Home Pojazdy Osobowe Volkswagen Edukacja ekologiczna wciąż kuleje

Badanie Volkswagena

Edukacja ekologiczna wciąż kuleje

Badanie Volkswagena

Edukacja ekologiczna wciąż kuleje

Badanie potwierdzają, że elektryki są najmniej emisyjnymi pojazdami
Fot. Volkswagen
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Z badania przeprowadzonego przez Volkswagena wynika, że nieco ponad 1/3 ankietowanych uważa, że „elektryki” są bardziej ekologiczne od aut spalinowych, biorąc pod uwagę sposób produkcji energii elektrycznej w Polsce. Odsetek ten jest niższy niż przed rokiem. To znak, że w naszym kraju edukacja na ten temat wciąż kuleje, ponieważ ekologiczną „wyższość” samochodów elektrycznych nad „spalinówkami” potwierdzają fachowe analizy.

Twarde dane

Polska konsekwentnie dąży ku zrównoważonemu rozwojowi. Zgodnie z danymi Agencji Rynku Energii udział węgla w produkcji prądu w Polsce spadł z 86,6 w 2010 do 70,8% w 2021 r. Odnawialne źródła energii (OZE) natomiast zwiększyły swój udział z odpowiednio 6,9% do 16,9%. Zmiany zachodzą również w motoryzacji. Wg Eurostatu, w 2020 r. udział OZE w ogólnym wolumenie energii zużywanej w transporcie wzrósł do 6,6%, z niespełna 4% w 2016 r. Ogromne znaczenie ma w tej materii ma oczywiście rozwój elektromobilności. W ostatnim badaniu InsightOut Lab oraz marka Volkswagen wzięli na warsztat temat zrównoważonego rozwoju branży automotive. Jest to kluczowy cel zarówno Volkswagena, jak i całego sektora samochodowego na najbliższe lata. VW chce osiągnąć neutralny bilans pod względem emisji CO2 najpóźniej do 2050 roku i już dzisiaj powstają „zbilansowane” modele tej marki. Przy tej okazji, jak przed rokiem, zapytano badanych, czy uważają, że samochody elektryczne są bardziej „eko” niż „spalinówki”.

Elektryki bardziej eko

W badaniu z października 2022 r. 34% ankietowanych odpowiedziało, że samochody elektryczne są bardziej ekologiczne od aut spalinowych, także w realiach polskiego miksu energetycznego. W maju 2021 r. ten odsetek wynosił 47%, co oznacza spadek o 13 punktów procentowych. Niemal co czwarty badany (23%) nie miał wyrobionego zdania na ten temat, co było rezultatem niemal identycznym w porównaniu z 2021 r. (24%). Wynika z tego, że część głosów mówiących o ekologicznej przewadze „elektryków’ nad „spalinówkami” przeszła „na drugą stronę”. Jeśli w maju 2021 r. 28% ankietowanych twierdziło, że auta na prąd nie są bardziej ekologiczne niż spalinowe, to w ostatnim badaniu było ich aż 43%.

Mniejsza emisyjność BEV

Tymczasem badania pokazują, że nawet w naszym kraju, gdzie wciąż większość energii elektrycznej produkowana jest z węgla, auta elektryczne są bardziej ekologiczne od spalinowych. Przykładem jest analiza przeprowadzona przez redakcję 300gospodarka.pl i Fundację Promocji Pojazdów Elektrycznych (FPPE). Porównano auta spalinowe (diesel + benzyna), hybrydy i auta elektryczne w 3 segmentach modelowych (crossover/SUV, segment B i C). Wskaźnikiem branym pod uwagę była liczba gramów emitowanych substancji, którymi okupione jest przejechanie 1 km danym pojazdem, wliczając w to również emisje związane z dostarczeniem energii (produkcja paliw/energii elektrycznej) W każdym segmencie najmniej emisyjnym okazał się „elektryk”, a jego wyniki były niższe w porównaniu z najbardziej trującymi „benzynami” o 19-31%.

Źródło: Volkswagen

Narzędzia
i kalkulatory