BYD. Build Your Dreams – marzenia o zdobyciu globu
Oficjalnie BYD to skrót od “budowania twoich marzeń”. Jednakże w jednym z wywiadów Wang Chuanfu, założyciel firmy, powiedział, że kombinacja liter nie miała żadnego konkretnego znaczenia i jest przypadkowa. Krąży jednak legenda, że po wywiadzie Wang zdradził z uśmiechem na twarzy, że akronim tak naprawdę oznacza „Bring Your Dollars”. Nietrudno doszukać się w tym skrócie nawiązania do słowa “beyond” czyli “ponad, powyżej” i naszym zdaniem to rozwinięcie akronimu najlepiej oddaje rzeczywiste ambicje koncernu z Shenzhen. Założyciel i dyrektor generalny BYD, Wang Chuanfu, niespecjalnie ukrywa ambicje i brak kompleksów w stosunku do zasłużonych i utytułowanych koncernów z Europy i USA, mówiąc cyt.: „Musimy rozwijać zaawansowane technologie, aby konkurować z markami z najwyższej półki” i dodaje: „Innowacje technologiczne to nasza jedyna szansa, aby objąć wiodącą rolę w zmieniającym się rynku”.
Dlatego hybrydowego SUVa – BYD Yangwang U8 traktujemy raczej jako ciekawostkę, chęć zdobycia rozgłosu (z sukcesem) i demonstrację możliwości chińskiego potentata.
Początki w Shenzhen – chińskiej Dolnie Krzemowej
BYD Co Ltd zarejestrowano w lutym 1995 roku w Shenzhen. Firma zaczynała jako fabryka akumulatorów, konkurująca na rynku chińskim z importem japońskim. Zatrzymajmy się na chwilę, żeby przybliżyć tło sukcesu i specyfikę miasta, w którym stworzono BYD Co Ltd. Jeszcze w połowie lat 70., Shenzhen było rolniczą osadą licząca 30 000 mieszkańców. Jednak w 1979 r. rząd centralny wskazał Shenzhen jako specjalny obszar rozwoju i eksperymentu z kapitalizmem. Kiedy Wang Chuanfu się tam przeprowadził, miasto miało już ponad 10 milionów mieszkańców. Dziś zamieszkuje je prawie 15 milionów ludzi i wraz z ośmioma okolicznymi miastami tworzy drugą co do wielkości aglomerację miejską w Chinach, liczącą blisko 100 mln mieszkańców (tak, słownie: sto milionów mieszkańców jednej aglomeracji). Miasto nazywane jest Chińską Doliną Krzemową, ponieważ oprócz BYD wywodzą się stamtąd również takie firmy jak choćby komórkowy potentat Huawei.
W czasie pierwszych dziesięciu lat działalności, firma BYD rozwijała się spektakularnie, zdobywając ponad połowę światowego rynku baterii do telefonów komórkowych i stając się największym chińskim producentem (i plasującym się w pierwszej czwórce na świecie) wszystkich typów akumulatorów. BYD znalazło się na szczycie listy 100 technologii Bloomberg Businessweek 2010, zawierającej największe i najszybciej rozwijające się firmy technologiczne.
Bestsellery tworzone w filozofii “odwrotnej inżynierii”
Ambitna i coraz potężniejsza firma, szukała obszarów, w których mogłaby rozszerzyć swoją działalność. Taki potencjał akcjonariusze zauważyli w branży samochodowej. Produkcja i sprzedaż samochodów to ogromny rynek, z ciągłym potencjałem wzrostu, oraz kanał dystrybucji własnych akumulatorów. W 2003 roku, po przejęciu Qinchuan Automobile Co Ltd, narodziła się firma BYD Auto Co Ltd.
“Odwrotna inżynieria”, to dyplomatyczne określenie strategii kopiowania. Firma kupowała części, komponenty i całe zespoły od dostawców, które następnie demontowano, badano, poprawiano konstrukcję i materiały korzystając z własnego zaplecza R&D, by na końcu procesu uzyskać produkt lepszy od kopiowanego. To się nazywa iść do celu niezbyt chwalebną, ale za to efektywną i najkrótszą ścieżką. Tym sposobem BYD stał się głównym graczem na chińskim rynku motoryzacyjnym, produkując sedany przypominające Toyotę, z silnikami do złudzenia przypominającymi konstrukcje Mitsubishi. Już po 7 latach, w 2010 roku BYD był szóstym co do wielkości koncernem motoryzacyjnym w Chinach. Jednak firma zdała sobie sprawę, że należy odejść od kopiowanych projektów i budować własną tożsamość marki i unikalny język stylistyczny. Modele drugiej generacji, począwszy od Qin z 2013 roku, zyskały bardziej wyrazisty i indywidualny design.
