Pod koniec listopad po polskich drogach jeździło około 50 000 aut z napędem BEV. To wciąż mało na tle większości krajów europejskich. Potencjalni zainteresowani najczęściej narzekają na wysokie ceny elektryków. Innym „hamulcem” rozwoju elektromobilność w Polsce jest wciąż niedostateczna sieć punktów ładowania, choć ich ilość z miesiąca na miesiąc rośnie. Na koniec listopada dostępnych było w naszym kraju ponad 5800 punktów ładowania (Licznik elektromobilności PSPA/PZPM – przyp. red.).
W pierwszym z tych aspektów pojawiła się już jednak na rynku ciekawa alternatywna jaka są bez wątpienia auta z Chin. Są one relatywnie tańsze, a jakością i bezpieczeństwem jazdy dorównują (choć nie zawsze – przyp. red.) już europejskim czy amerykańskim producentom.
Na razie jednak na naszym rynku królują elektryki od „znanych” producentów. W listopadzie najpopularniejszymi, nowymi osobowymi modelami BEV były w Polsce Tesla Model 3 (366 sprzedanych szt.), Tesla Model Y (183 szt.) oraz Volkswagen ID.4 (98 szt.). Na podium wśród marek znalazły się Tesla, Volkswagen oraz BMW. Jeśli chodzi o rynek wtórny, to najpopularniejszymi modelami BEV w Polsce są Nissan Leaf (344 ogłoszenia w listopadzie 2023 r. ze średnią ceną 72 040 PLN), BMW i3 (238 ogłoszeń ze średnią ceną 98 618 PLN) oraz Tesla Model S (188 ogłoszeń ze średnią ceną 188 331 PLN) (stan na koniec listopada).
Dlaczego chińskie modele elektryczne choć prezentują się naprawdę dobrze, to potencjalni nabywcy mają wątpliwości. Marki zza Wielkiego Muru są po prostu jeszcze stosunkowo mało znane. To z kolei powoduje rozterki takie jak choćby pytanie, co z ubezpieczeniem takiego auta?
– Firmy ubezpieczeniowe działające na polskim rynku są doskonale zorientowane w rozwoju elektromobilności, a samochody elektryczne zakupione na rynku chińskim ubezpieczają jak wszystkie inne. Już od pewnego czasu chińskie marki i modele znajdują się też w naszym kalkulatorze OC/AC, a to oznacza, że właściciele takich aut mogą kupić polisy komunikacyjne bez wychodzenia z domu, czyli przez Internet – powiedziała Natalia Tokarczyk-Jarocka, ekspert ds. ubezpieczeń komunikacyjnych w rankomat.pl.
Zestawienie 10 modeli chińskich samochodów elektrycznych dostępnych w Polsce przedstawione przez Rankomat.pl. (auta prezentowane w zestawieniu zostały uszeregowane według kryterium ceny).
1. MG4 – miejski, wygodny i elektryczny hatchback
Cena – 125 200 zł (wersja Standard)
Minimalny zasięg wynosi 350 km, a maksymalny do 520 km (WLTP). Zgodnie z zapewnieniami producenta potrzeba jedynie 35 minut, aby doładować akumulator do 80 proc., korzystając ze stacji szybkiego ładowania.
Przyspieszenie 0-100 km/h – 6,5 s (wersja Luxury Long-Range)
Prędkość maksymalna – 200 km/h (wersja XPower)
Pojemność bagażnika – 363 l
Długość – 4287 mm
2. Maxus Euniq6 SUV – rodzinny elektryczny SUV
Cena – 135 520 zł
Euniq6 SUV został wyposażony w akumulator o pojemności 70 kWh. Według deklaracji producenta na jednym ładowaniu można przejechać od 345 do 465 km (WLTP, cykl mieszany/miejski). Naładowanie baterii od 30 do 80 proc. przy użyciu szybkiej ładowarki DC zajmuje ok. 35 minut.
