Spełnienie ambitnych celów redukcji CO2, uzgodnionych 28 czerwca br. przez europejskich ministrów środowiska, wymaga zdaniem Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) podjęcia zdecydowanych działań w zakresie rozwoju infrastruktury ładowania oraz rozwiązania problemu europejskiego dostępu do strategicznych surowców dla e-mobilności.
Stowarzyszenie podkreśla, że szanuje decyzję Rady, ale zwraca uwagę, że ma ona poważne konsekwencje nie tylko dla przemysłu motoryzacyjnego, ale także dla całej gospodarki UE.
Rozwój sieci kluczowy
Europejscy producenci samochodów od dawna akceptują przejście na elektromobilność i radykalnie przekształcają swoją działalność, aby spełnić cele klimatyczne UE. Jednak klucz do osiągnięcia celów w zakresie emisji CO2 nie leży wyłącznie w rękach branży – inni też muszą odegrać swoją rolę.
Obecnie kluczowe znaczenie ma wprowadzenie wszystkich warunków ramowych, aby przejść na w pełni elektryczną energię – w tym rozwój prawdziwie ogólnoeuropejskiej sieci infrastruktury ładowania i uzupełniania paliwa oraz dostępu do niezbędnych surowców.
Widmo nowych zależności
– Przemysł motoryzacyjny w pełni przyczyni się do osiągnięcia celu, jakim jest Europa neutralna pod względem emisji dwutlenku węgla w 2050 r. Jednak decyzja Rady rodzi istotne pytania, na które nie udzielono jeszcze odpowiedzi. Na przykład w jaki sposób Europa zapewni dostęp do kluczowych surowców dla e-mobilności – powiedział Oliver Zipse, prezes ACEA i dyrektor generalny BMW. Jego zdaniem, jeśli UE chce być pionierem zrównoważonej mobilności, należy zapewnić dostępność tych materiałów. W przeciwnym razie będziemy zagrożeni nowymi zależnościami.
– Otwartość technologii oznacza, że również wodór i inne paliwa neutralne pod względem emisji CO2 mogą odgrywać ważną rolę w dekarbonizacji transportu drogowego – dodał Zipse.
Przegląd śródokresowy wskazany
W kontekście trwających negocjacji w sprawie rozporządzenia w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), ACEA wzywa również decydentów do spełnienia założeń, które właśnie postawili branży motoryzacyjnej, jeśli chodzi o ustalanie celów infrastrukturalnych dla każdego państwa członkowskiego. Jak podkreśla ACEA, przegląd śródokresowy rozporządzenia w sprawie emisji CO2 będzie kluczem do śledzenia postępów w rozwoju rynku, rozmieszczaniu infrastruktury i dostępności surowców.
Źródło: na podstawie ACEA