BMZ Poland

Baterie z Gliwic trafią do trolejbusów w Seattle

300 trolejbusów zostanie wyposażonych w nowoczesne systemy bateryjne MAGNUS+
Źródło zdjęcia: Icon Strategies/Klaus P. Canavan

– Baterie z Polski zelektryfikują flotę trolejbusów w Seattle oraz 34 pobliskich miastach
– Systemy bateryjne będą pierwszymi tego rodzaju używanymi w transporcie publicznym w USA
– 300 trolejbusów zostanie wyposażonych w MAGNUS+
– Za zaprojektowanie i wyprodukowanie odpowiada spółka BMZ Poland z Gliwic
– Projekt może być kontynuowany w innych częściach Stanów Zjednoczonych.

Po stronie amerykańskiej za projekt  odpowiedzialna jest firma Kiepe Electric, która działa na zlecenie władz transportowych King County – hrabstwa, które obejmuje obszar Seattle oraz kilkudziesięciu sąsiednich miast z łączną populacją wynoszącą ponad 750 tys. mieszkańców.

Obejmuje on modernizację niemal 300 trolejbusów, które zostaną wyposażone w nowoczesne systemy bateryjne MAGNUS+, opracowane w centrum badawczo-rozwojowym BMZ Group w Gliwicach i zastąpią dotychczasowe rozwiązania, poprawiając funkcjonowanie oraz znacznie zwiększając zasięg pojazdów – czytamy w komunikacie firmy.

Modernizacja, czyli retrofit

Jak podkreśla firma,to pierwszy przypadek, kiedy systemy MAGNUS+ BMZ Poland będą używane we wspólnych projektach BMZ/Kiepe dla amerykańskiego transportu publicznego. Jak zaznaczyli przedstawiciele firmy, projekt obejmuje modernizację istniejącej floty (tzw. „retrofit”), co jest zgodne z podejściem zwiększania efektywności środowiskowej poprzez wydłużenie cyklu życia taboru.

Funkcjonalne długoterminowe testy baterii BMZ Poland były przeprowadzane w latach 2023-2024 w stanach Waszyngton i Kalifornia. Pod względem wydajności i niezawodności baterie przekroczyły oczekiwania operatorów, dlatego też pierwsze pojazdy wyposażone w baterie BMZ Poland pojawiły się na drogach już w ubiegłym roku. Projekt będzie kontynuowany w kolejnych latach.

W 2024 roku operator King County Metro wykonał prawie 90 milionów przejazdów, co zapewniło mu drugą pozycję wśród najszybciej rozwijających się sieci transportu publicznego w USA.

Bateryjna ekspansja polskiej myśli

Rozwiązania zastosowane w projekcie są efektem pracy zespołu badawczo-rozwojowego BMZ Poland, który pełni rolę globalnego Centrum Kompetencyjnego Grupy BMZ w obszarze technologii bateryjnych dla elektromobilności. To właśnie w Gliwicach opracowano system MAGNUS+, który dziś znajduje zastosowanie w transporcie publicznym w USA.

Baterie z Gliwic trafią do trolejbusów w Seattle - IMG E0747
System bateryjny MAGNUS+. Fot. BMZ Poland

Współpraca z amerykańskim partnerem to przykład rosnącej obecności Grupy BMZ na rynku pojazdów elektrycznych w Stanach Zjednoczonych, możliwej dzięki synergii kompetencji technologicznych rozwijanych w Polsce i ekspansji operacyjnej Grupy za oceanem – podkreśla firma .

Nasz system bateryjny MAGNUS+ to główny element specjalnie zaprojektowanego rozwiązania 'drop-in’, które umożliwia łatwą integrację z istniejącymi strukturami trolejbusów. Uwzględniliśmy wymagania operacyjne dla pagórkowatego terenu tras w rejonie Seattle i San Francisco, zapewniając możliwość ciągłości operacyjnej bez sieci trakcyjnej, gdy jest to wymagane – powiedział Paweł Kępski, dyrektor Działu Pojazdów Elektrycznych (EV Business Unit) w BMZ Poland

Dzięki temu nasze systemy zyskały uznanie w oczach Kiepe Electric oraz operatorów transportu publicznego. Staliśmy się tym samym pierwszą polską firmą, która wspiera modernizację komunikacji w jednym z największych miast Stanów Zjednoczonych – dodał Kępski.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

To dopiero początek

BMZ Poland pozostaje nie tylko ośrodkiem projektowym, ale również siłą napędową rozwoju segmentu EV w ramach całej Grupy. Jednocześnie BMZ US – wspierany przez doświadczenie i know-how z Polski wzmacnia swoją pozycję w segmencie pojazdów elektrycznych, stając się kluczowym partnerem dla lokalnych klientów.

To dopiero początek współpracy, która już teraz przynosi wymierne efekty – przekonują przedstawiciele obu firm. Wkrótce BMZ US i BMZ Poland zapowiadają, że podzielą się informacjami o kolejnych projektach będących jej bezpośrednim rezultatem.

Baterie z Gliwic trafią do trolejbusów w Seattle - Laser BMZPL
Fabryka BMZ Poland w Gliwicach. Fot. BMZ Poland

Jak zaznaczają przedstawiciele BMZ Group, projekt może być z powodzeniem realizowany także w innych częściach USA. Trwają obecnie rozmowy z potencjalnymi odbiorcami.

Pracujemy nad znalezieniem nowych aplikacji w transporcie publicznym w innych częściach USA, ponieważ mamy zarówno kompetencje, jak i zdolności produkcyjne do tego. W tym kontekście realizujemy kolejne projekty w Stanach Zjednoczonych, wyniki, których mamy nadzieję ogłosić niebawem – dodał Kai Schöffler, dyrektor generalny BMZ USA Inc.

Czołowy dostawca baterii

Grupa BMZ jest wiodącym światowym dostawcą inteligentnych systemów zasilania i magazynowania energii opartych na technologii litowo-jonowej. Siedziba grupy mieści się w Karlstein w Niemczech, a dodatkowe zakłady produkcyjne zlokalizowane są w Chinach, Polsce, Macedonii, Brazylii i USA.

BMZ Poland, która powstała w 2010 roku jako główny zakład produkcyjny Grupy BMZ, zyskała pozycję czołowego europejskiego dostawcy systemów akumulatorów litowo-jonowych.

BMZ Poland

REKLAMA