Analiza OFV: BEV najtańszy w użytkowaniu

Analiza OFV: BEV najtańszy w użytkowaniu

Przeczytasz w 3 min
Przeczytasz w 3 min

Norweska Rada Informacji o Ruchu Drogowym (OFV) opublikowała analizę dotycząca kosztów użytkowania samochodów. Pomimo ostatnich wzrostów cen energii wciąż samochód elektryczny zapewnia najniższe koszty w skali roku. Auto BEV wygrywa w tym względzie we wszystkich segmentach cenowych (które wzięła pod uwagę OFV), w porównaniu z samochodami benzynowymi, dieslami i hybrydami plug in.

Obecnie we wszystkich przykładach cenowych wzrastają całkowite koszty utrzymania samochodu. Nie chodzi tu tylko o paliwo, wzrosły również inne koszty – takie wnioski pojawiły się w tegorocznym opracowaniu: „Koszty utrzymania samochodu – przykłady kalkulacji”, które corocznie publikuje Rada Informacji o Ruchu Drogowym (OFV).

Na przykład, jeśli kupisz nowy samochód elektryczny za 45 000 EUR i przejedziesz 15 000 kilometrów rocznie, koszty użytkowania są o prawie 1800 EUR niższe (w skali roku) niż w przypadku samochodu napędzanego benzyną w tym samym przedziale cenowym – mówi analityk Jan Petter Røssevold z OFV.

Kompleksowy obraz kosztów

Obliczenia OFV dotyczące rzeczywistych kosztów utrzymania samochodu obejmują szereg przykładów samochodów elektrycznych, benzynowych i tych z silnikiem diesla, a także ładowalnych hybryd benzynowych. W przypadku wszystkich układów napędowych punktem wyjścia są samochody, których nowe modele mieszczą się w przedziale cenowym: 30 000, 45 000, 60 000, 80 000, 100 000 i 150 000 EUR. Kalkulacje kosztów wykonano dla rocznych przebiegów 10 000, 15 000, 20 000 i 30 000 km.

Wzięte pod uwagę aspekty to m.in. utrata wartości (amortyzacja), koszty paliwa (benzyna, olej napędowy, energia elektryczna lub połączenie benzyny i energii elektrycznej), koszty odsetek, ubezpieczenia i koszty serwisu. Ponadto wskazane są również inne obszary powstawania kosztów, które mają wpływ na rzeczywisty koszt samochodu w skali roku.

Duże oszczędności

Z obliczeń opartych na założeniach OFV wynika np., że roczne koszty samochodu elektrycznego wynoszą 45 000 EUR, a przy przebiegu 15 000 km wynoszą 8 793,2 EUR rocznie,. To aż o 1 785 EUR mniej do samochodu benzynowego. Odpowiednio koszt samochodu benzynowego wynosi 10 578 EUR, czyli około 150 EUR miesięcznie więcej na osobę w porównaniu do samochodu elektrycznego.

Hybrydowy samochód benzynowy z możliwością ładowania ma około 500 EUR niższe koszty rocznie w porównaniu do samochodu benzynowego. W przypadku samochodu z silnikiem diesla o takim samym przebiegu i cenie koszty wynoszą nieco ponad 10 300 EUR rocznie.

Droższy samochód – wyższy koszt

Jeśli przenalizować koszty nowych samochodów kosztujących około 60 000 EUR przy 15 000 km przebiegu rocznie, koszty nadal są najniższe dla samochodów elektrycznych, z około. 11 100 EUR rocznie. Podczas gdy właściciele samochodów hybrydowych, z silnikiem wysokoprężnym i benzynowych muszą zapłacić odpowiednio 12 400, 12 800 i 13 300 EUR rocznie.

– Jeśli kupisz nowy samochód na benzynę za 60 000 EUR i przejedziesz 15 000 km rocznie, będzie cie to kosztować mnie. Rocznie wydatki na benzynę są o 1360 EUR wyższe niż koszty ładowania samochodu elektrycznego w tej samej cenie w domu – dodał Røssevold. Wskazuje również, że wzrost cen benzyny i oleju napędowego szybko odbije się na analizowanych kosztach. Dotyczy to również samochodów elektrycznych po podwyższonych cenach energii elektrycznej.

Utrata wartości największym kosztem

Utrata wartości to zdecydowanie największy koszt utrzymania samochodu. Spośród całkowitych kosztów w przykładach obliczeniowych OFV sama utrata wartości, tj. amortyzacja, wynosi od około. 33% do ok. 58% – Po amortyzacji i odsetkach największe koszty to paliwo i ubezpieczenia. Jednak w przypadku samochodów elektrycznych koszty konserwacji, serwisu i napraw są często wyższe niż koszt energii elektrycznej, w zależności od przebiegu – podkreślił Jan Petter Røssevold.

Źródło: na podstawie ofv.no, fot. Pixabay

Narzędzia
i kalkulatory