Sektor EV z rekordem

We wrześniu sprzedano ponad dwa miliony aut elektrycznych

W ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczyła 14 milionów sztuk
Źródło zdjęcia: EPL

– Miniony miesiąc zapisze się w historii motoryzacji jako moment przełomowy
– Jak podaje Rho Motion, po raz pierwszy sprzedaż samochodów bateryjnych na świecie przekroczyła granicę dwóch milionów sztuk i to tylko w jednym miesiącu
– Sumarycznie sprzedano 2,1 miliona aut elektrycznych i hybryd plug-in, co stanowi najwyższy miesięczny wynik, jaki kiedykolwiek odnotowano.

Ulgi napędziły koniunkturę

Według Rho Motion, od stycznia do września 2025 roku na świecie sprzedano już 14,7 miliona pojazdów elektrycznych, czyli o 26 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Liderem pozostają (a jakżeby inaczej) Chiny z 9 milionami sprzedanych EV (+24 proc.), ale to Europa notuje najszybszy wzrost – aż o 32 proc. rok do roku – czytamy w komunikacie prasowym agencji.

Globalna sprzedaż EV po raz pierwszy przekroczyła dwa miliony miesięcznie, napędzana rekordowym popytem na wszystkich głównych rynkach – komentuje Charles Lester, Data Manager w Rho Motion. – W Stanach Zjednoczonych kierowcy spieszyli się, by skorzystać z wygasających ulg podatkowych, w Wielkiej Brytanii zadziałały nowe dopłaty i rejestracje, a w Korei Południowej rekordy biły Tesla, Hyundai, Kia i BYD – dodaje ekspert.

Dobry wrzesień dla Europy i powrót dopłat w Niemczech

W Europie wrzesień przyniósł rekordowe 427 tysięcy sprzedanych samochodów elektrycznych, co oznacza in plus o 36 proc. rok do roku i aż 55 proc. w porównaniu z sierpniem. Szczególnie dobry wynik odnotowała Wielka Brytania, gdzie sprzedaż wsparły sezonowo wysokie rejestracje oraz nowy program dopłat Electric Car Grant, wprowadzony w lipcu 2025 roku (przyp. red.). Sprzedaż samochodów w pełni elektrycznych (BEV) wzrosła tam o 30 proc., a hybryd plug-in (PHEV) aż o 60 proc.

Także w Niemczech rynek czeka kolejne ożywienie, bo koalicja rządząca zatwierdziła właśnie nowy pakiet wsparcia o wartości 3 miliardów euro, który wejdzie w życie w 2026 roku. Program ma pomóc gospodarstwom o niskich i średnich dochodach w zakupie lub leasingu pojazdów elektrycznych i zastąpić wygasły w grudniu 2023 roku system dopłat.

Dynamiczny wzrost utrzymują także Włochy i Hiszpania, gdzie dzięki korzystnym zachętom rządowym sprzedaż aut elektrycznych wzrosła odpowiednio o dwie trzecie i ponad dwukrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem – pisze Rho Motion.

W USA boom przed końcem ulg podatkowych

Za oceanem amerykański rynek EV odnotował drugi z rzędu rekordowy miesiąc. We wrześniu sprzedaż była aż o 66 proc. wyższa niż rok wcześniej, co było efektem pośpiechu klientów, chcących zdążyć przed wygaśnięciem federalnych ulg podatkowych 30D i 45W z końcem br miesiąca.

Ulgi te – obejmujące około 20 modeli BEV oraz atrakcyjne formy leasingu – znacząco napędziły popyt, jednak ich zakończenie może przynieść gwałtowny spadek sprzedaży w czwartym kwartale – prognozują eksperci. Niektóre koncerny już reagują – np. Hyundai obniżył ceny, by utrzymać konkurencyjność, a inni producenci zaczynają ograniczać produkcję.

Z kolei General Motors zawiesił jedną zmianę w zakładzie w Spring Hill (Tennessee), Mercedes-Benz wstrzymał zaś produkcję czterech modeli EV, Volkswagen zapowiedział zakończenie produkcji ID.4 w USA z końcem października, a Nissan całkowicie zrezygnował z planów uruchomienia produkcji elektryków na rynku amerykańskim.

Gigant, który wciąż rośnie

Największy rynek elektromobilności (i nie tylko elektromobilności) na świecie – Chiny – pozostaje bezkonkurencyjny. We wrześniu 2025 roku sprzedano tam 1,3 miliona samochodów elektrycznych, w tym ponad 800 tysięcy BEV (+28 proc. r/r). Choć sprzedaż hybryd plug-in nieco spadła (-2 proc.), to całkowity wynik pokazuje, że kraj ten wciąż stanowi ponad połowę globalnego rynku EV – pisaliśmy o tym w oddzielnej publikacji na elektromobilni.pl.

Co ciekawe, od początku roku w Chinach sprzedano 9 milionów elektryków, co oznacza wzrost o 24 proc. w ujęciu rocznym. Wysokie tempo utrzymują nie tylko giganci jak BYD czy SAIC, ale też młodsze marki – od Nio i Xpeng po Leapmotor i Xiaomi EV – które coraz skuteczniej konkurują o krajowego konsumenta.

Rekord, który zmienia motoryzację

Wrześniowy rekord to dowód, że elektryfikacja motoryzacji stała się faktem – nie wizją. W ciągu zaledwie dziewięciu miesięcy sprzedaż pojazdów elektrycznych przekroczyła 14 milionów sztuk, a roczne tempo wzrostu globalnego rynku sięga jednej czwartej. W tym miejscu należy także zauważyć, że w tych statystykach ujęto tylko samochody osobowe i lekkie pojazdy użytkowe, bez skuterów czy ciężarówek.

OW

REKLAMA