Kluczowe innowacje technologiczne, które w ocenie BMW zrewolucjonizują rynek pojazdów elektrycznych:
- Inteligentna centralna jednostka sterująca Energy Master: Opracowana i produkowana przez BMW Group w zakładzie w Landshut, zarządza energią w akumulatorze wysokonapięciowym.
- Nowa koncepcja akumulatora wysokonapięciowego z cylindrycznymi ogniwami: Zapewnia znaczny wzrost gęstości energii, krótszy czas ładowania i większy zasięg.
- Otwartość technologiczna w zakresie elektrycznych układów napędowych: Wykorzystanie różnych typów silników elektrycznych, takich jak SSM i ASM.
Akumulatory Gen6: Bardziej płaskie, szybsze i o większym zasięgu
Technologia BMW eDrive szóstej generacji (Gen6) przynosi skokowy wzrost wydajności. Ładowanie ma być o 30 proc. szybsze, a zasięg zwiększony o także 30 proc., a w niektórych modelach nawet więcej. Akumulatory wysokonapięciowe Gen6 wykorzystują architekturę 800V i charakteryzują się płaską konstrukcją, umożliwiającą integrację z różnymi modelami Neue Klasse. Nowe cylindryczne ogniwa mają o 20 proc. większą gęstość energii niż pryzmatyczne ogniwa Gen5. Co więcej, BMW Group potwierdziło, że ładowanie dwukierunkowe będzie standardem w Gen6 – chwali się producent.

Jak informuje BMW Group, akumulatory wysokonapięciowe do Neue Klasse będą montowane w pięciu nowych zakładach produkcyjnych, zlokalizowanych w pobliżu fabryk samochodów, zgodnie ze strategią „lokalnie dla lokalnych”. Lokalizacje obejmują Irlbach-Straßkirchen (Dolna Bawaria), Debreczyn (Węgry), Shenyang (Chiny), San Luis Potosí (Meksyk) i Woodruff (USA). Ta strategia ma na celu zapewnienie stabilności produkcji w obliczu nieprzewidzianych zdarzeń politycznych i gospodarczych.
BMW Energy Master: Inteligentne zarządzanie energią
BMW Energy Master to nowa, centralna jednostka sterująca, umieszczona na akumulatorze wysokonapięciowym, pełniąca rolę interfejsu do zasilania wysokiego i niskiego napięcia oraz do przesyłania danych. Kontroluje zasilanie silnika elektrycznego i układu elektrycznego pojazdu, zapewniając bezpieczną i inteligentną pracę akumulatora. Zarówno sprzęt, jak i oprogramowanie Energy Master zostały w całości opracowane wewnętrznie przez BMW Group, co umożliwia wdrażanie aktualizacji w czasie rzeczywistym.
Produkcja seryjna rozpocznie się w sierpniu 2025 roku Energy Master będzie miała miejsce w zakładzie Landshut, który będzie zaopatrywał wszystkie zakłady montażowe akumulatorów wysokonapięciowych na świecie.
Silniki elektryczne Gen6: Innowacje w układach napędowych
BMW Group w Gen6 utrzymało zasadę działania silnika synchronicznego o wzbudzeniu elektrycznym (EESM), w którym pole magnetyczne w wirniku jest generowane przez uzwojenia zasilane prądem stałym. Dodatkowo, w układzie napędowym Gen6 wykorzystano silnik asynchroniczny (ASM), w którym pole magnetyczne wirnika jest indukowane przez stojan. „Silniki ASM będą montowane na przedniej osi samochodów Neue Klasse z napędem BMW xDrive. W porównaniu z modelem Gen5 xDrive, przyszły model Neue Klasse wyposażony w technologie EESM i ASM zapewnia redukcję strat energii o 40 proc., kosztów o 20 proc., a masy o 10 proc.” – podkreśla bawarski producent.

Produkcja seryjna układów napędowych Gen6 rozpocznie się w zakładzie w Steyr latem 2025 roku. Do 2030 roku firma zainwestuje w tę lokalizację ponad miliard euro, aby wzmocnić swoje kompetencje w obszarze rozwoju i produkcji systemów napędu elektrycznego.
Recykling akumulatorów: Zamknięty obieg materiałów
Wraz ze wzrostem popularności elektromobilności rośnie znaczenie recyklingu akumulatorów wysokonapięciowych. Niemiecki producent, w ramach partnerstwa z SK tes, odzyskuje kobalt, nikiel i lit z wycofanych akumulatorów, które następnie trafiają z powrotem do łańcucha dostaw. Firma bada również inne możliwości recyklingu, takie jak metoda bezpośredniego recyklingu, realizowana we współpracy z Encory.
Podsumowując, BMW Group konsekwentnie realizuje strategię elektromobilności, wprowadzając innowacyjne rozwiązania technologiczne i dbając o zrównoważony rozwój poprzez recykling akumulatorów.
OW