Home Technologia Baterie „Battery 3R” – plan na pełen cykl życia baterii z aut elektrycznych

Toyota

„Battery 3R” – plan na pełen cykl życia baterii z aut elektrycznych  

Toyota

„Battery 3R” – plan na pełen cykl życia baterii z aut elektrycznych  

Redwood Materials pomaga w stworzeniu ekosystemu obiegu zamkniętego baterii do zelektryfikowanych pojazdów.
Fot. Toyota
Przeczytasz w 2 min
Przeczytasz w 2 min

Toyota poinformowała o przyspieszeniu prac nad realizacją strategii „Battery 3R”, którą koncern będzie prowadził w pięciu regionach: w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie, Chinach i w Azji. Marka dąży do jak najefektywniejszego wykorzystania baterii trakcyjnych z aut elektrycznych w całym cyklu ich życia, redukcji odpadów oraz wzrostu udziału materiałów pochodzących z recyklingu zgodnie z zasadami gospodarki obiegu zamkniętego. Producent zakłada osiągnięcie zerowej emisji CO2 do 2050 roku.

Strategia „Battery 3R” zakłada redukcję, recykling i ponowne wykorzystanie zużytych baterii, działając we współpracy z partnerami na skalę globalną. Głównym celem marki jest kontynuowanie działań wspierających rozwój bateryjnych aut elektrycznych, jak również lokalnych społeczności. Strategię „Battery 3R” koncern będzie prowadził w pięciu regionach: w Japonii, Stanach Zjednoczonych, Europie, Chinach i w Azji. Działania Toyoty dążą do zmaksymalizowania odbioru i detoksykacji zużytych baterii na całym świecie poprzez znalezienie dla nich kolejnych zastosowań.

Baterie bipolarne

Przykładem działań będących częścią strategii „Battery 3R” jest rozwój baterii nowej generacji, charakteryzujących się wyższą gęstością i lepszą wydajnością, a w efekcie zwiększonym zasięgiem i skróconym czasem ładowania. Po 2026 roku w samochodach Toyoty będą stosowane m.in. bipolarne baterie litowo-jonowe o wysokich osiągach, wykorzystujące niklową katodę. Zasięg auta wykorzystującego taką baterię ma wynosić około 1100 km, a szacowany czas szybkiego ładowania to około 20 minut (od 10 do 80%).

Koncern pracuje także nad przełomowymi bateriami ze stałym elektrolitem, które mogą się pojawić w samochodach Toyoty w latach 2027-2028. Taki akumulator ma pozwolić na przejechanie nawet 1200 km, a czas szybkiego ładowania ma wynosić do 10 minut.

Drugie życie baterii z hybryd i elektryków

Równolegle Toyota współpracuje z partnerami nad rozwiązaniami, które pozwolą przyspieszyć osiągnięcie neutralności węglowej i lepsze wykorzystanie surowców. Redwood Materials pomaga w stworzeniu ekosystemu obiegu zamkniętego baterii do zelektryfikowanych pojazdów, poprzez pozyskiwane i ponowne wykorzystanie lub recykling zużytych baterii z hybryd Toyoty.

Wspólnie z przedsiębiorstwem energetycznym JERA zbudowano pierwszy wieloskalowy magazyn energii Sweep Energy Storage – instalację stworzoną ze zużytych baterii pozyskanych ze zelektryfikowanych samochodów. System ten pozwala korzystać z pełnej dostępnej pojemności każdej baterii, niezależnie od ich wydajności, mocy i stopnia zużycia. Z kolei wraz z firmą Tokyo Electric Power Company Holdings (TEPCO) Toyota tworzy stacjonarny magazyn energii o pojemności 3 MWh, składający się z baterii odzyskanych z hybrydowych i elektrycznych Toyot, służący do przechowywania energii z odnawialnych źródeł, przetwarzania prądu stałego w prąd zmienny i wykorzystywanie go przez długi czas.

Źródło: Toyota
REKLAMA

Narzędzia
i kalkulatory