Home Technologia Baterie Ceny akumulatorów litowo-jonowych wzrosły

Raport BloombergNEF

Ceny akumulatorów litowo-jonowych wzrosły

Raport BloombergNEF

Ceny akumulatorów litowo-jonowych wzrosły

Wzrost cen surowców i komponentów był największym czynnikiem przyczyniającym się do wyższych cen
Fot. Skoda
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Rosnące ceny surowców i komponentów akumulatorów oraz gwałtowna inflacja doprowadziły do pierwszego w historii wzrostu cen akumulatorów litowo-jonowych od czasu, gdy BloombergNEF (BNEF) zaczął śledzić rynek w 2010 r.

Po ponad dekadzie spadków, średnie ceny akumulatorów litowo-jonowych we wszystkich sektorach wzrosły do 151 USD/kWh w 2022 r., co stanowi wzrost o 7% w stosunku do ubiegłego roku. Wzrost kosztów akumulatorów niejako wyprzedził i „przebił” efekt przejścia na tańsze chemikalia, takie jak fosforan litowo-żelazowy (LFP). BloombergNEF spodziewa się, że ceny pozostaną na podobnym poziomie w przyszłym roku.

Opakowanie też swoje kosztuje

Powyższe wartości stanowią średnią dla wielu końcowych zastosowań akumulatorów, w tym różnych typów pojazdów elektrycznych, autobusów i stacjonarnych projektów magazynowania. W szczególności w przypadku pakietów pojazdów elektrycznych (BEV) ceny wyniosły 138 USD / kWh w oparciu o średnią z 2022 r. Na poziomie ogniw średnie ceny BEV wynosiły zaledwie 115 USD / kWh. Oznacza to, że „wkład” stanowi średnio 83% całkowitej ceny paku bateryjnego. W ciągu ostatnich trzech lat stosunek kosztów do opakowania odbiegał od tradycyjnego podziału 70:30. Wynika to częściowo ze zmian w projektowaniu opakowań.

W ujęciu regionalnym ceny akumulatorów były najniższe w Chinach i wynosiły 127 USD/kWh. Ceny za „paki akumulatorowe” w USA i Europie były odpowiednio o 24% i 33% wyższe. Wyższe ceny odzwierciedlają względną niedojrzałość tych rynków, wyższe koszty produkcji, zróżnicowany zakres zastosowań i import baterii.

Ratunkiem tania chemia LFP

Ceny mogłyby wzrosnąć jeszcze bardziej w 2022 r., gdyby nie wyższe przyjęcie taniej chemii katodowej znanej jako LFP i dalsza redukcja drogiego kobaltu w katodach na bazie niklu. Średnio ogniwa LFP były o 20% tańsze niż ogniwa litowo-niklowo-manganowo-kobaltowe (NMC) w 2022 roku. Jednak nawet tanie produkty chemiczne, takie jak LFP, które są szczególnie narażone na ceny węglanu litu, odczuły rosnące koszty w całym łańcuchu dostaw. Ceny akumulatorów LFP wzrosły o 27% w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.

Wzrost cen surowców i komponentów był największym czynnikiem przyczyniającym się do wyższych cen ogniw obserwowanych w 2022 r. W wyniku wzrostów cen metali akumulatorowych duzi producenci akumulatorów i samochodów wdrożyli bardziej agresywne strategie zabezpieczania się przed zawirowaniami na rynku, w tym bezpośrednie inwestycje w projekty wydobywcze i rafineryjne – tłumaczy Evelina Stoikou, z BNEF i główna autorka raportu.

2023 rok bez spadku

Podczas gdy ceny kluczowych metali akumulatorowych, takich jak lit, nikiel i kobalt, nieznacznie spadły w ostatnich miesiącach, BNEF oczekuje, że średnie ceny akumulatorów pozostaną podwyższone w 2023 r. na poziomie 152 USD / kWh (w realnych dolarach z 2022 r.).

BNEF spodziewa się, że cena baterii zacznie ponownie spadać w 2024 r., Kiedy ceny litu mają się zmniejszyć wraz z pojawieniem się większej mocy wydobywczej i rafineryjnej. (…) BNEF przewiduje, że średnie ceny opakowań powinny spaść poniżej 100 USD / kWh do 2026 r. Nastąpi to dwa lata później niż wcześniej oczekiwano i negatywnie wpłynie na zdolność producentów samochodów do produkcji i sprzedaży pojazdów elektrycznych na rynku masowym na obszarach bez subsydiów lub innych form wsparcia. Wyższe ceny baterii mogą również zaszkodzić ekonomice projektów magazynowania energii.

Kilka niewiadomych

Ceny litu pozostają wysokie ze względu na utrzymujące się ograniczenia łańcucha dostaw i powolny wzrost nowych mocy produkcyjnych. Dodatkowa podaż litu może złagodzić presję na ceny w 2024 r., podczas gdy geopolityka i napięcia handlowe pozostają największymi niewiadomymi dla innych kluczowych cen metali akumulatorowych w perspektywie krótkoterminowej. Rozwiązanie tych napięć może pomóc uspokoić ceny w 2023 r. i później – tłumaczy Kwasi Ampofo, z działu metali i górnictwa w BloombergNEF.

Ciągłe inwestycje w badania i rozwój, ulepszenia procesów produkcyjnych i rozbudowę mocy produkcyjnych w całym łańcuchu dostaw pomogą ulepszyć technologię akumulatorów i obniżyć koszty w ciągu następnej dekady. BloombergNEF oczekuje, że technologie nowej generacji, takie jak anody krzemowe i litowo-metalowe, elektrolity półprzewodnikowe oraz nowe procesy produkcji materiałów katodowych i ogniw, odegrają ważną rolę w umożliwieniu dalszych obniżek cen.

Źródło: bnef.com
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory