Home Biznes Transport i logistyka <a href="https://elektromobilni.pl/cztery-kraje-za-zaostrzeniem-norm/" title="Cztery kraje za zaostrzeniem norm">Cztery kraje za zaostrzeniem norm

Transport ciężki

Cztery kraje za zaostrzeniem norm

Transport ciężki

Cztery kraje za zaostrzeniem norm

Przegląd norm CO2 dla HDV stanowi wyjątkową okazję do wysłania silnego sygnału dla rynku i zachęcenia do szybkiego przejścia na napędy alternatywne
Fot. Volvo
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Cztery państwa członkowskie UE wzywają Komisję Europejską do wyznaczenia daty zakończenia produkcji nowych ciężarówek i autobusów z silnikami spalinowymi. Nacisk ten wyprzedza surowsze normy emisji CO2 dla pojazdów ciężkich, które mają zostać wprowadzone już w lutym i odzwierciedla podobne odczucia niektórych przedstawicieli i analityków branży. Na przykład Daimler Truck chciałby przesunięcia 30-procentowego celu do 2027 r. i ustaleniem go na 65 procent do 2030 roku.

We wspólnym oświadczeniu Niderlandy, Belgia, Dania i Luksemburg wzywają Komisję Europejską do uwzględnienia w nowym wniosku celu zerowej emisji dla pojazdów ciężkich. Nie podają one daty docelowej, ale odnoszą się do unijnego celu neutralności klimatycznej do 2050 r.

Zbliżający się przegląd norm CO2 dla pojazdów ciężkich (HDV) stanowi wyjątkową okazję do wysłania silnego sygnału dla rynku i zachęcenia do szybkiego przejścia na napędy alternatywne” – napisały we wspólnym oświadczeniu cztery kraje.

Kwartet wzywa również do zaostrzenia pośrednich celów emisji CO2 dla nowych ciężarówek i autobusów do 2030 r. oraz do rozszerzenia limitów emisji CO2 na tzw. „uzupełniające/ dodatkowe pojazdy transportu drogowego”, ponieważ około 35 % emisji sektora nie mieści się w istniejących unijnych normach CO2.

Przypomnijmy, że rozpatrywanie wniosku Komisji Europejskiej dotyczącego celów dla pojazdów ciężkich, zaplanowano na przyszły miesiąc w ramach nowego pakietu Zielonego Ładu. Zastąpiłby on obecny wymóg UE, aby producenci zapewnili 30-procentową redukcję emisji CO2 do 2030 r. w porównaniu z poziomami z lat 2019/2020.

Te cele, choć wydają się ambitne zostały zakwestionowane zarówno przez polityków jaki i branże. Na przykład badanie przeprowadzone przez- Agora Verkehrswende – think tank na rzecz rozwoju mobilności neutralnej dla klimatu z siedzibą w Berlinie odzwierciedla ocenę procentową koncernu Daimler Truck. Zdaniem jednych i drugich przejście może i powinno być szybsze. Agora opowiada się za przesunięciem celu 30 procent do 2027 r. i ustaleniem 65-procentowej redukcji do 2030 r. Z kolei analitycy Price Waterhouse Coopers (PwC to globalna firma świadcząca m. in usługi audytorskie i doradcze), doszli do podobnie optymistycznych wniosków, patrząc na obecną prędkość rozwoju branży logistycznej. 

Daimler Truck, podczas niedawnego panelu, zasugerował również podejście wykraczające poza zwykłe cele emisji CO2 i chce, aby “precyzyjny udział pojazdów ZEV w rynku był ustalany przez rynek polityczny, a nie cel redukcji CO2, ponieważ dziś brakuje bezpieczeństwa planowania”.

Na koniec przypomnijmy, że w przypadku samochodów osobowych i lekkich pojazdów dostawczych UE podjęła już decyzję o zakończeniu sprzedaży nowych samochodów z silnikami spalinowymi od 2035 r.

O transporcie ciężkim eHDV można przeczytać na stronie: https://elektromobilni.pl/elektryczne-ciezarowki-na-horyzoncie/

Źródło: electrive.com, własne

Narzędzia
i kalkulatory