Jedna architektura VAN.EA pozwoli Mercedesowi uprościć specjalnie zaprojektowaną ofertę pojazdów elektrycznych. Planowane jest zmniejszenie liczby wariantów w portfolio o ponad 50% w porównaniu z obecnie dostępnymi wersjami samochodów dostawczych z napędem spalinowym (ICE).
Mathias Geisen, szef Mercedes-Benz Vans powiedział: „Od 2026 roku wprowadzimy naszą specjalnie opracowaną architekturę pojazdów elektrycznych VAN.EA. Dzięki niej możemy skonsolidować nasze średnie i duże samochody dostawcze w jednej architekturze i znacznie uprościć nasze portfolio produktów”.
Elektryczne trzy moduły VAN.EA
Moduł przedni składa się z elektrycznego układu napędowego i przedniej osi. Moduł ten jest taki sam we wszystkich wariantach VAN.EA, dzięki zoptymalizowanej strategii części wspólnych. Istotne dla klienta rozróżnienie odbywa się w dwóch pozostałych modułach.
Moduł środkowy wyznacza długość pojazdu. Tutaj znajduje się znormalizowana obudowa baterii. Wewnątrz obudowy zainstalowane są akumulatory wysokonapięciowe o różnych pojemnościach.
Moduł tylny będzie dostępny w dwóch wersjach: z silnikiem elektrycznym dla wersji VAN.EA z napędem na wszystkie koła oraz bez silnika elektrycznego dla wersji z napędem na przednie koła.
– VAN.EA jest opracowywana od podstaw jako specjalnie skonstruowany pojazd elektryczny, w pełni wykorzystujący zalety nowej technologii. Nasz cel ponad 50% udziału BEV do 2030 r. – dodał Andreas Zygan, szef działu rozwoju Mercedes-Benz Vans.
Elektryczne vany dla kurierów i podróżników
Europa jest dziś najsilniejszym rynkiem z 60% udziału w całkowitej sprzedaży na całym świecie. Mercedes chce jeszcze umocnić swoją pozycję na Starym Kontynencie, widząc jednocześnie znaczny potencjał wzrostu w przypadku dużych samochodów dostawczych klasy premium w Stanach Zjednoczonych, a w Chinach w segmencie luksusowych prywatnych vanów. W Stanach Zjednoczonych Mercedes-Benz Vans po raz pierwszy zaoferuje także prywatnego luksusowego vana średniej wielkości.
Firma zapowiada, że rozszerzy też gamę fabrycznych pojazdów turystycznych o nową linię modeli w pełni elektrycznych samochodów kempingowych oraz po raz pierwszy zamierza zaoferować fabryczną wersję VAN.EA dla sektora kurierskiego.
Producent sprzedał ponad 40 000 elektrycznych vanów. W 2022 roku Mercedes-Benz Vans osiągnął ponad 20% udziału w europejskim rynku dużych i średnich samochodów dostawczych.