Chiński gigant bije rekordy

Wielka Brytania największym rynkiem BYD poza Chinami

BYD nadal pozostaje światowym liderem w segmencie aut elektrycznych. Marka również w Polsce radzi sobie coraz lepiej
Źródło zdjęcia: EPL

– Chiński BYD zanotował w Wielkiej Brytanii wzrost sprzedaży o niemal 1000 procent
– Producent samochodów elektrycznych z Kraju Środka stał się drugim graczem na rynku. Za Teslą
– To część szeroko zakrojonej ofensywy marki w Europie, której istotnym punktem staje się też Polska

Wielka Brytania stała się największym rynkiem zagranicznym chińskiego koncernu BYD. We wrześniu producent sprzedał tam rekordowe 11 271 samochodów, podczas gdy rok wcześniej – zaledwie 1 150. To niemal dziesięciokrotny wzrost, który zapewnił BYD drugą pozycję na rynku pojazdów elektrycznych, tuż za Teslą – informuje Financial Times.

Co ciekawe, ekspansja koncernu nastąpiła mimo wykluczenia jej z brytyjskiego programu dopłat do zakupu samochodów elektrycznych. Nowy rządowy system, wart 650 mln funtów, wspiera rozwój elektromobilności, ale nie obejmuje aut produkowanych w Chinach z powodu emisji generowanych podczas procesu produkcji. BYD określił ten program jako „krótkowzroczny” i „uzależniający rynek od dotacji” – przywołują wypowiedź przedstawicieli koncernu piszą tamtejsze media.

Wzrost i spadek

Według danych Society of Motor Manufacturers and Traders, we wrześniu 2025 roku w Wielkiej Brytanii zarejestrowano 72 779 nowych samochodów elektrycznych – o 29 procent więcej niż rok wcześniej. Mimo to wynik wciąż nie spełnia rządowego celu, który zakładał, że 28 procent wszystkich nowych aut w 2025 roku będzie w pełni elektrycznych.

Dynamiczny wzrost BYD w Europie zbiegł się w czasie z pierwszym od ponad półtora roku spadkiem sprzedaży w Chinach. Jak podaje Reuters, sprzedaż na rodzimym rynku spadła , a globalny cel sprzedażowy na ten rok został obniżony z 5,5 do 4,6 miliona pojazdów. Mimo to producent nadal pozostaje światowym liderem w segmencie aut elektrycznych, z wynikiem 1,6 mln sprzedanych aut w tym roku – wobec 1,2 mln w Tesli.

Analitycy z CLSA prognozują, że już w przyszłym roku ponad połowa zysków koncernu będzie pochodzić z rynków zagranicznych. Bono Ge, szef BYD w Wielkiej Brytanii i Irlandii, zapowiada dalszy rozwój – w tym wprowadzenie w 2026 roku technologii ultraszybkiego ładowania Flash Charging.

Europejska ofensywa BYD

Ekspansja BYD w Europie nabiera tempa. Koncern, obecny na Starym Kontynencie od lat jako producent autobusów elektrycznych, obecnie inwestuje w lokalną produkcję samochodów osobowych. W węgierskim Szeged trwa budowa pierwszej europejskiej fabryki samochodów marki, a w Komárom już funkcjonuje zakład montujący autobusy elektryczne.

Na niedawnych targach IAA Mobility w Monachium wiceprezes BYD Stella Li ogłosiła, że pierwszym samochodem osobowym produkowanym w Europie będzie model Dolphin Surf. Produkcja ma ruszyć pod koniec tego roku. Z kolei w przyszłym roku ruszy też sieć ultraszybkich ładowarek Flash Charging – w pierwszym etapie powstanie 200–300 stacji w Europie.

Firma uruchomiła również program sprzedaży aut używanych „BYD Certified Pre-Owned”, w ramach którego każdy samochód przechodzi 179-punktową inspekcję i musi posiadać co najmniej 90 procent sprawności baterii. Jak podkreśla producent, zakup auta z drugiej ręki ma być doświadczeniem równie bezpiecznym jak nabycie nowego.

Równolegle marka inwestuje w rozwój struktur zarządczych w regionie. Za koordynację działalności w Europie Środkowej odpowiada m.in. Maria Grazia Davino, wcześniej związana z grupą Stellantis.

BYD w Polsce – nowe otwarcie

Polska staje się kolejnym ważnym punktem na mapie ekspansji chińskiego producenta. W sierpniu 2024 roku w Warszawie otwarto pierwszy salon marki, a w sierpniu 2025 roku powstała oficjalna spółka BYD Polska. Na jej czele stanął Michał Bowsza – były szef Audi i Volkswagena w Polsce oraz menedżer z ponad 20-letnim doświadczeniem w branży motoryzacyjnej.

Jak poinformowały wówczas branżowe media, celem nowego kierownictwa jest budowa rozpoznawalności marki i umocnienie jej pozycji w segmencie pojazdów elektrycznych. W planach jest rozwój sieci dealerskiej, a także wprowadzenie na rynek nowych modeli, w tym Seal 6 DM-i Touring – pierwszego w historii kombi BYD.

Polski oddział współpracuje też z Grupą Inter Cars przy sprzedaży elektrycznych pojazdów użytkowych – od małych vanów ETP3 po ciężarówki ETM6 i ETH8. Armatus, spółka należąca do Inter Cars, została wyłącznym dystrybutorem BYD eTruck w Polsce i planuje otwarcie pięciu centrów sprzedaży i serwisu.

Chiński koncern działa w Polsce również w sektorze energetycznym. Dostarczy m.in. technologię magazynowania energii do projektów Greenvolt, co stanowi część szerszej strategii rozwoju niskoemisyjnych technologii.

Reasumując

Dynamiczny wzrost chińskich producentów samochodów elektrycznych, takich jak BYD, budzi jednak niepokój wśród europejskich koncernów. Jak ostrzegła Lynn Calder, szefowa Ineos Automotive – cytowana przez FT – Europa otworzyła drzwi dla tanich, ale zaawansowanych technologicznie chińskich aut, które – jeśli nie będziemy ostrożni – mogą przejąć rynek – ostrzegła.

OW

REKLAMA