BYD jest jedną z pierwszych firm z Państwa Środka, które zatrudniły znanego projektanta jako dyrektora ds. designu. Wolfgang Egger, osobowość i tuz światowego designu, był szefem stylistyki w markach Seat, Audi, Lamborghini i Alfa Romeo tworząc m.in, powszechnie podziwiane (a już na pewno chwalone) modele 156, 166, 147, czy naszym zdaniem absolutnie przepiękne, unikalne i ponadczasowe 8C Competizione. Egger został zatrudniony w 2016 roku jako szef designu marki BYD.
Celem firmy było jednak wytwarzanie samochodów zelektryfikowanych. Co prawda pierwszy samochód hybrydowy zaprezentował Ferdynand Porsche na Wystawie Światowej w Paryżu już w 1900 roku, ale za to pierwszą hybrydę plug-in świata, pokazał BYD modelem F3DM PHEV-62 z 2008 roku.
Pierwszy BEV firmy BYD – e6, pojawił się na rynku w 2010 roku. Jest to minivan, który początkowo był przeznaczony dla branży taksówkarskiej (a nawet trafiał do Europy w małych ilościach). Od 2019 roku BYD sprzedaje więcej pojazdów NEV niż tradycyjnych modeli z napędem wyłącznie spalinowym.
Europejska oferta – wyłania się nowa dynastia
BYD ma w ofercie niemal każdy środek transportu: pociągi, pojazdy ciężarowe i dostawcze. Jednak w tym artykule zajmujemy się wyłącznie modelami osobowymi. Począwszy od modelu Qin, firma BYD nazywa swoje modele drugiej generacji nazwami dawnych chińskich dynastii (m.in Tang, Yuan i Song). Z pewnością w Państwie Środka nazwy chińskich dynastii kojarzą się z potęgą, dziedzictwem i dumną historią, jednak na pozostałych rynkach to wyłącznie obcobrzmiące słowa. Przykładem nowego trendu w nazewnictwie jest model Dolphin.
Samochód zadebiutował na rynku chińskim w 2021 roku, jednak europejska wersja Dolphina została wprowadzona w kwietniu 2023 r. Dolphin w specyfikacji na rynek europejski należy do segmentu C i jest większy od wersji oferowanej w Chinach, ponieważ otrzymał większe przednie i tylne zderzaki, które zwiększyły jego długość do 4290 mm. Ponadto zmodernizowano układ napędowy Dolphina w europejskiej specyfikacji. Samochód napędzany jest silnikiem o mocy 204 KM napędzającym przednie koła. Akumulator Dolphina ma pojemności 60,48 kWh i jest współdzielony z modelem Atto 3, o którym więcej poniżej.
Cena katalogowa Dolphina to 30.990 EUR, co czyni go jednym z tańszych BEVów na rynku, szczególnie w porównaniu z bezpośrednim konkurentem Volkswagenem ID.3, którego cena startuje od 39.995 EUR. To prawie 25% i 9.000 EUR mniej.
Inspirowany wyglądem delfina przód samochodu może się podobać (ale nie musi), jednak przyznać trzeba, że futurystyczna konstrukcja konsoli środkowej tworzy nowoczesne, dynamiczne środowisko, wzbogacone dodatkowo metalową listwą biegnącą przez całą deskę rozdzielczą, tworząc minimalistyczną formę zakrzywionej powierzchni. Nam się podoba.
Zaprojektowany przez Wolfganga Eggera model Seal jest drugim z linii stylistycznej „Ocean Series” BYD. Architektura 800-voltowa, moc od 204 KM aż do 520 KM w wersji Long Range AWD Performance. Jeśli ktoś spodziewał się ceny znacznie niższej od Tesli Model 3, może poczuć lekkie rozczarowanie. Co prawda na rynku niemieckim cena wersji Design (z napędem na tył) zaczyna się 46 990 EUR, czyli 4 tys. EUR powyżej ceny Tesli Model 3 Highland w poliftingowej odsłonie. Na obronę BYD SEAL – samochód jest chwalony za jakość materiałów i poziom spasowania elementów wnętrza.
