Trzeci kwartał dobiegł końca – przychodzi więc czas sprzedażowych podsumowań. Jak sytuacja prezentuje się w segmencie, który można opisać mianem „europejskie premium”? BMW i Mercedes-Benz nadal zwiększają dostawy modeli bezemisyjnych, choć tempo wzrostu wyraźnie zwalnia. Tymczasem Audi może pochwalić się zaskakującym sukcesem w Stanach Zjednoczonych, gdzie elektryczny A6 e-tron stał się najchętniej wybieranym modelem marki.
BMW: stabilny wzrost i dominacja modeli elektrycznych
W okresie od lipca do września 2025 roku BMW Group dostarczyło klientom na całym świecie 588 300 pojazdów, co stanowi wzrost o 8,8% względem poprzedniego roku. Na ten wynik wpłynął nie tylko efekt słabszego trzeciego kwartału 2024 r., ale także utrzymująca się wysoka sprzedaż elektryków. Marka odnotowała 151 282 sprzedane pojazdy zelektryfikowane (+8%), w tym 102 864 w pełni elektryczne – to wynik bardzo zbliżony do zeszłorocznego, ze spadkiem jedynie o 0,6%.
W ujęciu rocznym (styczeń–wrzesień 2025) BMW dostarczyło 1,8 mln samochodów marek BMW, Mini i Rolls-Royce, a liczba sprzedanych aut elektrycznych wzrosła do 323 447 egzemplarzy, czyli o 10% w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym samym czasie pojazdów zelektryfikowanych (czyli BEV i PHEV łącznie) sprzedano ponad 470 000, co oznacza wzrost o 15%.
Największe znaczenie dla utrzymania tempa mają oczywiście kluczowe modele: BMW i4, iX3, iX1 oraz flagowy SUV iX. Firma kontynuuje też ofensywę nowej generacji pojazdów elektrycznych Neue Klasse, które mają trafić szerzej do sprzedaży w 2026 roku (już teraz do sprzedaży wchodzi iX3, ale jeszcze wyniki tego auta nie zostały odnotowane w danych za trzeci kwartał).

Na wielu rynkach, w tym w Polsce, rosnącą popularnością cieszą się również hybrydy plug-in, zwłaszcza BMW X5 xDrive50e oraz BMW 330e. Marka zauważa aż 30-procentowy wzrost sprzedaży PHEV-ów w skali roku, co potwierdza, że klienci nadal chętnie wybierają rozwiązania łączące zasięg elektryczny z możliwością tankowania paliwa.
Jochen Goller, członek zarządu BMW AG ds. sprzedaży i marek, podkreślił, że mimo trudnej sytuacji w Chinach firma notuje silne wzrosty w Europie i Ameryce Północnej. Dobry wynik osiągnęła także marka Mini, której nowa rodzina modeli – z elektrycznymi Cooperem i Countrymanem – napędziła sprzedaż. W trzecim kwartale Mini sprzedało 72 376 samochodów (+37,5%), a od początku roku ponad 206 tys. aut, co oznacza wzrost o 23,7%. Rolls-Royce odnotował wzrost o 3,3%, dostarczając 4100 luksusowych samochodów: w tym coraz popularniejsze staje się elektryczne Spectre, pierwszy taki model w dziejach firmy.
Mercedes z sukcesem CLA
W tym samym czasie Mercedes-Benz Group sprzedał 525 300 samochodów osobowych i dostawczych, co oznacza spadek o 12% rok do roku. Mimo ogólnego osłabienia rynku – zwłaszcza w Chinach – marka odnotowała wyraźny wzrost sprzedaży elektryków, których dostawy wzrosły o 22% względem poprzedniego kwartału. W sumie Mercedes sprzedał 42 600 pojazdów BEV, a kolejne 53 700 stanowiły hybrydy plug-in, co daje łącznie 96 300 zelektryfikowanych samochodów (+10% r/r).

