Wodór dla wszystkich
Stacja wodorowa w Katowicach jest zlokalizowana przy tradycyjnej stacji ORLEN przy trasie wyjazdowej z miasta w kierunku autostrady A4. Obiekt działa całodobowo i jest ogólnodostępny dla wszystkich użytkowników pojazdów napędzanych paliwem wodorowym.
Na miejscu działają dwa dystrybutory: jeden o ciśnieniu 350 bar do tankowania autobusów i drugi o ciśnieniu 700 bar do tankowania samochodów osobowych. Wydajność stacji w Katowicach wynosi minimum 630 kg wodoru, co pozwala na zatankowanie w ciągu doby np. 20 autobusów i 5 pojazdów osobowych. Wodór do stacji w Katowicach dostarczany jest z instalacji wytwórczej Grupy ORLEN we Włocławku, alternatywnie może pochodzić z HUBu w Trzebini.
Poznań był pierwszy
W czerwcu ubiegłego roku ORLEN otworzył w Poznaniu pierwszą ogólnodostępną stację wodorową. Oprócz pojazdów osobowych, obiekt, codziennie zasila flotę 25 autobusów należących do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu. Z kolei rok wcześniej, koncern uruchomił pilotażową stację wodorową na terenie zajezdni autobusowej Wola Duchacka w Krakowie, gdzie także tankowane są autobusy komunikacji miejskiej.
Ambitne plany. Wodór w nowej strategii
Plany na najbliższe lata są bardzo ambitne. – W tym roku postawimy pięć stacji. W ciągu najbliższych dwóch miesięcy otworzymy wodorowe stacje w Wałbrzychu i Włocławku. Następnie stacje powstaną w Pile, Płocku i Gdyni – powiedział Jakub Lubiński, Dyrektor Działu Technologii Wodorowych ORLEN podczas otwarcia stacji. – Na stacji w Katowicach jesteśmy w stanie wydać ok. 630 kg wodoru. To wystarczająca ilość dla ok. 20 autobusów i 5 samochodów osobowych. Dysponujemy dostatecznie dużą flotą bateriowozów, mogących obsłużyć kilkanaście obiektów tego typu – dodał Lubiński. Kolejne obiekty: w Bielsku-Białej, Gorzowie Wielkopolskim, Krakowie i Warszawie, będę oddawane do eksploatacji sukcesywnie w kolejnych latach. Wszystkie te stacje powstaną w ramach II etapu projektu Clean Cities – Hydrogen mobility in Poland. W III etapie planowane jest wybudowanie 16 kolejnych stacji, na ten cel ORLEN w kwietniu tego roku otrzymał bezzwrotne, rekordowe unijne dofinansowanie w wysokości 62 mln EUR.

Inwestycje w wodorowe stacje ładowania, to nie wszystko czego możemy się spodziewać w najbliższej przyszłości. W styczniu tego roku firma przedstawiła program inwestycji rozwojowych „Energia jutra zaczyna się dziś”, którego celem jest m.in. zwiększenie wydobycia gazu, budowa czterech morskich farm wiatrowych, wielkoskalowych magazynów energii i co najmniej dwóch małych elektrowni jądrowych.
Dekada ostatniej szansy
Ireneusz Fąfara, Prezes Zarządu ORLEN podczas prezentacji strategii ogłosił, że Koncern w ciągu najbliższej dekady zainwestuje nawet 380 mld zł w ramach budowy niezależności energetycznej polskiej i regionalnej gospodarki. Strategia ORLENu do 2035 r. to największy program rozwojowy w historii polskiej energii. Ambitne cele postawione we wdrażanej przez ORLEN strategii mają prowadzić Grupę m.in. do zwiększenia jej bezpieczeństwa i konkurencyjności. Ireneusz Fąfara podkreślił, że w nadchodzącej dekadzie jest wiele do nadrobienia. Dlatego ORLEN intensyfikuje integrację spółek z grupy, wprowadza i utrwala reguły ładu korporacyjnego i nowoczesne, przejrzyste zasady zarządzania oraz optymalizuje projekty i procesy, aby sukcesywnie zwiększać wartość Grupy ORLEN dla akcjonariuszy. – W nowej strategii miejsce znalazła też wodoromobilność. Do 2035 roku będziemy lokować 12 tys. ton wodoru jakości automotive – podkreślił dyrektor Lubiński.

Sieć 100 stacji wodorowych
Do 2030 roku Grupa ORLEN planuje budowę sieci ponad 100 stacji tankowania wodoru dla transportu indywidualnego, publicznego i cargo, drogowego oraz kolejowego w Polsce, Czechach i na Słowacji. Wodór będzie dostarczany do nich dzięki wybudowaniu europejskiej sieci hubów wodorowych, zasilanych odnawialnymi źródłami energii oraz innowacyjnych instalacji przetwarzających odpady komunalne w zero- i niskoemisyjny wodór.
PM