Od telefonów do elektryków
Xiaomi jeszcze niedawno kojarzyło się przede wszystkim z produkcją telefonów i innych sprzętów elektronicznych. Teraz firma coraz śmielej poczyna sobie na rynku motoryzacyjnym i szykuje się do debiutu w Europie.
Furorę w mediach niedawno zrobił sedan SU7, który w swojej sportowej wersji przejechał legendarny tor Nurburgring w wyjątkowo krótkim czasie, pokonując m.in. znacznie droższe Porsche Taycan. Teraz gamę uzupełnia SUV YU7, biorący na celownik przede wszystkim Teslę Model Y.

Większy od Tesli
Takie wymiary sprawiają, że Xiaomi znacznie przerasta wspomnianą Teslę, mierzącą 4,75 m, a także np. Mercedesa EQE SUV i BMW iX. Zbliża się za to wielkością do Kii EV9.

Pozostałe wymiary to: 1996 mm szerokości, 1600 mm wysokości, rozstaw osi wynoszący 3000 mm. Bagażnik oferuje 678 litrów pojemności (1758 litrów po złożeniu drugiego rzędu siedzeń). Do tego auto ma jeszcze przedni bagażnik o pojemności 141 litrów.

Pod względem wyglądu, Xiaomi prezentuje się dynamicznie i może kojarzyć się z… Ferrari Purosangue. O ile sedan SU7 przypomina Porsche Taycan, o tyle inspiracji projektantów SUV-a należy zdecydowanie szukać w Italii.
Do wyboru trzy wersje
Auto będzie – początkowo tylko na rynku chińskim – dostępne w następujących odmianach. Każda z nich korzysta z architektury 800V, a ładowanie od 10 do 80% ma zajmować zaledwie 12 minut.
– Xiaomi YU7 – 320 KM, 528 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h w 5,88 s, akumulator o pojemności 96,3 kWh, zasięg do 835 km według chińskiej normy pomiarowej CLTC,
-Xiaomi YU7 Pro – 496 KM, 690 Nm, 0-100 km/h w 4,27 s, akumulator 96,3 kWh, zasięg do 770 km według CLTC,
-Xiaomi YU7 Max – 690 KM, 866 Nm, przyspieszenie 0-100 km/h w 3,23 s, akumulator 101,7 kWh, zasięg do 760 km według CLTC.
Deska jak w Neue Klasse
Co jeszcze wiadomo o nowym SUV-ie z Chin? Projekt deski bywa porównywany do tego z nowych BMW z serii Neue Klasse. Jego głównym punktem są ekrany Hipervision, wyświetlające personalizowane dane za kierownicą, na dole przedniej szyby. Oprócz tego, nie zabrakło centralnego ekranu o przekątnej ponad 16 cali.

System multimedialny ma być szybki i stabilny za sprawą nowego procesora z autorskim chipem Xiaomi, Xring 01, debiutującego także w najnowszym, flagowym smartfonie firmy, pokazanym razem z SUV-em.
We wnętrzu auta pojawią się także fotele z funkcją masażu, a jakość plastików ma być adekwatna do klasy. O bezpieczeństwo jazdy zadba szereg systemów, które wspomogą LiDAR, radar 4D, 11 kamer wysokiej rozdzielczości i 12 radarów ultradźwiękowych.
Premiera w lipcu
Ceny – jak na razie na rynku chińskim – poznamy bliżej premiery. Jak spekulują chińscy eksperci, Xiaomi YU7 będzie kosztować od 400 do 500 tys. juanów. W przeliczeniu na złotówki to od 208 do 260 tys. zł. Mówimy więc o cenach zbliżonych do cen za Teslę Model Y.
Tak obydwa auta prezentują się w porównaniu:
Parametr | Xiaomi YU7 | Tesla Model Y Juniper |
Typ nadwozia | SUV | SUV |
Długość | 4 999 mm | 4 750 mm |
Szerokość | 1 996 mm | 1 921 mm |
Wysokość | 1 600 mm | 1 624 mm |
Rozstaw osi | 3 000 mm | 2 890 mm |
Masa własna | 2 140–2 460 kg | 1 979–2 003 kg |
Napęd | RWD (bazowa), AWD (Pro, Max) | RWD (bazowa), AWD (Long Range, Performance) |
Moc maksymalna | 320 KM (bazowa), 496 KM (Pro), 691 KM (Max) | 299 KM (RWD), 514 KM (Long Range AWD), 534 KM (Performance) |
Przysp. 0–100 km/h | 5,88 s (bazowa), 4,27 s (Pro), 3,23 s (Max) | 6,9 s (RWD), 5,0 s (Long Range), 3,7 s (Performance) |
Prędkość maksymalna | 240 km/h (bazowa, Pro), 253 km/h (Max) | 217 km/h (wszystkie wersje) |
Pojemność baterii | 96,3 kWh (bazowa/Pro, LFP), 101,7 kWh (Max, NMC) | ok. 75 kWh (wszystkie wersje) |
Zasięg (CLTC / WLTP) | 835 km (bazowa), 770 km (Pro), 760 km (Max) – cykl CLTC | 455 km (RWD), 533 km (Long Range), 514 km (Performance) – cykl WLTP |
Szybkie ładowanie | 800V, do 430 kW, 10–80% w 12 min, do 620 km w 15 min zasięgu | 250 kW (Supercharger V3), 10–80% w ok. 27 min |
OS i systemy | HyperOS, Xiaomi Pilot, LiDAR, 4D radar, 23 głośniki Dynaudio, Huawei HiCar | Tesla OS, Autopilot (L2), opcjonalnie Full Self-Driving, 15″ ekran, 14 głośników |
Cena (Chiny / Polska) | od ok. 208-260 tys. zł w Cinach | od 204 990 zł (RWD) |
od 229 990 zł (Long Range AWD) | ||
od 264 990 zł (Performance) | ||
Dostępność w Europie | Planowana na 2026 r. | Dostępna w Polsce od kilku lat |
Pozostali rywale nowego Xiaomi to m.in. Nio EL6, BMW iX czy Toyota bZ4X Touring, a także BYD Seal U, Nissan Ariya czy Ford Mustang Mach-E. Czy chiński produkt ma szanse na sukces? Z całą pewnością Xiaomi traktuje rynek motoryzacyjny poważnie, a ceny powinny być atrakcyjne niczym stylistyka tego auta. To oznacza, że konkurenci mają powody do obaw.
PMA