Największy udział w tym wyniku miały nowe modele z rodziny CLA Electric, które trafiły do klientów w Europie w trzecim kwartale. Kompaktowy sedan oparty na nowej platformie MMA (Mercedes Modular Architecture) został dobrze przyjęty na rynku – szczególnie w Niemczech, Hiszpanii i Polsce, gdzie marka odnotowała wzrost sprzedaży o odpowiednio 3%, 5% i aż 20%.
A6 e-tron bestsellerem za Oceanem
Podczas gdy BMW i Mercedes skupiają się na globalnych wynikach, Audi jeszcze nie opublikowało danych dla Europy. Ale z rynku amerykańskiego napłynęła zaskakująca informacja: najlepiej sprzedającym się modelem Audi w USA w trzecim kwartale 2025 roku był elektryczny A6 e-tron.
Nowy sedan klasy wyższej zbudowany na platformie PPE (Premium Platform Electric), współdzielonej z Porsche Macanem Electric, osiągnął wynik 10 059 sprzedanych egzemplarzy, wyprzedzając dotychczasowego lidera – SUV-a Q5 (9719 szt.). To pierwszy przypadek w historii marki, gdy model elektryczny przejął palmę pierwszeństwa na największym rynku premium świata.
Sukces A6 e-tron tym mocniej robi wrażenie, gdy zauważymy, że model nie kwalifikuje się do federalnego kredytu podatkowego na zakup EV – jego popularność wynika więc wyłącznie z „czystego” zainteresowania klientów. Co więcej, jego sprzedaż była lepsza niż rok temu o ponad 10 tys. sztuk – w trzecim kwartale 2024 roku sprzedano zaledwie… 44 egzemplarze tego modelu (ale wtedy dopiero debiutował).

Wygląda na to, że amerykański wynik A6 e-tron to część szerszego trendu. W tym samym kwartale świetnie poradził sobie również Q6 e-tron, który od początku roku sprzedał się w liczbie 17 021 sztuk, niemal doganiając popularne, spalinowe Q3 (które jednak schodziło z rynku – teraz zadebiutował następca). Spada za to sprzedaż spalinowego Q7 – być może na rzecz Q6 e-tron.
Jednocześnie, nie oznacza to jednak, że sytuacja Audi jest w pełni stabilna. Łączna sprzedaż marki w USA spadła o 8% do 128 709 samochodów, co stawia ją w trudniejszej sytuacji niż konkurentów. Dla porównania, BMW za Oceanem zwiększyło swoje dostawy w USA o 8,5%, Lexus o 9,5%, a Cadillac aż o 19,4%.
Porsche – elektryczne wzrosty
Porsche podsumowało pierwsze trzy kwartały 2025 roku, dostarczając 212 509 samochodów na całym świecie. Aż 35,2% z nich to modele zelektryfikowane (+12,8 pkt proc. r/r), w tym 23,1% elektryczne i 12,1% hybrydy plug-in. Łącznie oznacza to 49 090 w pełni elektrycznych samochodów sprzedanych od stycznia do września.
Napędzany wyłącznie elektrycznie Macan nowej generacji okazał się kluczem do tego wzrostu. Model, który zastąpił wersję spalinową w Europie (choć teraz modele spalinowe w tej klasie mogą wrócić, na platformie Audi Q5), odpowiada już za ponad 55% sprzedaży całej linii Macan, z wynikiem 36 250 egzemplarzy. To właśnie Macan (+18%) pomógł Porsche utrzymać wysoką elektryfikację na poziomie 56% w Europie, mimo ogólnego spadku sprzedaży o 4% na kontynencie.
Największym rynkiem pozostaje Ameryka Północna – 64 446 dostaw (+5%), natomiast w Chinach sprzedaż spadła aż o 26%, co Porsche tłumaczy silną konkurencją i spowolnieniem segmentu premium. W czwartym kwartale firma planuje wprowadzenie nowego elektrycznego Cayenne’a, który ma być oferowany równolegle z odmianami spalinowymi i hybrydowymi.

Taycan odnotował spadek do 12 641 egzemplarzy (-10%). Czy pomoże mu lifting? Jest planowany na 2026 r.
Jak podkreśla Matthias Becker, członek zarządu Porsche ds. sprzedaży i marketingu, firma świadomie stawia na strategię „value over volume” – utrzymując marżę i elastyczność produkcji zamiast agresywnego wzrostu. Porsche planuje, by do końca dekady ponad 80% jego sprzedaży stanowiły samochody elektryczne.
Czekamy na europejskie wyniki Audi – czy będą równie interesujące, co amerykańskie?
PMA

