Wiodąca brytyjska firma inwestująca w technologie ogniw akumulatorowych będzie produkowała baterie dla elektrycznego Lotusa. Lotus zapowiedział także budowę nowego elektrycznego SUV-a, którego zaprezentuje już w przyszłym miesiącu. Britishvolt deklaruje tymczasem zmianę strategii dotyczącej produkcji i rozwoju technologii ogniw akumulatorowych oraz budowę gigafabryki za 1,7 mld funtów.
Partnerstwo obu firm skupi się na wspólnym rozwoju innowacyjnego pakietu ogniw akumulatorowych do zasilania nowej generacji elektrycznych samochodów sportowych firmy Lotus. Pakiet rozwiązań ma znaleźć zastosowanie już w najnowszym samochodzie sportowym Lotusa.
Brytyjski „złoty trójkąt”
Firmy jak przyznają, chcą niejako skorzystać na bliskiej odległości ośrodków badawczo-rozwojowych Lotusa i Britishvolt w West Midlands. To tak zwany „złoty trójkąt” jeśli chodzi o rozwój technologii akumulatorowych w Wielkiej Brytanii. Przypomnijmy, że Lotus Advanced Technology Center (LATC) zostało otwarte w Wellesbourne w 2020 roku, jako globalna siedziba Lotus Engineering, działu doradztwa biznesowego producenta.
100 mln na początek
Podpisanie umowy o współpracy z Britishvolt, to kolejny znaczący krok w trwającej transformacji Lotusa. Producent krok po kroku zmiana się z brytyjskiej firmy produkującej samochody sportowe w globalną i całkowicie elektryczną firmę i markę samochodów wyczynowych. Jest to konsekwencja inwestycji firmy Lotus w wysokości 100 mln GBR w jej zakłady w Wielkiej Brytanii. Obejmują one centra produkcyjne w Hethel dedykowane dla czysto elektrycznego modelu Evija i samochodu sportowego Emira.
Powstaną nowe miejsca pracy
Według przedstawicieli firmy te inwestycje mają zabezpieczyć płynne przejście Lotusa w innowacyjny sektor samochodów BEV o wysokich osiągach. Ponadto pojawiła się deklaracja o powstaniu dzięki inwestycjom tysiąca miejsc pracy w Wielkiej Brytanii. To także istotna informacja w momencie wielkich zmian na rynku samochodowym i konieczności przebranżowienia tysięcy pracowników.
Zmiana strategii budowy ogniw
– Britishvolt jest podekscytowany współpracą z tak prestiżowym i uznanym producentem, jakim jest Lotus. Podpisana właśnie umowa pokazuje, że dotychczasowa strategia „jeden rozmiar dla wszystkich ogniw” nie jest już aktualna na szybko rozwijającym się rynku mobilności elektrycznej. Wzmacnia również strategię różnicowania Britishvolt polegającą na bliskiej współpracy z klientem i partnerstwie, aby w pełni zoptymalizować rozwiązania dotyczące baterii i umożliwić zróżnicowanie tak ważne dla znanych marek i produktów – powiedział Oliver Jones, dyrektor handlowy, Britishvolt.
Nowe elektryki w perspektywie
Zadowolony ze współpracy jest też oczywiście Lotus. Firma bardzo liczy na nowe dedykowane baterie dla ich samochodów sportowych. Mają one być bardziej wydajne oraz tańsze.
– To pierwsze bardzo ekscytujące momenty na naszej drodze do zupełnie nowego elektrycznego samochodu sportowego Lotusa. W zeszłym roku zaangażowaliśmy Lotusa w czystą elektryczną przyszłość, a w pierwszym miesiącu tego roku ogłaszamy kolejny znaczący krok w tej podróży. W nadchodzących miesiącach zaprezentujemy Type 132, zupełnie nowy i w pełni elektryczny model SUV Lotusa. Potwierdzamy także, ze jesteśmy w trakcie prac projektowych nad kolejnymi trzema pojazdami elektrycznymi – powiedział Matt Windle, dyrektor zarządzający Lotus Cars.
Miliardy na gigafabrykę
Lotus, którego właścicielem jest chińska firma Geely i malezyjska Etika Automotive, zapowiedział, że do 2028 roku zamierza sprzedawać wyłącznie modele w pełni elektryczne. Natomiast Britishvolt w ubiegłym tygodniu dostał wsparcie rządu Wielkiej Brytanii dla swojej fabryki Blyth, oraz pozyskał 1,7 mld GBR (2,28 mld USD) prywatnego finansowania od inwestora nieruchomości logistycznych Tritax i firmy inwestycyjnej abrdn plc. Efektem ma być powstanie gigafabryki o mocy 45 gigawatogodzin (GWh), która uzyska pełną zdolność operacyjną w 2027 r. Zakład ma być w stanie wyprodukować zestawy akumulatorów dla ponad 450 000 pojazdów elektrycznych rocznie.
Źródło: na podstawie britishvolt.com, własne