Chiny wyprzedziły Europę w segmencie NEV

Chiny wyprzedziły Europę w segmencie NEV

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Jak wynika z danych opublikowanych przez China Passenger Car Association (CPCA), Chiny odpowiadają za 53 % globalnej sprzedaży aut zasilanych elektrycznie (NEV) w 2021 r. Po wyprzedzeniu przez Europę w 2020 r., Chiny odzyskały więc pozycję lidera jeśli chodzi o „wkład” w globalną sprzedaż nowych samochodów osobowych napędzanych energią elektryczną.

Chiny to największy rynek motoryzacyjny świata, także jeśli chodzi o samochody napędzane elektrycznie.

–  W 2021 r. globalna sprzedaż nowych samochodów osobowych tego typu, w tym hybryd typu plug-in, pojazdów na baterie i pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi, wyniosła 6,23 mln sztuk, o 118 % więcej niż rok wcześniej – powiedział  Cui Dongshu, sekretarz generalny CPCA.

Chiny: 3,31 sprzedanych aut NEV

Według opublikowanego przez Chińczyków raportu w 2021 r., Chiny sprzedały 3,31 mln nowych samochodów osobowych napędzanych energią, osiągając 53 % udział w światowym rynku. Na drugim miejscu w tym rankingu znalazła się Europa (33 %), a na trzecim USA (11 %)

Przypomnijmy, że Chiny miały największy udział w globalnej sprzedaży samochodów osobowych napędzanych paliwami alternatywnymi w latach 2016-2019. W tym okresie osiągnęły najwyższy w historii udział wynoszący 55 % (w 2018 roku). Jednak w 2020 r. udział tego kraju spadł do 41 %. W tym czasie na pozycję lidera wysunęła się Europa z 44 % udziałem w rynku. Według CPCA w 2020 r. pozycja Chin na rynku pojazdów napędzanych energią elektryczną (NEV) spadła m. in. z powodu epidemii Covid-19. – Wart jednak zwrócić także uwagę na dynamikę z jaką udało się Chinom odbudować pozycję wobec Europy – podkreślił Cui Dongshu.

Chiny znowu liderem

W drugiej połowie 2020 r. chiński rynek NEV stopniowo się odbudowywał. Natomiast w czwartym kwartale 2021 roku udział Chin w globalnej sprzedaży NEV wzrósł do 60%, ponieważ rynek europejski został dotknięty kolejną falą Covid-19 i niedoborem półprzewodników na rynku. To zmniejszyło dynamikę wzrostu sprzedaży, ale i produkcji samochodów z napędem elektrycznym. Między innymi w Niemczech, gdzie czasowo wstrzymano produkcję aut w niektórych zakładach.

Równa penetracja Europy i Chin

W odniesieniu do udziału w rynkach pojazdów NEV w głównych regionach świata (poza rodzimymi), Chiny osiągnęły 13 % w 2021 r., wobec 5 % w 2020 r. i 1% w 2016 r. Według raportu, Europa osiągnęła również 13 % w 2021 r., wzrost z 8 % w 2020 r. i 1% w 2016 r. Stany Zjednoczone miały 4 % w 2021 r., wzrost z 2 % w 2020 r. i 1 % w 2016 r.

Przypomnijmy, że rynek chiński dzięki swojemu ogromnemu potencjałowi i dynamice wzrostu, jest łakomym kaskiem dla niemal wszystkich potentatów rynku samochodowego. Swoje auta sprzedaje tam m. in. Volkswagen, drugi co do wielkości koncern na świecie i Tesla –  gigant aut BEV z siedzibą w Kalifornii.

Zniesiono ograniczenia

Rząd Chiński w tym roku złagodził przepisy dotyczące zagranicznych inwestycji.  Pod koniec grudnia Chińska Narodowa Komisja ds. Rozwoju i Reform (NDRC) poinformowała, że wcześniejsze ograniczenia dotyczące zagranicznej własności w projektach dotyczących produkcji samochodów osobowych, a także liczby wspólnych przedsięwzięć w Chinach, będą zniesione. Do tej pory w Chinach zakładały bowiem spółki także z chińskimi przedsiębiorstwami na określonych warunkach. Ograniczona była m. in. ich ilość.

W 2022 r. zniesione zostanie m.in. ograniczenia, zgodnie z którymi ten sam inwestor zagraniczny może założyć w Chinach tylko dwie lub mniej spółek joint venture „w celu produkcji podobnych produktów motoryzacyjnych”.

Źródło: na podstawie cnevpost.com, własne

Narzędzia
i kalkulatory