Design i wygląd zewnętrzny
Abarth 500e zachowuje charakterystyczną sylwetkę klasycznego Fiata 500, ale dodaje do niej sportowe akcenty, które nadają mu wyjątkowego stylu. Z przodu uwagę przyciągają agresywne zderzaki i charakterystyczne logo skorpiona, symbol marki Abarth. Smukłe reflektory LED oraz dynamiczne linie nadwozia podkreślają sportowy charakter pojazdu. W tylnej części auta znajdziemy agresywny dyfuzor oraz wyciągniętą nad szybę lotkę. Z profilu design uzupełniają dedykowane dla Abartha 18” calowe felgi z diamentowym szlifem, które prezentują się świetnie nawet bez skradzionych dzień wcześniej dekielków 😊
Wnętrze i komfort
Wnętrze Abartha nie odbiega stylem od reszty projektu. Kabina jest przestronna jak na tak kompaktowy samochód.
Sportowe fotele z wytłoczonymi na tkaninie „pasami skorpiona”, podwójnie przeszywana kierownica oraz liczne dekory obszyte alcantarą nie dają zapomnieć o sportowym zacięciu auta. Kierowca ma do dyspozycji dwa duże ekrany: szeroki, 10,25-calowy, dotykowy wyświetlacz stanowiący centralny punkt deski rozdzielczej oraz 7-calowy cyfrowy wyświetlacz zestawu wskaźników. System na pokładzie obsługuje bezprzewodowe Apple CarPlay i Android Auto. Ponadto, system audio firmy JBL zapewnia ponadprzeciętną jak na ten segment jakość dźwięku. Do dyspozycji kierowcy są również funkcje Performance, które pozwalają śledzić osiągi samochodu dając podgląd na podstawowe parametry auta oraz m.in. czasy przyśpieszenia.
Osiągi i jazda
Pod „maską” skorpiona znajduje się silnik elektryczny o mocy 155 KM i 235 Nm momentu obrotowego. Taka konfiguracja pozwala na przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7 sekund. Samochód oferuje trzy tryby jazdy: Turismo, Scorpion Street i Scorpion Track. Tryb Scorpion Street sprawia, że auto staje się bardziej narowiste i reaguje bardzo czuło na najmniejsze naciśnięcie pedału przyspieszenia. Z kolei tryb Track dezaktywuje dodatkowo automatyczną rekuperację, aby umożliwić jak najdokładniejsze trafienie w punkt hamowania podczas sportowej jazdy.
Zasięg i ładowanie
Abarth 500e, wyposażony w baterię o pojemności 85 kW, oferuje zasięg około 252 km na jednym ładowaniu, co jest wystarczające do codziennych dojazdów i krótszych podróży. Maksymalna moc ładowania wynosi 85 kW, a naładowanie baterii od 10 do 90% zajmuje około 35 minut.
Najgłośniejszy ze stada
Pod bagażnikiem 500e z zewnętrznej strony znajduje się generator dźwięku, który według Abartha ma wiernie odtwarzać dźwięk silnika benzynowego, inspirowany wydechem Record Monza. Na biegu jałowym dźwięk może wzbudzać respekt, jednak, gdy samochód ruszy, od razu słychać, że coś jest nie tak. Natężenie dźwięku rośnie wraz z prędkością auta, ale z uwagi na jedno dostępne przełożenie, dzieje się to bardzo powoli, co skutkuje uciążliwym buczeniem a nie rasowym rykiem. Emitowany dźwięk jest dodatkowo na tyle głośny, że kilka minut jazy „rasową wyścigówką” wystarczy, aby wszyscy pasażerowie mieli go dość.
Podsumowanie
Abarth 500e, to udane połączenie klasycznego designu, sportowych osiągów i nowoczesnej technologii, co czyni go idealnym wyborem dla tych, którzy poszukują kompaktowego, dynamicznego samochodu elektrycznego o wyjątkowym stylu i charakterze. Jako entuzjasta hot hatchy, cieszę się z rozwoju tego segmentu wśród pojazdów elektrycznych. Posiadają one zazwyczaj jedną wadę – cenę. W przypadku Abartha jest podobnie, a nawet gorzej, gdyż ceny tego włoskiego malucha zaczynają się od zawrotnych 189 900 zł! To sprawia, że nie będzie on częstym widokiem na ulicach a „upolowanie” go stanowić będzie nie lada wyzwanie.
Piotr Ziółkowski, EV Klub Polska