Bateryjne dobro narodowe, czyli koreański gigant w Biskupicach Podgórnych

Skrzyżowanie ulic Seulskiej i Innowacyjnej w Biskupicach Podgórnych – serce zakładów LG Energy Solution. Są tak ogromne, że mogłyby być jedną z większych dzielnic pobliskiego Wrocławia. Zajmują wielokrotnie większy obszar niż wieś, z której mają adres. Fabryka niewątpliwie jest jak małe miasto. Przebiegają tędy (i tylko tędy) dwie drogi wojewódzkie. Jest straż pożarna, są korty tenisowe, boiska piłkarskie, sklep z produktami koreańskimi i szereg stołówek, w których jak nietrudno się domyśleć zawsze można zjeść dania kuchni koreańskiej. W bliskiej okolicy jest z resztą więcej lokali specjalizujących się w bulgogi, bibimbapie i banchanach.

Do fabryki autokarami i samolotami

W fabryce można spotkać osoby z Korei mówiące płynnie po polsku i vice versa. Specjalnie dla koreańskich pracowników i ich rodzin LOT uruchomił stałe połączenie na trasie Wrocław-Seul. Fabryka jest też doskonale skomunikowana z bliższą i dalszą okolicą – autokary kursujące na zlecenie zakładów dowożą pracowników z 53 miejscowości Dolnego Śląska. LG Energy Solution jest największym prywatnym pracodawcą w regionie.

Bateryjne dobro narodowe, czyli koreański gigant w Biskupicach Podgórnych - LG Energy Solution Wroclaw Open Media Day 2024 7

Technologia LG, to ściśle strzeżone dobro narodowe

Przyjechałem tu by zobaczyć, jak powstają ogniwa bateryjne, które trafiają do licznych modeli samochodów elektrycznych produkowanych w Europie i na świecie. Nim jednak przekroczyłem próg jednej z 12 ogromnych hal produkcyjnych, sympatyczni i bardzo uważni gospodarze zadbali, bym nie wyniósł stąd więcej wiedzy i zdjęć, niż to konieczne i bezpieczne. Koreańczycy traktują technologię bateryjną i procesy produkcji jak swoje dobre narodowe. LG Energy Solution posiada ponad 30 tys. patentów w tym zakresie.

Bateryjne dobro narodowe, czyli koreański gigant w Biskupicach Podgórnych - LG Energy Solution Wroclaw Open Media Day 2024 20

Aparaty mojego telefonu zostały zaklejone, zawartość kieszeni skontrolowana, odzież ochronna ubrana i dopiero po tej procedurze zostałem wpuszczony tam, gdzie powstają najcenniejsze elementy aut elektrycznych – celki, czyli podłużne ogniwa w kształcie desek podłogowych, z których składane są moduły, a moduły w pakiety baterii. LG Energy Solution dostarcza klientom zarówno moduły jak i całe pakiety bateryjne wraz z tzw. BMS-em, czyli systemem zarządzania baterią.

Ogniwa mogą mieć oczywiście też inny kształt, np. cylindryczny, ale linia produkcyjna, której fragment mogłem zobaczyć, wytwarza akurat pryzmatyczne celki, które trafiają do Renault Megane e-tech electric – modelu, który szczyci się wyjątkowo płaskim akumulatorem trakcyjnym w swojej klasie. Na pozostałych liniach produkcyjnych powstają także ogniwa m.in. do samochodów grupy Volkswagena, który jest jednym z największych odbiorców produktów LG. Fabryka ma moc produkcyjną 86 GWh/rok, czyli jest w stanie dostarczać ogniwa do ok. 1 mln aut elektrycznych rocznie.

7000 pracowników? Nie widziałem…

Produkcja odbywa się niemal bez udziału ludzi. Pracownicy kontrolują tylko kolejne etapy produkcji, ale wszystkie kroki produkcyjne są zrobotyzowane – wymagają bowiem ultrawysokiej precyzji i sterylności, dlatego cała linia produkcyjna ze wszystkimi robotami, taśmociągami i innymi maszynami znajduje się w przezroczystej obudowie. Urządzenia to głównie koreańska myśl technologiczna.

