszy nas, że możemy wspierać silnych i rozpoznawalnych partnerów, takich jak EDRI. W naszej aplikacji, dostępnych jest ponad 5.500 ogólnodostępnych punktów ładowania, zarówno tych obsługiwanych poprzez backend Elocity jak i udostępnianych przez partnerów, którzy podobnie jak EDRI Poland roamingują swoje stacje do sieci Elocity. Liczba operatorów korzystających z naszej technologii przekroczyła 400, a wśród nich są zarówno duże sieci, jak i mniejsze, lokalne podmioty. Dzięki temu kierowcy korzystający z aplikacji Elocity mają dostęp już do ponad 60% wszystkich punktów ładowania dostępnych w Polsce – powiedział m.in. Adrian Nocuń, CEO Elocity.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

REKLAMA