Tesla, Ford, BMW, Toyota, Mercedes-Benz, Kia, Toyota – oto tylko kilka z wiodących marek, które kupują akumulatory u liderów tego rynku. Chińskie firmy CATL i BYD odpowiadają już za ponad 50% rynku. Według danych SNE Research podawanych przez Bloomberga, sprzedaż spółki CATL w Europie i Stanach Zjednoczonych w ostatnim roku się podwoiła. CATL, BYD, a także Nio nie tylko konkurują, ale także współpracują w zakresie tworzenia baterii ze stałym elektrolitem. Gdy odniosą w tym sukces, ich dominacja na rynku będzie niezaprzeczalna przez wiele kolejnych lat.
Wieloletnia gwarancja…
CATL działa także na innych polach i wciąż pracuje nad nowinkami. Najświeższa z nich to akumulator z gwarancją na 15 lat. To nie wszystko – producent oferuje także ochronę gwarancyjną na 1,5 miliona kilometrów.
Skąd biorą się tak wysokie wartości? Mogłoby się wydawać, że to jedynie chwyt marketingowy – przecież zwykły kierowca samochodu osobowego nie przejedzie swoim autem 1,5 miliona kilometrów (to… sto lat „statystycznej” jazdy), raczej nie będzie też użytkował jednego samochodu przez półtorej dekady. Sytuacja zmienia się jednak, gdy weźmiemy pod uwagę, że mówimy tu o akumulatorach LFP (żelazowo-fosforanowych) do elektrycznych autobusów i innych pojazdów użytkowych. Nowa konstrukcja jest owocem współpracy firmy CATL z Yutongiem. To jeden z największych chińskich producentów pojazdów elektrycznych. Yutong Bus Co. zamierza używać akumulatorów w nadchodzących modelach. Zasilą autobusy i różnej klasy ciężarówki.
…i 1,5 mln przejechanych kilometrów
Jak twierdzą przedstawiciele firmy CATL, akumulator ma zerową degradację w ciągu pierwszych 1000 cykli ładowania. To pierwsza taka bateria na rynku. Przy szacunkach, według których przeciętny autobus miejski pokonuje dziennie ok. 300 km, przejechanie 1,5 miliona kilometrów powinno zająć około 13 lat.
CATL wprowadził także akumulator z zakładaną żywotnością na poziomie miliona kilometrów i 10 lat. Oprócz tego, chiński gigant w zeszłym roku zaprezentował „Superszybką Baterię Shenxing”. Akumulator LFP może doładować się na 400 kilometrów w zaledwie 10 minut. Z kolei w styczniu firma zapowiedziała, że koszt produkcji ogniw LFP zostanie obniżony do połowy tego roku aż o 50 procent w przeliczeniu na 1 kWh.
Chińska dominacja
Z CATL w celu budowy akumulatorów o długiej żywotności współpracuje Nio (prezentujące ostatnio model ET9 z architekturą 900V). Z kolei autobusy Yutong są sprzedawane w 40 krajach – między innymi we Włoszech, Francji, Wielkiej Brytanii czy Hiszpanii, a także w Polsce. Na ulicach Warszawy od maja 2023 r. testowany jest autobus Yutong U12. Testy potrwają rok. – Planujemy kolejne zakupy taboru zeroemisyjnego, dlatego testujemy autobusy elektryczne różnych firm, w tym pojazd marki Yutong – skomentował Jan Kuźmiński, prezes zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. W Europie zakontraktowano już 12 tysięcy egzemplarzy autobusów tej firmy.
Czy w Polsce doczekamy się autobusów z wyjątkowo żywotnym akumulatorem? To możliwe, a szybki rozwój technologii może nas – jako potencjalnych klientów na pojazdy różnego typu – tylko cieszyć. Można jedynie ubolewać, że tym razem w awangardzie postępu nie ma firm z Europy, a jedynie z Chin…
MA