Home Technologia Baterie CATL światowym liderem, Polska ważnym ogniwem rynku

Sektor bateryjny

CATL światowym liderem, Polska ważnym ogniwem rynku

Sektor bateryjny

CATL światowym liderem, Polska ważnym ogniwem rynku

Polska jest potentatem na bateryjnym rynku. Na zdjęciu fabryka LG Energy Solution pod Wrocławiem.
Fot. LG Energy Solution Wrocław
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Według danych opublikowanych przez EV-volumes.com globalna produkcja akumulatorów EV wzrosła w 2023 roku o 42%. Odpowiada to łącznej produkcji ogniw o mocy ponad 680 gigawatogodzin (GWh) do samochodów osobowych i dostawczych. Duży progres tego rynku to ważna informacja dla Polski. Jesteśmy bowiem największym w Europie i drugim na świecie producentem baterii do aut elektrycznych. Wartość sektora baterii w naszym kraju wzrosła 38-krotnie w ciągu ostatnich sześciu lat z około 1 mld zł w 2017 r. do ponad 38 mld zł w 2022 r.

Liderem światowego rynku jest – tak jak w poprzednich latach –gigant CATL. Chińczycy brali pod uwagę nasz kraj jako lokalizację swojej europejskiej fabryki. Ostatecznie padło jednak na Węgry. CATL zamkną rok wynikiem 243,3 GWh, o 48% w lepszym porównaniu z 2022 r. Firma odpowiada więc za 36% rynku w ciągu roku. CATL potwierdził niedawno także nowe strategiczne partnerstwa m. in. z Jianghuai Automobile Group (JAC). Firmy będą współpracować w zakresie dostaw ogniw EV, wprowadzenia technologii wymiany akumulatorów i wspólnego rozwoju nowych produktów.

CATL – będzie taniej

Innowacje w zakresie akumulatorów mają kluczowe znaczenie dla przejścia świata w kierunku zielonej energii. Koncentrujemy się obecnie na zastosowaniach skondensowanych akumulatorów w lotnictwie, a w miarę zwiększania się produkcji chcemy obniżyć koszty i używać ich także w samochodach – stwierdził prezes i dyrektor generalny CATL, Robin Zeng, podczas Światowego Forum Ekonomicznego w Davos na początku 2024 r.

CATL potwierdził także, że będzie współpracował z MEHRO, spółką zależną Dongfeng Motor Corporation. Gigant ma być głównym dostawcą akumulatorów EV dla tego producenta samochodów.

BYD – nie tylko samochody

Na drugim miejscu wśród producentów akumulatorów znalazł się BYD. Ten Chiński producent samochodów zwiększył produkcję baterii o 61% rok do roku. Zamknął tym samym poprzedni rok wynikiem 117 GWh. BYD, który goni Teslę, jeśli chodzi o produkcję aut elektrycznych ma już 17% rynku bateryjnego. Co więcej także ten chiński gigant będzie miał zakład w Europie. Pod koniec ubiegłego roku firma potwierdziła, że otworzy nową fabrykę samochodów osobowych na Węgrzech. BYD w ten sposób niejako pokazuje się jako firma integrująca swój łańcucha dostaw, tworząc „lokalny zielony ekosystem”.

LG Energy Solution – centrum we Wrocławiu

Na trzecim miejscu, z pojemnością 106,8 GWh produkcji ogniw, znalazła się firma LG Energy Solution. Oznaczało to dla niej wzrost o 16% w stosunku do produkcji w 2022 roku. W sumie producent zgarnął 16% rynku baterii elektrycznych w 2023 roku. Duży w tym wyniku udział ma zakład mieszczący się w Polsce. Pod Wrocławiem LG Energy Solution wybudowało największą fabrykę baterii do samochodów elektrycznych w Europie. Powstają tam baterie, które zasilają samochody takich marek, m.in.: Audi, BMW, Fiat, Ford, Porsche i Volkswagen.

Fot. LG Energy Solution Wrocław

Oprócz LG Energy Solution Wrocław w naszym kraju istnieją również m.in. Mercedes-Benz Manufacturing Poland, BMZ Poland, Clean Power Technology, Northvolt Poland, Umicore, SK Innovation czy Foosung Poland.

Panasonic i reszta stawki

Kolejne miejsca przypadły firmie Panasonic, która zdobyła 8% udziału w rynku, a jej produkcja wyniosła 55,8 GWh. To wzrost o 23% w porównaniu z 2022 rokiem. SK On wyprodukowała w 2023 r. ogniwa akumulatorów do pojazdów elektrycznych o wartości 40,8 GWh. Oznacza to wzrost o 31% i udział na poziomie 6%. Następnie Samsung SDI zdobył 5% rynku z wolumenem 35,4 GWh, co oznacza wzrost o 41% rok do roku. Na siódmym miejscu znalazł się CALB, który wyprodukował akumulatory o wartości 24,1 GWh, co oznacza wzrost o 21% w porównaniu z 2022 r. Produkcja ta pozwoliła producentowi przejąć 4% rynku. Farasis Energy osiągnęła jedną z największych stóp wzrostu, 143% rok do roku, przy wolumenie 18 GWh i udziale w rynku na poziomie 3%.

Envision AESC była odpowiedzialna za 1% produkcji, dostarczając 8,4 GWh akumulatorów, co oznacza wzrost o 71% w porównaniu z 2022 r. Wreszcie firma Sunwoda wyprodukowała ogniwa EV o wartości 7,6 GWh, co przełożyło się na wzrost o 69% i udział w rynku na poziomie 1%.

Warto na koniec zauważyć, że liderzy rynku, tacy jak CATL, LG Energy Solution, BYD, Panasonic, Samsung SDI i SK On, choć „zakorzenieni” w Azji, rozszerzyli swoją działalność na Europę, a cztery z sześciu firm już zakładają zakłady produkcyjne na kontynencie.

Opracował: Rafał Wąsowicz

Źródło: autovista24, ev-volumes.com, własne
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory