Liderem światowego rynku jest – tak jak w poprzednich latach –gigant CATL. Chińczycy brali pod uwagę nasz kraj jako lokalizację swojej europejskiej fabryki. Ostatecznie padło jednak na Węgry. CATL zamkną rok wynikiem 243,3 GWh, o 48% w lepszym porównaniu z 2022 r. Firma odpowiada więc za 36% rynku w ciągu roku. CATL potwierdził niedawno także nowe strategiczne partnerstwa m. in. z Jianghuai Automobile Group (JAC). Firmy będą współpracować w zakresie dostaw ogniw EV, wprowadzenia technologii wymiany akumulatorów i wspólnego rozwoju nowych produktów.
CATL – będzie taniej
– Innowacje w zakresie akumulatorów mają kluczowe znaczenie dla przejścia świata w kierunku zielonej energii. Koncentrujemy się obecnie na zastosowaniach skondensowanych akumulatorów w lotnictwie, a w miarę zwiększania się produkcji chcemy obniżyć koszty i używać ich także w samochodach – stwierdził prezes i dyrektor generalny CATL, Robin Zeng, podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos na początku 2024 r.
CATL potwierdził także, że będzie współpracował z MEHRO, spółką zależną Dongfeng Motor Corporation. Gigant ma być głównym dostawcą akumulatorów EV dla tego producenta samochodów.
BYD – nie tylko samochody
Na drugim miejscu wśród producentów akumulatorów znalazł się BYD. Ten Chiński producent samochodów zwiększył produkcję baterii o 61% rok do roku. Zamknął tym samym poprzedni rok wynikiem 117 GWh. BYD, który goni Teslę, jeśli chodzi o produkcję aut elektrycznych ma już 17% rynku bateryjnego. Co więcej także ten chiński gigant będzie miał zakład w Europie. Pod koniec ubiegłego roku firma potwierdziła, że otworzy nową fabrykę samochodów osobowych na Węgrzech. BYD w ten sposób niejako pokazuje się jako firma integrująca swój łańcucha dostaw, tworząc „lokalny zielony ekosystem”.
LG Energy Solution – centrum we Wrocławiu
Na trzecim miejscu, z pojemnością 106,8 GWh produkcji ogniw, znalazła się firma LG Energy Solution. Oznaczało to dla niej wzrost o 16% w stosunku do produkcji w 2022 roku. W sumie producent zgarnął 16% rynku baterii elektrycznych w 2023 roku. Duży w tym wyniku udział ma zakład mieszczący się w Polsce. Pod Wrocławiem LG Energy Solution wybudowało największą fabrykę baterii do samochodów elektrycznych w Europie. Powstają tam baterie, które zasilają samochody takich marek, m.in.: Audi, BMW, Fiat, Ford, Porsche i Volkswagen.
Oprócz LG Energy Solution Wrocław w naszym kraju istnieją również m.in. Mercedes-Benz Manufacturing Poland, BMZ Poland, Clean Power Technology, Northvolt Poland, Umicore, SK Innovation czy Foosung Poland.
Panasonic i reszta stawki
Kolejne miejsca przypadły firmie Panasonic, która zdobyła 8% udziału w rynku, a jej produkcja wyniosła 55,8 GWh. To wzrost o 23% w porównaniu z 2022 rokiem. SK On wyprodukowała w 2023 r. ogniwa akumulatorów do pojazdów elektrycznych o wartości 40,8 GWh. Oznacza to wzrost o 31% i udział na poziomie 6%. Następnie Samsung SDI zdobył 5% rynku z wolumenem 35,4 GWh, co oznacza wzrost o 41% rok do roku. Na siódmym miejscu znalazł się CALB, który wyprodukował akumulatory o wartości 24,1 GWh, co oznacza wzrost o 21% w porównaniu z 2022 r. Produkcja ta pozwoliła producentowi przejąć 4% rynku. Farasis Energy osiągnęła jedną z największych stóp wzrostu, 143% rok do roku, przy wolumenie 18 GWh i udziale w rynku na poziomie 3%.
Envision AESC była odpowiedzialna za 1% produkcji, dostarczając 8,4 GWh akumulatorów, co oznacza wzrost o 71% w porównaniu z 2022 r. Wreszcie firma Sunwoda wyprodukowała ogniwa EV o wartości 7,6 GWh, co przełożyło się na wzrost o 69% i udział w rynku na poziomie 1%.
Warto na koniec zauważyć, że liderzy rynku, tacy jak CATL, LG Energy Solution, BYD, Panasonic, Samsung SDI i SK On, choć „zakorzenieni” w Azji, rozszerzyli swoją działalność na Europę, a cztery z sześciu firm już zakładają zakłady produkcyjne na kontynencie.
Opracował: Rafał Wąsowicz