Marka BYD nie jest jeszcze szeroko znana osobom spoza kręgu tych zainteresowanych motoryzacją. Zmieni się to już wkrótce – firma, której nazwę rozwija się jako „Build Your Dreams” („Zbuduj Swoje Marzenia”) jest bowiem głównym sponsorem turnieju piłkarskiego Euro 2024 w Niemczech. To oznacza, że takie modele jak Seal czy Dolphin będą szeroko pokazywane w telewizji, co z pewnością przełoży się na zainteresowanie w salonach. Nic dziwnego, że to właśnie teraz zapowiedziano, że BYD wchodzi również do Polski z gamą aut osobowych. Wcześniej można było zdecydować się jedynie na pojazd dostawczy tej firmy.
Na początek – trzy modele
Gama ma się w przyszłości rozrastać. Znajdą w niej coś dla siebie także klienci, którzy jeszcze nie są gotowi na przejście na modele w pełni elektryczne. Mowa o hybrydach plug-in. To jednak pieśń (nieodległej) przyszłości, a dokładny termin zapewne zależy od tego, jakim zainteresowaniem mogą cieszyć się elektryczne BYD-y. Spójrzmy więc, jak wyglądają i ile kosztują.
Gamę otwiera BYD Dolphin. To hatchback segmentu C – ma 4,29 m długości, pod względem wymiarów jest więc zbliżony do VW ID.3 czy Renault Megane E-Tech. Jego akumulator może mieć 44,9 kWh pojemności w wersjach o mocy 95 lub 177 KM i 60,4 kWh w odmianie o mocy 204 KM. Do Polski prawdopodobnie trafi tylko odmiana z większą baterią. Jej zasięg to 427 km według WLTP, a przyspieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 7 sekund. BYD Dolphin ma kosztować 141-150 tysięcy złotych. Dla porównania, bazowy Volkswagen ID.3 (też 204 KM, akumulator 58 kWh, zasięg 435 km) jest wyceniony na 180 290 zł.
![](https://elektromobilni.pl/wp-content/uploads/2024/05/byd_dolphin_95-1024x683.jpeg)
BYD Seal to propozycja klasy średniej. Ten sedan konkuruje głównie z Teslą Model 3, może zagrozić także takim modelom, jak BMW i4 czy Kia EV6. Ceny Seala mają startować od 207-234 tysięcy złotych. Mówimy wtedy o wersji z akumulatorem LFP 82,5 kWh. Bazowa wersja z napędem na tył i z mocą 313 KM (100 km/h w 5,9 s) pokona 570 km według WLTP. Z kolei wersja Excellence AWD rozwija aż 531 KM (setka w 3,8 s) przejedzie 520 km. Dla porównania, najtańsza Tesla Model 3 kosztuje 194 990 zł (513 km zasięgu, 6,1 s do setki).
BYD Seal U
BYD Seal U to nie sedan, a crossover – porównania do Tesli Model Y nasuwają się więc same. Ceny: 190-203 tysiące złotych. Auto ma akumulator o pojemności 71,8 kWh lub 87 kWh i rozwija 217 KM. Tesla Model Y kosztuje od 204 990 zł.
![](https://elektromobilni.pl/wp-content/uploads/2024/05/byd_seal_u_dm-i_74-Duzy-1024x683.jpeg)
Jak widać, marka nie wprowadza (przynajmniej jak na razie) na nasz rynek najdroższych modeli Han i Tang. BYD rozpoczyna przedsprzedaż już teraz, a transporty pierwszych samochodów są spodziewane pod koniec sierpnia. Salony, które będą sprzedawać chińskie auta, to Cichy-Zasada, Krotoski i Plichta. Mowa o punktach w Warszawie, Poznaniu, Bydgoszczy i Gdyni.
Oferta i cenniki są jeszcze dość niekonkretne, czekamy więc na więcej danych. Widać jednak, że o ile w przypadku Dolphina firma chce grać ceną i po prostu oferować produkt znacznie tańszy od rywali, o tyle przy Sealach ceny są już właściwie na poziomie Tesli, a BYD ma wygrać jakością czy wyglądem. Czy to będzie wygrany, rynkowy mecz? Przekonamy się.
MA