Elektryczne Urbino trafią do Nowego Sadu

Elektryczne Urbino trafią do Nowego Sadu

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Producent z Wielkopolski poinformował o podpisaniu z serbskim przewoźnikiem JGSP Novi Sad, umowy na dostawę 10 autobusów elektrycznych Solaris Urbino 12 electric wraz z infrastrukturą ładowania. Dostawy bezemisyjnych pojazdów do Nowego Sadu zostaną zakończone na początku 2023 roku. W ramach kontraktu partner zamówił również infrastrukturę ładowania – pięć ładowarek typu plug-in oraz trzy ładowarki pantografowe. Wartość zamówienia wynosi 6,2 mln euro.

Nowy rynek dla e-busów

Nowy Sad jest pierwszym miastem w Serbii w którym jeździć będą elektryczne Solarisy. Przewoźnik JGSP Novi Sad podpisał z firmą Solaris umowę na dostawę 10 dwunastometrowych Urbino electric. W ramach kontraktu zamówiono również infrastrukturę ładowania w postaci pięciu ładowarek typu plug-in oraz trzech ładowarek pantografowych. Pojazdy zostaną dostarczone do Serbii w przeciągu 13 miesięcy od momentu podpisania umowy. Wartość kontraktu wynosi 6,2 mln euro.

Zakup sfinansował EBOiR

Inwestycje w bezemisyjne i niskoemisyjne środki transportu publicznego są niezwykle istotnym krokiem na drodze do poprawy jakości życia, zwłaszcza w dużych miastach. Podpisany kontrakt to nie pierwsza współpraca JGSP Novi Sad z firmą Solaris. W przeszłości przewoźnik zakupił między innymi 6 Urbino 12 CNG, napędzanych sprężonym gazem ziemnym. Nowe autobusy Urbino electric nie będą emitować szkodliwych substancji do atmosfery i zapewnią podróżnym komfortowy przejazd, dzięki cichej pracy silnika. Zakup elektrycznych pojazdów został sfinansowany przez Europejski Bank Odbudowy i Rozwoju (European Bank for Reconstruction and Development), w ramach projektu „Green Cities Framework 2 W2 – Novi Sad Electric Buses”.

160 kW mocy

Zamówione Urbino electric zostaną wyposażone w baterie Solaris High Power o łącznej pojemności 90 kWh, które będą mogły być ładowane zarówno przez ładowarki z wejściem plug-in oraz za pomocą pantografu. Płynną jazdę w dwunastometrowych modelach zapewni chłodzony powietrzem, silnik centralny o mocy 160 kW.

Kamery zastąpią lusterka

Przewoźnik zadbał, by wyposażenie gwarantowało najwyższy stopień komfortu i bezpieczeństwa. Poza standardową klimatyzacją i systemem monitoringu zainstalowanym wewnątrz pojazdów, niskopodłogowe autobusy zostaną zaopatrzone w nowoczesny System MirrorEye. Jest to zestaw kamer zastępujący tradycyjne lusterka boczne, który zwiększa pole widzenia kierowcy oraz poprawia widoczność w silnym słońcu, w czasie deszczu oraz po zmroku.

Pierwsze autobusy Solarisa zawitały w Serbii w 2011 roku. Do tej pory Solaris dostarczył do tego kraju ponad 200 autobusów. Obecnie na europejskich drogach można spotkać ponad 1200 autobusów Urbino electric.

Źródło: na podstawie Solaris

Narzędzia
i kalkulatory