Jednym z kluczowych założeń programu „Mój Elektryk 2.0”, jest wsparcie zakupu nowych samochodów elektrycznych kategorii M1. Maksymalna kwota dotacji wynosi aż 40 000 zł i obejmuje dodatkowe premie, takie jak bonus za zezłomowanie starego auta spalinowego czy preferencje dla osób o niższych dochodach. Dzięki temu program „Mój Elektryk” oferuje atrakcyjne warunki dla szerokiego grona odbiorców. Przedsiębiorcy, w tym prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą, mogą uzyskać wsparcie na zakup pojazdów nie tylko w formie tradycyjnego zakupu, ale również leasingu lub wynajmu długoterminowego.
Zasady programu „Mój Elektryk 2.0”
Program „Mój Elektryk 2.0” ma na celu ograniczenie emisji zanieczyszczeń poprzez wsparcie zakupu bezemisyjnych pojazdów kategorii M1. W jego ramach osoby fizyczne i firmy mogą uzyskać dotacje na samochody elektryczne w wysokości:
- Osoby fizyczne: maksymalnie 40 tys. zł, w tym dodatki za dochody poniżej 135 tys. zł (11 250 zł) oraz za zezłomowanie spalinowego pojazdu (10 tys. zł).
- Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG): do 40 tys. zł, z premią 10 tys. zł za zezłomowanie auta.
Dofinansowanie do samochodu elektrycznego obejmuje także leasing oraz najem długoterminowy, co czyni program bardziej dostępnym dla różnych grup beneficjentów.
Nowe limity i warunki wsparcia
Jedną z najważniejszych zmian w „Mój Elektryk 2.0” jest wyrównanie kwot dotacji niezależnie od statusu podatkowego wnioskodawcy. Wsparcie dotyczy wyłącznie kosztów netto, co oznacza, że:
- Maksymalna cena pojazdu wynosi 225 tys. zł netto.
- Minimalny wkład własny: uzależniony od wysokości dotacji, np. w przypadku leasingu operacyjnego może wynosić 30 tys. zł netto.
Podatek VAT jest kosztem niekwalifikowanym, ale wsparcie obejmuje zarówno zakup, jak i leasing czy najem długoterminowy.
Jak dostać dofinansowanie na samochód elektryczny?
Proces ubiegania się o dofinansowanie do zakupu samochodu elektrycznego został zaprojektowany tak, aby był maksymalnie prosty i przejrzysty. Wnioski można składać w trybie ciągłym w latach 2025–2026, do momentu wyczerpania środków z budżetu wynoszącego ponad 1,6 miliarda złotych. Dokumentacja oraz szczegółowe zasady dotyczące składania wniosków dostępne są na stronie internetowej Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Ważnym elementem jest fakt, że wsparcie przyznawane jest w formie refundacji, co oznacza, że środki zostają wypłacone po dokonaniu zakupu lub opłaceniu leasingu.
Aby otrzymać dofinansowanie, zakupione pojazdy muszą spełniać szereg wymogów. Muszą być fabrycznie nowe, a ich przebieg nie może przekraczać 6 000 km w momencie zakupu. Dodatkowo pojazdy muszą być zarejestrowane w Polsce i oznakowane zgodnie z wytycznymi programu. Przez okres co najmniej dwóch lat właściciel zobowiązany jest utrzymać ich rejestrację na terenie kraju oraz zapewnić odpowiednie ubezpieczenie, w tym polisę OC i AC.
Aby skorzystać z programu „Mój Elektryk 2.0”, należy:
- Złożyć wniosek – proces odbywa się w trybie ciągłym od 2025 roku do wyczerpania budżetu (1,6 mld zł). Na początku lutego 2025 roku rusza nabór wniosków w nowym programie dopłat do samochodów elektrycznych Mój elektryk 2.0.
- Spełnić warunki kwalifikacyjne, takie jak zakup nowego pojazdu elektrycznego kategorii M1 o przebiegu poniżej 6000 km.
- Dopilnować wymogów trwałości projektu – pojazd musi być użytkowany i zarejestrowany w Polsce przez co najmniej 2 lata.
Wnioski można składać online na stronie NFOŚiGW.
Dlaczego warto skorzystać z programu „Mój Elektryk 2.0”?
Dotacje na samochody elektryczne w nowej edycji programu, to nie tylko szansa na obniżenie kosztów zakupu pojazdu, ale także realne wsparcie dla osób i firm dbających o środowisko. Dzięki zwiększonej elastyczności finansowania, zarówno osoby fizyczne, jak i przedsiębiorcy mogą skorzystać z atrakcyjnych form leasingu czy najmu długoterminowego, minimalizując wkład własny.
OW