Akumulator dostosowany do typu
Japoński producent planuje w 2030 roku wyprodukować 3,5 mln samochodów elektrycznych. 1,7 mln aut powstanie w nowej fabryce BEV Factory.
– Będziemy oferować różne technologie baterii, tak jak teraz oferujemy różne napędy. Chcemy dostosować rodzaj akumulatora trakcyjnego do typu samochodu oraz jego zastosowania, a także do potrzeb naszych klientów – powiedział Takero Kato, prezes BEV Factory.
Do końca tej dekady wprowadzone zostaną cztery nowe technologie o poprawionych parametrach ładowania oraz zwiększonym zasięgu. Już w 2026 roku zadebiutuje nowa generacja baterii do aut elektrycznych, która pozwoli na pokonanie ponad 800 km oraz tańsze i wydajniejsze bipolarne baterie litowo-żelazowo-fosforanowe, które będą montowane w popularnych modelach i pozwolą na przejechanie powyżej 600 km. Kolejnym etapem będzie wprowadzenie bipolarnych baterii litowo-jonowych z zasięgiem ponad 1000 km. Na 2027 roku planowane jest stosowanie w samochodach elektrycznych baterii ze stałym elektrolitem, w których czas szybkiego ładowania zostanie skrócony do 10 minut. Firma pracuje nad specyfikacjami tych baterii umożliwiającymi przejechanie ponad 1200 km.
Mniejsze baterie, lepsze osiągi
Toyota pracuje również nad kształtami i rozmiarami zespołów ogniw, bo te czynniki także mają ogromny wpływ na zasięg samochodu. Producent twierdzi, że kluczem do zmniejszenia oporu aerodynamicznego jest zmniejszenie wysokości baterii, a w konsekwencji zmniejszenie wysokości całego auta i zmniejszenie powierzchni czołowej, co poprawi osiągi aut. Dlatego koncern pracuje nad płaskimi bateriami. Stosowana obecnie w modelu bZ4X bateria wraz z obudową ma 150 mm wysokości. Toyota planuje wkrótce wprowadzić akumulatory o wysokości 120 mm, a w autach sportowych będzie montować takie o wysokości 100 mm. Zmniejszenie wysokości baterii zwiększy zasięg samochodów elektrycznych, a także poprawi ich właściwości jezdne oraz odczucia zza kierownicy. Inne wymiary pozwolą także na jeszcze lepsze rozmieszczenie baterii, wzmocnienie konstrukcji i osiągnięcie niższego położenia środka ciężkości.