Degradacja na minimalnym poziomie
Blisko 1300 testów SoH w ciągu minionych 18 miesięcy – oto, ile testów sprawdzających stan akumulatorów wykonano w AAA Auto, czyli sieci salonów aut używanych należących do firmy Aures Holding. Wyniki pokazują, na ile auta z drugiej ręki cierpią z powodu degradacji baterii i spadku zasięgu. Jak prezentują się rezultaty?
– Na podstawie tych testów musieliśmy odrzucić tylko kilka pojazdów – powiedział Petr Vaněček, co-CEO Aures Holding. – Przy odkupie testujemy każdy samochód BEV i większość PHEV. Spośród 1283 unikalnych testów tylko w 83 pojazdach odnotowaliśmy wskaźnik SoH na poziomie poniżej 80% (przy czym kryterium reklamacji to 70%). Baterie tylko czterech pojazdów (dwóch BEV i dwóch PHEV), czyli 3% całości aut poddanych badaniu, miały wskaźnik SoH poniżej 60% – dodał przedstawiciel firmy.
Kluczowa diagnostyka
Jak podaje Aures, diagnostyka akumulatorów odgrywa kluczową rolę w określaniu ceny przy zakupie i sprzedaży pojazdуw elektrycznych (BEV). Technologia wykorzystywana podczas badań pozwala nie tylko określić stan baterii (czyli wskaźnik SoH), ale także przeanalizować, w jaki sposób poprzedni użytkownicy traktowali baterię. Jak to zrobić? Aures wykorzystuje w tym celu metodę testowania Aviloo, zwaną także testem flash. Test ten trwa około 10 minut, w trakcie których bateria trakcyjna jest szczegółowo skanowana. Wynikiem testu jest raport. Można w nim znaleźć najistotniejsze wiadomości, takie jak te dotyczące oceny stanu baterii, różnice w napięciach i temperaturach ogniw i ocenę punktową.
– Ocena punktowa zapewnia aktualną ocenę stanu baterii. Jednym z jej elementów jest historia baterii, która obejmuje informacje o tym, jak poprzedni użytkownicy ładowali pojazd, czy bateria została przeładowana, a może rozładowana. Dla nas punktacja jest prawie tak samo ważna jak SoH. Nie zachowujemy tych danych tylko dla siebie. Jesteśmy dumni z tego, że jako pierwsi w Europie udostępniamy wszystkie te informacje. Co więcej, obecnie nie mamy sobie równych nawet na poziomie globalnym. Dane pojazdów są dostępne na naszej stronie internetowej – zawierają unikalne parametry oraz stan akumulatora ustalony w momencie zakupu – stwierdził Vaněček.
Rynek używanych BEV
Jak podaje firma, w tym roku (czyli od stycznia do końca trzeciego kwartału) sprzedała już ponad dwa razy tyle używanych aut elektrycznych niż w całym roku 2023. – Sprzedaż pojazdów z napędem alternatywnym znacznie wzrosła (w ujęciu rok do roku dla grupy Aures Holdings), przy czym sprzedaż hybryd wzrosła o 73%, a pojazdów elektrycznych o 166% – choć nadal ze stosunkowo niskiego poziomu” – napisała firma w informacji prasowej na ten temat. – Z perspektywy elektromobilności oceniamy trzy kwartały 2024 r. jako bardzo udane. W tym okresie sprzedaliśmy 602 pojazdy elektryczne, co stanowi ponad dwukrotny wzrost rok do roku – podkreślił szef firmy.
Wyniki badania dotyczącego stanu akumulatorów mogą istotnie wpłynąć na nastroje kupujących. Nie jest tajemnicą, że obawy o szybką degradację baterii to jeden z czynników, które mocno studzą zapał potencjalnych klientów. Jak widać, nie ma się czego bać.
MA