Przyspieszenie 0-100 km/h – 6 s
Prędkość maksymalna – 160 km/h
Pojemność bagażnika – 754 l
Długość – 4735 mm
3. T90 EV –elektryczny pickup
Cena – 173 800 zł
T90 EV dostępny jest tylko z baterią o pojemności 88,55 kWh. Deklarowany przez producenta zasięg to 471 km w cyklu miejskim i 330 km w cyklu mieszanym. Czas ładowania wynosi od 45 minut (DC 20-80 proc.) do 13 godzin (AC 5-100 proc.).
Przyspieszenie 0-100 km/h – 12 s
Prędkość maksymalna – 120 km/h
Ładowność – 1000 kg
Długość – 5365 mm
4. Seres 3 – kompaktowy elektryk
Cena – 187 500 zł
W pojeździe zamontowano bezkobaltowy akumulator litowo-żelazowo-fosforanowy (LiFePO4) o pojemności 52,7 kWh – zasięg WLTP to 329 km.
Przyspieszenie 0-100 km/h – 8,9 s
Prędkość maksymalna – 155 km/h
Pojemność bagażnika – 526 l
Długość – 4385 mm
5. Skywell ET5 – elektryczny SUV
Cena – 208 990 zł (wersja Comfort)
Model ET5 został wyposażony w baterię litowo-jonową 72 kWh, co przekłada się na możliwość pokonania dystansu do 520 km (zużycie energii – 19,3 kWh/100 km). Poziom naładowania akumulatora do 80 proc. można podnieść w 30 minut, korzystając z ładowarki DC 100 kW.
Przyspieszenie 0-100 km/h – 9,6 s
Prędkość maksymalna – 150 km/h
Pojemność bagażnika – 467 l
Długość – 4698 mm
6. NIO ET5 – elektryczny konkurent Tesli Model 3 i BMW i3
Cena – 299 900 zł (bateria 75 kWh)
W Polsce ET5 jest dostępny w dwóch wersjach – z baterią o pojemności 75 kWh lub 100 kWh. Wartości te przekładają się na zasięg WLTP odpowiednio 456 km i 590 km. Jednak kierowcom, którzy chcą więcej, producent proponuje wariant z akumulatorem dalekiego zasięgu (150 kWh) pozwalającym przejechać do 1000 km.
Przyspieszenie 0-100 km/h – 4 s
Prędkość maksymalna – 200 km/h
Pojemność bagażnika – 386 l
Długość – 4790 mm
7. E-HS9 – sześcio- lub siedmioosobowy elektryczny SUV
Cena – 344 900 zł
W Polsce dostępne są trzy wersje chińskiego samochodu elektrycznego Hongqi E-HS9 – Business, Executive i President. Pierwszy wariant został wyposażony w akumulator 84 kWh, a pozostałe posiadają baterię o pojemności 99 kWh. W konsekwencji zasięg wynosi odpowiednio 396 i 465 km.
Przyspieszenie 0-100 km/h – 6,5 s (wersja Business)
Prędkość maksymalna – 200 km/h
Pojemność bagażnika – 438 l
Długość – 5209 mm
8. MIFA 9 – futurystyczny, rodzinny i luksusowy van
Cena – 356 577 zł
W modelu MIFA 9 zamontowany został akumulator o pojemności 90 kWh, który zapewnia zasięg do 440 km w cyklu mieszanym i 595 km w cyklu miejskim. Czas ładowania akumulatora w optymalnych warunkach, tj. temperaturze 25 st. C, wynosi 30 minut (DC 30-80 proc.) lub 8,5 godziny (AC 5-100 proc.).
Przyspieszenie 0-100 km/h – 9,2 s
Prędkość maksymalna – 180 km/h
Pojemność bagażnika – 1010 l (po złożeniu trzeciego rzędu siedzeń)
Długość – 5270 mm
9. EL7 – spory elektryczny SUV od NIO
Cena – 468 900 zł (bateria 100 kWh)
EL7 jest oferowany w dwóch wersjach bateryjnych – pierwsza to 75 kWh, a druga to 100 kWh. Przekłada się to na zasięg odpowiednio 391 km i 509 km. W optymalnych warunkach akumulator można naładować do poziomu 80 proc. w zaledwie 30 minut (stacja DC).
Przyspieszenie 0-100 km/h – 3,9 s
Prędkość maksymalna – 200 km/h
Pojemność bagażnika – 570 l
Długość – 4912 mm