Home Rynek Benzyniaki i Diesle w odwrocie

Elektryki opanowały 12% unijnego rynku

Benzyniaki i Diesle w odwrocie

Elektryki opanowały 12% unijnego rynku

Benzyniaki i Diesle w odwrocie

Do końca września w UE zarejestrowano 260 tys. aut elektrycznych
Fot. Skoda
Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Według danych opublikowanych przez ACEA w trzecim kwartale udział w rynku pojazdów elektrycznych (BEV) nadal wzrastał, stanowiąc 11,9 % wszystkich rejestracji samochodów osobowych w UE. Od początku lipca do końca września zarejestrowano 259 449 elektryków we wszystkich państwach unijnych. Co ciekawe, aż trzycyfrowe wzrosty rejestracji aut BEV zanotowano na Cyprze, Łotwie, w Rumunii i Bułgarii. Niemal dwukrotny wzrost zanotowano także na polskim rynku gdzie w trzecim kwartale zarejestrowano 3104 nowe auta z napędem czysto elektrycznym.

Trzeci kwartał to kolejny okres w którym elektryki zanotowały wzrostowy bilans nowych rejestracji w UE. Sprzedaż aut BEV cały czas rośnie stanowiąc obecnie 11,9 proc. wszystkich rejestracji samochodów osobowych w UE (wzrost rok do roku –  9,8 proc. w III kwartale 2021 r.). Udział w rynku zwiększyły również hybrydowe pojazdy elektryczne, które stanowiły 22,6% całej sprzedaży (wzrost w porównaniu z 21,2% w trzecim kwartale 2021 r.). Pojazdy napędzane olejem napędowym i benzyną nadal stanowią większość rynku, a ich łączny udział wynosi obecnie  54,3%.

Benzyniaki i diesle ze spadkiem

Od lipca do września 2022 r. rejestracje samochodów benzynowych w UE spadły o 3,3%, (823 360 sztuk). W rezultacie udział w rynku aut napędzanych benzyną zmniejszył się z 39,3% w trzecim kwartale 2021 r. do 37,8% w roku bieżącym. Niemniej jednak benzyna pozostała najpopularniejszym rodzajem paliwa w UE.

Podobnie sprzedaż samochodów z silnikami wysokoprężnymi spadła o 4,7% do 360 596 sztuk sprzedanych w całej Unii Europejskiej. Udział Diesla w rynku spadł o prawie 1 punkt procentowy do 16,5% całkowitej sprzedaży (spadek z 17,5% w III kwartale 2021 r.).

Polska z dużym wzrostem BEV

W trzecim kwartale obecnego roku pojazdy elektryczne (BEV) odnotowały największy wzrost spośród wszystkich rodzajów paliw (+22,0%), z 259 449 sztukami zarejestrowanymi w całej UE. Z wyjątkiem Danii (-2,6%) i Włoch (-35,0%), wszystkie rynki regionu przyczyniły się do tego pozytywnego wyniku, z nawet trzycyfrowymi wzrostami na Cyprze (+490,0%), Łotwie (+231,8%), Rumunii (+213,4%) i Bułgarii (+101,7%). W Polsce w tym okresie sprzedano 3104 auta BEV co daje niemal dwukrotny wzrost w stosunku do tego samego okresu w roku 2021.

Z kolei rejestracje hybrydowych pojazdów elektrycznych typu plug-in (PHEV) spadły w trzecim kwartale roku o 6,0%, ponieważ wszystkie największe rynki w UE odnotowały straty. Włochy i Francja odnotowały dwucyfrowe spadki (odpowiednio -22,2% i -14,3%), podczas gdy Niemcy i Hiszpania odnotowały skromniejsze spadki (-0,9% i -1,0%). W wyniku tych negatywnych wyników PHEV straciły udział w rynku w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku, stanowiąc obecnie 8,5% wszystkich rejestracji samochodów.

Z 492 011 sprzedanymi pojazdami od lipca do września, sprzedaż hybrydowych pojazdów elektrycznych (HEV) wzrosła o 6,9%. Ich udział w rynku zwiększył się o 1,3 punktu procentowego – stanowiąc 22,6% całego rynku. Wśród głównych rynków regionu tylko Niemcy odnotowały spadek (-1,5%). Włochy odnotowały największy wzrost (+20,8%), a następnie Francja (+15,6%) i Hiszpania (+11,3%).

Tracą pojazdy napędzane gazem

Rejestracje pojazdów napędzanych gazem ziemnym (NGV) w UE poniosły kolejną dwucyfrową stratę (-52,4%), głównie z powodu znacznego spadku we Włoszech (-71,2%) – największym rynku w regionie, stanowiącym ponad 40% wszystkich rejestracji. W rezultacie udział w rynku NGV zmniejszył się o połowę w trzecim kwartale 2022 r. w porównaniu z tym samym okresem rok temu. Sprzedaż samochodów zasilanych LPG spadła o 9,5%, osiągając 55 418 sztuk, ponieważ dwa największe rynki tego rodzaju paliwa odnotowały spadki: Francja (-14,9%) i Włochy (-3,1%).

Źródło: ACEA

Narzędzia
i kalkulatory