Andretti dołączy do Porsche w Formule E

Andretti dołączy do Porsche w Formule E

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Producent ze Stuttgartu poinformował o wzmocnieniu zaangażowania w wyścigi elektrycznych bolidów. Od przyszłego roku, czyli 9. sezonu mistrzostw Formuły E,  Porsche będzie wspierać zespół Avalanche Andretti. W 2023 r., na starcie staną cztery maszyny Porsche 99X Electric – dwa egzemplarze wystawione przez zespół TAG Heuer Porsche i dwa w barwach Avalanche Andretti, zespołu założonego przez amerykańskiego kierowcę wyścigowego Michaela Andrettiego. Umowa pomiędzy będzie obowiązywać przez co najmniej dwa sezony.

Cieszymy się, że możemy wesprzeć zespół klienta, który demonstruje taką samą pasję i profesjonalizm w Formule E jak my. Avalanche Andretti rywalizuje w Formule E od inauguracyjnego sezonu, czyli od 2014 r. To dla nas ogromne wotum zaufania, że jedna z najbardziej doświadczonych ekip począwszy od 9. sezonu wybiera właśnie współpracę z Porsche i chce wystawić dwa egzemplarze Porsche 99X Electric. Porsche z rodziną Andrettich łączy długa tradycja – wszystko zaczęło się, gdy Mario i Michael w 1983 r. zadebiutowali w Le Mans za kierownicą Porsche 956. Cieszymy się, że teraz ta tradycja ma swoją kontynuację w Formule E i liczymy, że nasza współpraca będzie nie mniej udana – powiedział Thomas Laudenbach, wiceprezes ds. Porsche Motorsport.

Ambicja wygrywania

Nasza przygoda z Formułą E rozpoczęła się w pierwszym sezonie i jesteśmy bardzo dumni, że możemy dziś spoglądać w przyszłość na następną generację tego sportu. Avalanche Andretti ma ambicję wygrywać, a dzięki wsparciu Porsche mamy pełne zaufanie do naszych wyników i rozwoju. Ta współpraca stanowi ważny krok dla naszej przyszłości, a jednocześnie jest zobowiązaniem wobec naszego sportu, partnerów i kibiców. Nasza historia – jako dwóch ekip z tradycjami – sprawia, że wybór Porsche był dla nas naturalny. Nie możemy doczekać się już nowego rozdziału, który rozpocznie się w 2023 r. – dodał Michael Andretti, dyrektor generalny i prezes Andretti Autosport

Jasne wytyczne

Celem nowych przepisów Gen3 w Formule E jest odciążenie zespołów klientów poprzez zminimalizowanie ich własnego wkładu w rozwój. Porsche Motorsport wspiera Avalanche Andretti według jasnych wytycznych. Zespół klienta otrzymuje dwa przygotowane do rywalizacji egzemplarze Porsche 99X Electric oraz wsparcie techniczne określone w zasadach wystawiania maszyn. Rozwój oprogramowania pozostaje po stronie Porsche Motorsport, Avalanche Andretti otrzymuje wszystkie aktualizacje.

Najmniej dwa sezony

Umowa pomiędzy Porsche i Avalanche Andretti będzie obowiązywać przez co najmniej dwa sezony. Zespół klienta angażuje się w bieżące przygotowania do 9. sezonu oraz Gen3, ale będzie rywalizował jako niezależna ekipa. Porsche nie planuje obecnie wspierać innych prywatnych zespołów poza Avalanche Andretti.

Z niecierpliwością czekamy, by podzielić się z Avalanche Andretti spostrzeżeniami, które od czasu dołączenia do Formuły E zdobyliśmy w dziedzinie zelektryfikowanych jednostek napędowych o wysokich osiągach. Zrobimy wszystko, aby nasz nowy partner mógł jak najszybciej skorzystać z naszej techniki i byśmy w 9. sezonie byli świadkami walki o zwycięstwo czterech Porsche 99X Electric – powiedział Florian Modlinger, dyrektor Porsche Motorsport ds. Formuły E.

Platforma dla elektrycznych modeli

W 2019 r., wraz z Porsche 99X Electric, producent sportowych aut po ponad 30 latach przerwy powrócił do udziału w wyścigach jednomiejscowych pojazdów. W pełni elektryczny bolid, wyposażony w opracowany w Weissach zespół napędowy Porsche E-Performance, służy też jako platforma do rozwoju całkowicie elektrycznych seryjnych modeli Porsche. Istotnymi czynnikami sukcesu zarówno w Formule E, jak i w budowie pojazdów produkcyjnych są zarządzanie energią oraz efektywność. W sezonie 2021/2022 Porsche 99X Electric osiąga moc maksymalną 250 kW/340 KM w trybie kwalifikacyjnym i 220 kW/299 KM w normalnym trybie wyścigowym. Tryb ataku podnosi ją do 250 kW/340 KM. Maksymalna moc rekuperacji to 250 kW, a użyteczna pojemność akumulatora – 52 kWh.

Akcelerator technik

Formuła E, to pierwsza na świecie seria wyścigów w pełni elektrycznych bolidów, która od 2014 r. sprowadza motorsportowe emocje do największych miast świata. Jako akcelerator innowacyjnych i zrównoważonych technik z dziedziny mobilności, promuje ona ogólnoświatową akceptację dla pojazdów elektrycznych – z myślą o przeciwdziałaniu zmianom klimatycznym. Zawody mają wyjątkowo zwarty format: trening, kwalifikacje oraz wyścig odbywają się jednego dnia. Sam wyścig trwa ok. 45 minut plus jedno okrążenie. W sezonie 2021/2022 startuje 11 zespołów z 22 kierowcami. Dla ekipy TAG Heuer Porsche oraz Porsche 99X Electric to trzeci sezon zmagań w Formule E.

Źródło: na podstawie Porsche

Narzędzia
i kalkulatory