Home Pojazdy Mikromobilność Centrum miasta „opanują” rowery cargo. Porozumienie podpisane

Mikrohub powstanie we Wrocławiu

Centrum miasta „opanują” rowery cargo. Porozumienie podpisane

Mikrohub powstanie we Wrocławiu

Centrum miasta „opanują” rowery cargo. Porozumienie podpisane

Rowery cargo doskonale sprawdzają się w miejskich przestrzeniach. Chętnie korzystają z nich firmy kurierskie.
Fot. DPD
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Pomysł, który ma być wdrożony przez władze miasta i Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu jest prosty. W parkingu podziemnym Narodowego Forum Muzyki powstanie jeszcze w tym roku Mikrohub Wrocław. Animatorzy pomysłu stworzenia centrum przeładunkowego podpisali właśnie porozumienie.

Z samochodu na rower

Towary z samochodów dostawczych będą tam przeładowywane na rowery cargo i rozwożone dalej po centrum. Szczegóły ustalają już wrocławscy urzędnicy, naukowcy z UE oraz reprezentanci firm kurierskich i stowarzyszeń zajmujących się zrównoważoną mobilnością i logistyką miejską. Mikrohub zostanie otwarty jeszcze w tym roku. Nie podano kosztów realizacji tej inwestycji.

Na Uniwersytecie Ekonomicznym właśnie podpisano porozumienie o utworzeniu w podziemnym parkingu NFM małego centrum przeładunkowego roboczej nazwie Mikrohub Wrocław. Tym samym rozpoczęło się wdrażanie projektu, którego efektem będą zeroemisyjne dostawy w historycznym centrum Wrocławia.

Partnerstwo to jest kolejnym już krokiem w stronę przyjaznego wrocławianom Starego Miasta. Zależy nam na pogodzeniu potrzeb mieszkańców i przedsiębiorców. Wiemy, że temat obsługi dostaw i logistyki w centrum miasta jest sprawą złożoną, dlatego potrzebujemy nowych rozwiązań – powiedział Jakub Mazur wiceprezydent Wrocławia na konferencji zorganizowanej z okazji podpisania porozumienia. 

Z poparciem mieszkańców

Największe wyzwania i strategię rozwoju dla mobilności Wrocławia zostały określone w „Masterplanie dla przestrzeni miejskich w centrum” z 2021 roku. A potrzebę stworzenia czegoś na kształt mikrohubu wyrazili sami mieszkańcy.

Jak pokazały ankiety i badania przeprowadzone w ramach powstawania „Masterplanu…”, największym kłopotem związanym z dostawami w centrum są godziny dostaw oraz brak wyznaczonych miejsc na wyładunek. To powoduje zastawianie chodników i jezdni – powiedziała prof. Maja Kiba-Janiak, dyrektorka Centrum Logistyki Miejskiej przy Uniwersytecie Ekonomicznym, lidera partnerstwa. Mikrohub w dużej mierze mógłby rozwiązać te problemy. 

Chcemy stworzyć platformę, która jak mamy nadzieję pozwoli na wypracowanie najlepszych rozwiązań logistycznych dla centrum Wrocławia zarówno dla miasta, mieszkańców, jak i przedsiębiorców – podkreśliła Monika Kozłowska Święconek, dyrektorka Biura Zrównoważonej Mobilności w Urzędzie Miejskim Wrocławia.

Warsztatowy pomysł

Pomysł na minihub powstał podczas warsztatów z przedsiębiorcami i kurierami. Roboczo o centrum przeładunkowe mówi się Minihub Wrocław.

– Działanie takiego mikrohuba będzie polegało na zorganizowaniu miejsca w pobliżu centrum, gdzie będzie można bezpiecznie przeładować towary z samochodów dostawczych na mniejsze pojazdy, w tym rowery cargo. Dzięki temu spalinowe auta dostawcze nie wjadą do centrum, a większość dostaw będzie ekologiczna i niskoemisyjna. Do tej inicjatywy zaprosiliśmy siedem firm kurierskich, które zadeklarowały chęć korzystania z mikrohuba – zaznacza Monika Kozłowska-Święconek.  

Podobne rozwiązania funkcjonują już za granicą. Nad mikrohubem pracuje też Poznań (projekt Greta rozpoczęto w kwietniu 2023, ma potrwać do maja 2026 roku). Projekt Greta ma na celu dekarbonizację dostaw ostatniej mili w Miejskich Obszarach Funkcjonalnych (MOF) w Europie Środkowej oraz stworzenie przyjaznych do życia i dostępnych miast dla wszystkich do 2030 roku. Celem projektu jest wdrożenie wspólnych zrównoważonych rozwiązań w MOF w Europie Środkowej z wykorzystaniem pojazdów bezemisyjnych, rowerów towarowych oraz reorganizację przestrzeni miejskiej poprzez zarządzanie infrastrukturą krawężnikową.

Działania pilotażowe rozpoczęto w miastach Maribor, Reggio Emilia, Werona, Poznań i Budapeszt (z Berlińskim MOF jako obserwatorem), mają potencjał do szybkiego wdrożenia, jako środki tymczasowe z wykorzystaniem dostępnej infrastruktury w mieście.

RaWa

Źródło: wroclaw.pl, poznan.pl, własne
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory