Home Pojazdy Osobowe Toyota Cieńsze baterie zwiększą zasięg elektrycznych samochodów Toyoty

Technologia

Cieńsze baterie zwiększą zasięg elektrycznych samochodów Toyoty

Technologia

Cieńsze baterie zwiększą zasięg elektrycznych samochodów Toyoty

Toyota zapowiada zmniejszenie wysokości baterii z obecnych 150 mm do nawet 100 mm w sportowych samochodach.
Fot. Toyota
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Toyota zapowiada, że w 2026 roku wprowadzi na rynek nową generację baterii do swoich samochodów hybrydowych i elektrycznych. Do 2030 roku wprowadzone zostaną cztery nowe technologie bateryjne. W 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km oraz tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które pozwolą na przejechanie powyżej 600 km. Następnie japoński koncern planuje wprowadzić bipolarne baterie litowo-jonowe z zasięgiem ponad 1000 km. Z kolei baterie ze stałym elektrolitem i zasięgiem ponad 1200 km pojawią się w autach Toyoty w 2027 roku.

Akumulator dostosowany do typu

Japoński producent planuje w 2030 roku wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych.  1,7 mln aut powstanie w nowej fabryce BEV Factory.

Będziemy oferować różne technologie baterii, tak jak teraz oferujemy różne napędy. Chcemy dostosować rodzaj akumulatora trakcyjnego do typu samochodu oraz jego zastosowania, a także do potrzeb naszych klientów – powiedział Takero Kato, prezes BEV Factory.

Do końca tej dekady wprowadzone zostaną cztery nowe technologie o poprawionych parametrach ładowania oraz zwiększonym zasięgu. Już w 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii do aut elektrycznych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km oraz tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które będą montowane w popularnych modelach i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km. Kolejnym etapem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Na 2027 roku planowane jest stosowanie w samochodach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem, w których czas szybkiego ładowania zostanie skrócony do 10 minut. Firma pracuje nad specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie ponad 1200 km.

Mniejsze baterie, lepsze osiągi

Toyota pracuje również nad kształtami i rozmiarami zespołów ogniw, bo te czynniki także mają ogromny wpływ na zasięg samochodu. Producent twierdzi, że kluczem do zmniejszenia oporu aerodynamicznego jest zmniejszenie wysokości baterii, a w konsekwencji zmniejszenie wysokości całego auta i zmniejszenie powierzchni czołowej, co poprawi osiągi aut. Dlatego koncern pracuje nad płaskimi bateriami.  Stosowana obecnie w modelu bZ4X bateria wraz z obudową ma 150 mm wysokości. Toyota planuje wkrótce wprowadzić akumulatory o wysokości 120 mm, a w autach sportowych będzie montować takie o wysokości 100 mm. Zmniejszenie wysokości baterii zwiększy zasięg samochodów elektrycznych, a także poprawi ich właściwości jezdne oraz odczucia zza kierownicy. Inne wymiary pozwolą także na jeszcze lepsze rozmieszczenie baterii, wzmocnienie konstrukcji i osiągnięcie niższego położenia środka ciężkości.

Źródło: Toyota
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory