Produkcja Modelu Y Juniper, czyli wersji poliftingowej, miała rozpocząć się w Gigafactory pod Berlinem w połowie stycznia. Zaczęła się jednak oficjalnie dopiero teraz, czyli w poniedziałek 17 lutego – jak wskazuje portal rbb24. Przygotowania trwały od końca stycznia – stopniowo zmieniano ustawienie i detale linii produkcyjnych, by dostosować je do najnowszego modelu, a pracownicy fabryki – jak wyjaśnia jej kierownik, Andre Thierig – przechodzili odpowiednie szkolenia. Od niedzielnego wieczoru z taśmy niemieckiej fabryki zjeżdżały tylko egzemplarze nowego Junipera.
Obecnie w Gigafactory Berlin pracuje około 12 500 osób. W najbliższych dniach produkcja nowego wariantu ma być stopniowo zwiększana. Przed zmianami w gamie Modelu Y fabryka produkowała do 5000 egzemplarzy tygodniowo.
Gdzie powstaje Model Y Juniper? Oprócz fabryki w Niemczech, także w Chinach i w Stanach Zjednoczonych. Egzemplarze spod Berlina trafiają na rynki europejskie (a więc także do Polski), jak również na Bliski Wschód, część Azji i na Tajwan. Samochody wyprodukowane na początku tego tygodnia trafią do salonów już w przyszłym tygodniu.
Kłopoty ze zbytem
„Tesla Model Y Juniper 2025 to nie tylko zmiany w designie, ale także dalszy rozwój technologii baterii i wydajności” – opisywaliśmy ten model przy okazji premiery. Czy jednak nowy model – ulepszony w kwestii zasięgu, komfortu, bezpieczeństwa i łączności – będzie kontynuować historię sukcesu, jaka była udziałem poprzedniego Modelu Y (wyprodukowano łącznie 3,5 mln egzemplarzy)? Jak na razie, Tesla zmaga się ze spadkami sprzedaży. W 2024 r. po raz pierwszy odnotowała globalnie wynik gorszy niż rok wcześniej. Sprzedaż spadła na świecie o 1,1%. W 2024 roku firma dostarczyła 1 789 226 pojazdów, a w 2023 r. – 1 808 581 aut. Wprowadzenie do produkcji odświeżonej odmiany Modelu Y nie jest jednak reakcją na takie trendy. „ Rozpoczęcie produkcji zostało zaplanowane z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem i nie ma nic wspólnego z obecną sprzedażą” – mówi szef Gigafactory Berlin.

Sprzedaż Tesli w Niemczech spadła w styczniu o 59% w porównaniu ze styczniem 2023 r. Za Odrą, gdzie działa jedyna fabryka Tesli w Europie, w zeszłym miesiącu zarejestrowano tylko 1277 nowych pojazdów tej marki – jak informuje Niemiecki Federalny Urząd Transportu Samochodowego. To najniższy wynik miesięczny od lipca 2021 r. Udział Tesli w rynku aut EV w tym kraju spadł z 14 do zaledwie 4%. Z kolei we Francji sprzedaż Tesli spadła o 63 procent w styczniu w porównaniu z rokiem poprzednim, a w Wielkiej Brytanii – o 12 procent. Spadki firma Muska zanotowała także w Szwecji (o 44%), Norwegii (o 38%) i w Holandii. W Norwegii styczniowa sprzedaż samochodów elektrycznych w porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o 82,4%, udział Tesli w rynku stopniał jednak do ok. 7%.
Polityka wpływa na sprzedaż
Nie brakuje głosów sugerujących, że za obecne spadki odpowiada polityczne zaangażowanie Elona Muska, a klienci protestują przeciwko jego działaniom, rezygnując z zakupu Tesli. Eksperci odpowiadają jednak, że ewentualne skutki tego typu działań będziemy mogli zauważyć dopiero za jakiś czas. Obecnie spadki są raczej spowodowane… oczekiwaniem na Model Y Juniper. Klienci chcą wybrać już nowszy model, a wcześniej planują zobaczyć go na własne oczy, więc w styczniu wstrzymywali się z decyzjami. Teraz, gdy Juniper trafi już do salonów, statystyki sprzedaży Tesli znowu mogą się poprawić.
PM