Chiński wysyp firm z sektora NEV

Chiński wysyp firm z sektora NEV

Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Obecnie w Państwie Środka jest aż 452 000 firm działających w sektorze z NEV (New Electric Vehicles). Ich liczba zaczęła rosnąć lawinowo w przeciągu ostatnich trzech lat. W ubiegłym roku najwięcej, bo 51 000 tego typu przedsiębiorstw powstało w prowincji Shandong.

Według informacji opublikowanych właśnie przez pracownię analityczną Qichacha, w Chinach powstało w ubiegłym roku aż 180 000 nowych firm związanych z sektorem pojazdów napędzanych zieloną energią (NEV). W sumie jest ich już 452 000. Analizując rynek pracowania przyjęła za zasadę, że firmy powiązane z NEV to te, które zawierają słowo kluczowe NEV w swojej nazwie, produktach i zakresie działalności.

Duże wzrosty od trzech lat

Co ciekawe znaczący wzrost liczby takich firm ma miejsce głównie w ciągu ostatnich trzech lat, a więc w okresie kiedy rynek samochodowy borykał się z problemami związanymi z pandemią Covid 19 ( m. in. kłopoty z łańcuchem dostaw) Liczby są jednak imponujące.  W 2019 r. w Chinach powstało 52 000 nowych przedsiębiorstw związanych z sektorem NEV, co oznaczało wzrost o 0,89% rok do roku. W 2020 r. pojawiło się 85 000 nowych firm w tym sektorze, co oznaczało wzrost o 62,83% rok do roku. Natomiast w rekordowym 2021 r. powstało 180 000 nowych firm związanych z emobilnością, co oznacza wzrost rok do roku o 111,63%.

Z punktu widzenia dystrybucji regionalnej, prowincja Shandong we wschodnich Chinach zajmuje pierwsze miejsce z 51 000 nowych przedsiębiorstw związanych z pojazdami NEV. Tuż za nią plasują się prowincje Guangdong i Jiangsu, które mają odpowiednio 46 000 i 36 000 takich przedsiębiorstw.

Chengdu przewodzi

Według przedstawionych danych miasta: Chengdu (15 milionów mieszkańców) – 16 tysięcy firm, Shenzhen (13 milionów mieszkańców) – 13 tysięcy firm i Kanton (15 milionów mieszkańców) 11 tysięcy firm, znalazły się w pierwszej trójce pod względem powstawania firm NEV. Kolejne miejsce w rankingu miejskim zajęły: Haikou, Changsha, Xi’an.

Zwiększająca się liczba przedsiębiorstw w sektorze NEV jest ściśle związana z błyskawicznie rosnącą globalną sprzedażą nowych samochodów osobowych tego typu, w tym hybryd plug- in, pojazdów na baterie i pojazdów zasilanych ogniwami paliwowymi. W 2021 liczba sprzedanych aut z sektora NEV wyniosła 6,23 mln sztuk, czyli o 118% więcej niż rok wcześniej.

Największy rynek świata

Za ponad 50 procent tej liczby „odpowiedzialne” są Chiny sprzedały w ubiegłym roku  3,31 mln nowych samochodów osobowych napędzanych zieloną energią (53 proc. udział w światowym rynku). Na drugim miejscu w tym rankingu znalazła się Europa (33 proc.), a na trzecim USA (11 proc.)

Warto ponadto pamiętać, że 2022 r. zniesione zostały w Chinach ograniczenia dotyczące inwestycji zagranicznych w samochody osobowe. Chodziło o ograniczenie, zgodnie z którym ten sam inwestor zagraniczny mógł założyć w Chinach tylko dwie lub mniej spółek joint venture „w celu produkcji podobnych produktów motoryzacyjnych”. Należy się więc liczyć, że w 2022 przyrost firm w sektorze NEV w tym kraju będzie jeszcze bardziej dynamiczny. Chińczycy prognozują, że sprzedaż aut NEV w samych Chinach osiągnie liczbę 5 mln sztuk.

Źródło: baijiahao.baidu.com, własne

Narzędzia
i kalkulatory