Bateryjne dobro narodowe, czyli koreański gigant w Biskupicach Podgórnych - LG Energy Solution Wroclaw Module 3 4

Ogniwa są wstępnie naładowane, mają poziom SOC między 18 a 30%. Według przedstawicieli fabryki zaledwie mniej niż 1% ogniw nie spełnia wymagań jakości. Jeżeli system kontroli wykryje wady w trzech celkach z rzędu lub na godzinę, linia produkcyjna jest wstrzymywana i szukana przyczyna usterki. Mimo największej staranności zdarza się jednak, że wadliwe ogniwa trafiają do aut i wymagają wymiany w ramach akcji serwisowych.

Bateryjne dobro narodowe, czyli koreański gigant w Biskupicach Podgórnych - LG Energy Solution Wroclaw Module 3 1

Więcej o samym procesie produkcji ogniw może przeczytać tutaj: https://elektromobilni.pl/jak-to-jest-zrobione-baterie-do-samochodow-elektrycznych/. Podczas mojej wizyty mogłem zobaczyć niestety tylko krótki wycinek produkcji.

Nie tylko ogniwa do BEV-ów – przyszłość zakładów jest zróżnicowana

Mimo trudnej sytuacji na rynku samochodów elektrycznych i utraty kilku kluczowych klientów (w tym roku m.in. Ford, który z uwagi na Inflation Reduction Act będzie pozyskiwał baterie dla Mach-E w Ameryce) LG Energy Solution planuje zwiększyć moc produkcyjną zakładów w Biskupicach do 90 GWh. W drugim półroczu 2025 roku w Biskupicach Podgórnych ma ruszyć produkcja tzw. IESS – inteligentnych systemów magazynowania energii. W pierwszej kolejności mają to być magazyny kontenerowe, a potem portfolio ma zostać rozszerzone o mniejsze, przydomowe magazyny. W segmencie ogniw do BEV-ów LG Energy Solution pierwotnie specjalizowało się w produktach z półki premium. Obecnie oferuje też więcej bardziej dostępnych cenowo ogniw, jak np. LFP, które trafią do tańszych modeli aut elektrycznych.

Bateryjne dobro narodowe, czyli koreański gigant w Biskupicach Podgórnych - LG Energy Solution Wroclaw Module 3 6

Przedstawiciele LG Energy Solution przyznają, że odczuwają malejące tempo wzrostu na rynku aut elektrycznych. – W tym roku zakłady rzeczywiście opuściło mniej ogniw niż w ubiegłym roku. Dzięki temu mamy jednak przestrzeń na ulepszenia procesów i maszyn. W 2025 r. będziemy gotowi na to, by stawić czoła chińskiej konkurencji, która wkroczyła do Europy. Każda trudność rodzi dla nas możliwości. Nasze doświadczenie pomaga nam wykorzystywać te szanse – tłumaczył Yong Girl Lee, Dyrektor Relacji Zewnętrznych, LG Energy Solution Wrocław.

Bateryjne dobro narodowe, czyli koreański gigant w Biskupicach Podgórnych - LG Energy Solution Wroclaw Open Media Day 2024 37

„Fabryka jest zasilana w 100 proc. z OZE, ale Polski rząd musi się zatroszczyć o dążenie do tańszej, czystszej energii”

Lee podkreślił, że dla przyszłości fabryki niezbędne jest także ustrukturyzowanie recyklingu bateryjnego i konsekwentna dekarbonizacja energetyki w Polsce. Jego zdaniem, cyt.: „Konkurencyjność zależy przede wszystkim od cen energii. Polski rząd, jeśli chce wspierać rozwój przemysłu, budować innowacyjność, musi zatroszczyć się o dążenie do tańszej, czystszej energii. Paszport śladu węglowego będzie wprowadzony docelowo na całym świecie, ale najpierw w Europie. Nasza fabryka już teraz jest zasilana w 100% energią z OZE. Na każdy zużyty kilowat w fabryce mamy certyfikaty gwarancji pochodzenia. Jeśli faktyczne pochodzenie naszej energii nie będzie uwzględniane, to jesteśmy na straconej pozycji.”

Trudno o bardziej wyraźny sygnał, w jakim kierunku powinien zmierzać zarówno przemysł, jak i energetyka w naszym kraju. To, że zakłady są gigantyczne nie oznacza, że nie mogą funkcjonować gdzie indziej.

Błażej Buliński

REKLAMA