Home Pojazdy Autobusy Solaris Dwie dekady współpracy

Ryga zamówiła elektryczne Urbino

Dwie dekady współpracy

Ryga zamówiła elektryczne Urbino

Dwie dekady współpracy

W maksymalnym scenariuszu Solaris dostarczy na Łotwę 52 elektryczne Urbino
Fot. Solaris
Przeczytasz w < 1 min
Przeczytasz w < 1 min

Solaris poinformował o podpisaniu 29 listopada umowy z łotewskim przewoźnikiem Rīgas Satiksme. Producent z Bolechowa dostarczy 35 autobusów Solaris Urbino 12 electric. Dodatkowo zamówienie może zostać rozszerzone o kolejne 17 elektrycznych modeli. Wartość kontraktu podstawowego wynosi ponad 19 milionów euro. Pojazdy trafią do stolicy Łotwy pod koniec 2023 roku.

Współpracujemy z Rīgas Satiksme już ponad 20 lat. W tym czasie dostarczyliśmy do Rygi prawie 600 naszych pojazdów. Jestem niezwykle dumny, że nasza firma może być częścią historii transportu publicznego w tym mieście, szczególnie, że początki naszej elektromobilnej drogi w stolicy Łotwy sięgają jeszcze 2001 roku, kiedy na ulicach Rygi pojawiły się pierwsze Trollino. Elektromobilność to z pewnością przyszłość transportu, a bezemisyjne autobusy, które wkrótce dołączą do tutejszej floty dostarczą bezspornych korzyści dla mieszkańców  – powiedział Olivier Michard, Członek Zarządu Solaris Bus & Coach sp. z o.o., odpowiedzialny za obszary Sprzedaży, Marketingu i After Sales.

Zamówione elektrobusy to flagowe, dobrze już znane w całej Europie, zeroemisyjne produkty Solarisa. Niskopodłogowe pojazdy o długości 12 metrów zostaną wyposażone w baterie Solaris High Energy o pojemności 140 kWh, które będą ładowane zarówno poprzez wtyczkę plug-in, jak i za pomocą pantografu odwróconego. Stan naładowania magazynów energii, wraz z liczbą kilometrów, jaką może pokonać pojazd, będą wyświetlały się na pulpicie kierowcy. Źródłem napędu w elektrycznym Urbino będzie centralny silnik trakcyjny.

  • Zobacz również: Solaris korzysta z napędowej transformacji
  • Prekondycjonowanie termiczne

    W celu zoptymalizowania zużycia energii, pojazdy zostaną wyposażone w funkcję tzw. prekondycjonowania termicznego. Oznacza to, że podczas ładowania baterii wnętrze autobusu będzie równolegle ogrzewane lub chłodzone – w zależności od pory roku. Pozwoli to przygotować autobus wyjeżdżający na trasę z zajezdni do przewozu pasażerów w komfortowych warunkach.

    W pojazdach zostanie również zaimplementowany system eSConnect, który usprawnia zarządzanie flotą bezemisyjnych autobusów. To autorskie oprogramowanie Solarisa oferuje takie funkcjonalności, jak dostęp do danych o pojeździe w czasie rzeczywistym oraz bieżącą identyfikację usterek.

    Łotwa to  jak podkreśla producent ważny rynek eksportowy dla firmy. Ponad 20 lat temu do ryskiego taboru dołączyły pierwsze trolejbusy Solarisa. Do tej pory do stolicy tego kraju dostarczono 560 pojazdów producenta, w tym ponad 160 Trollino, z czego 10 sztuk z technologicznie zaawansowanym, wodorowym range extenderem. Wkrótce Ryga zostanie trzecim miastem w Łotwie, w którym regularnie kursować będą elektryczne autobusy marki Solaris. 6 bateryjnych Solarisów jeździ już w nadmorskim porcie Jurmała i w mieście Jełgawa.

    Źródło: Solaris

    Narzędzia
    i kalkulatory