BYD ATTO 3
BYD ATTO 3, sprzedawany w Chinach jako BYD Yuan Plus (Yuan jest nazwą historycznej dynastii), to kompaktowy crossover plasowany w segmencie C. Według BYD nazwa „Atto” została zainspirowana attosekundą, najmniejszą jednostką skali czasu w fizyce, odzwierciedlającą twierdzenie BYD, że pojazd jest „szybki, energiczny i dynamiczny”. Napęd na przednie koła, moc 204 KM i bateria 60 kWh. Cennik startuje w Niemczech od44 625 EUR. Dla porównania, bezpośredni konkurent z Europy, Volkswagen ID.4został wyceniony na 42.635 EUR, a więc BYD jest droższy o 2.000 EUR od konkurenta z Wolfsburga. Warto jednak wspomnieć, że w czerwcu cena ID.4. została obniżona o ponad 4.000 EUR.
BYD HAN EV
Han EV to elektryczny wariant BYD Han (występuje też jako PHEV), wyposażony w akumulator o pojemności 76,9 kWh, który według producenta można naładować od 30 do 80% w 25 minut. Han EV wykorzystuje nową, zastrzeżoną konstrukcję akumulatora litowo-żelazowo-fosforanowego (LFP), który BYD nazwał BladeBattery (akumulator ostrze), twierdząc, że zajmuje mniej miejsca niż konwencjonalny akumulator LFP o tej samej pojemności energetycznej. Podstawowy model Han EV – Extended Range z napędem o mocy 222 KM może przyspieszyć od 0 do 100 kilometrów na godzinę w 7,9 sekundy.
Wariant „Flagship” (okręt flagowy) ma napęd na cztery koła z dodatkowym silnikiem przednim o mocy 272 KM, co zapewnia całkowitą moc 494 KM i przyspieszenie od 0 do 100 km/h w zaledwie 3,9 sekundy.
Cena samochodu w Niemczech zaczyna się od 70.805 EUR, co jest dość zaskakujące, bo (jednak) bardziej prestiżowego Mercedesa EQE możemy kupić za…67.187 EUR.
BYD TANG
BYD Tang to zaprojektowany przez Wolfganga Eggera SUV oferowany jako EV, PHEV i z klasycznym, spalinowym napędem. Tang drugiej generacji zadebiutował na targach Auto China w kwietniu 2018 r. W wariancie całkowicie elektrycznym pojemność akumulatora wynosi 83 kWh.Cena cennikowa od 70.805 EUR. Konkurencyjna Tesla Y startuje cennikowo od 54.990 EUR i ze względu na politykę cenową Tesli nie będziemy ich porównywać, jednak również w zestawieniu cenowym zBMW iX3 (67.300 EUR), chiński SUV jest zwyczajnie droższy.
Podsumowanie
Rozwój BYD jest wspomagany przez ambitne, nierzadko mało wyszukane (żeby nie powiedzieć nieetyczne), ale skuteczne strategie biznesowe. Swój udział w sukcesie ma też rząd w Pekinie, wspierający rozwój pojazdów niskoemisyjnych i zeroemisyjnych. Dzisiaj patrzymy na to zjawisko z innej perspektywy, a strategia dotowania przemysłu motoryzacyjnego w Chinach budzi sprzeciw, jednak BYD wciąż pobiera dotacje dostępne na te samochody i bez kompleksów wchodzi na europejskie salony samochodów premium EV.
Zaskakuje jednak polityka cenowa BYD. Cena niewielkiego Dolphina jest trudna do przebicia (31 tys. EUR, 9 tys. EUR taniej niż konkurencyjny VW ID.3) i samochód może osiągnąć duży sukces sprzedażowy w Europie, jednak wyższe modele BYD plasują się cenowo wyraźnie powyżej prestiżowej, europejskiej konkurencji spod znaku Volkswagena, Mercedesa czy BMW o Tesli nie wspominając.
Technologia, materiały, jakość montażu i design samochodów BYD są bez zarzutu, ale mamy wątpliwości, czy to wystarczy do zdobycia europejskich rynków, przy tym poziomie pozycjonowania cenowego.
elektromobillni.pl