Lexus RZ jest na rynku od 2022 roku. Ten rywal elektrycznych SUV-ów premium nie zdołał jednak póki co zdobyć zbyt dużej popularności nie tylko na rynku polskim, ale i na pozostałych. Czy pomoże w tym lifting? Producent zapowiada poprawioną wydajność, więcej mocy, sztywniejsze nadwozie i dopracowany napęd na cztery koła DIRECT4. Czy to wystarczy? Wiele zależy od cen: te na szczęście można uznać za dość atrakcyjne.
Lexus RZ – ceny 2025
Oferta Lexusa RZ w Polsce została uporządkowana w czterech poziomach: Business, Prestige, Omotenashi oraz F SPORT.
- Business (od 237 800 zł) – już w bazie RZ oferuje bogate wyposażenie. Na pokładzie znajdziemy m.in. 14-calowy ekran multimedialny z nawigacją Lexus Link Pro, bezprzewodowe Android Auto i Apple CarPlay, podgrzewane fotele przednie, czujniki parkowania z kamerą 360°, pakiet systemów bezpieczeństwa Lexus Safety System +3, akustyczne szyby oraz tapicerkę z perforowanej skóry ekologicznej Tahara.
- Prestige (od 246 000 zł) – wprowadza m.in. 20-calowe felgi, cyfrowe lusterko wsteczne, HUD, 7-calowy cyfrowy wyświetlacz kierowcy i opcję pakietu Design (10 000 zł) z dodatkowymi funkcjami, jak system Lexus Teammate do zdalnego parkowania czy wentylowane fotele.
- Omotenashi (od 278 800 zł) – to luksusowa odmiana z 64-kolorowym oświetleniem ambient, tapicerką Ultrasuede, adaptacyjnymi reflektorami AHS, systemem Lexus Teammate i możliwością doposażenia w pakiet Luxury z audio Mark Levinson (1800 W) i dachem fotochromatycznym.
- F SPORT (od 299 300 zł) – topowy wariant zarezerwowany dla RZ 550e. Wyróżnia się agresywną stylizacją, pakietem aerodynamicznym, felgami Aero, sportowym zawieszeniem, wolantem steer-by-wire i nowym systemem Interactive Manual Drive pozwalającym symulować zmianę biegów manetkami.
Do Lexusa RZ 350e Prestige można zamówić dodatkowy pakiet Design (10 000 zł), który obejmuje 20-calowe felgi alumiowe w kolorze grafitowym, nadkola i listwy boczne w kolorze Astral Black, system Lexus Teammate pozwalający na zdalne i autonomiczne parkowanie, pamięć ustawień fotela kierowcy i lusterek zewnętrznych, wentylowane fotele przednie oraz przedni tłumik drgań skrętnych. Do wersji Prestige w obu wersjach napędowych można zamówić dach panoramiczny (6000 zł), a dla RZ 500e przewidziano opcjonalny pakiet Bi-Tone (2000 zł), w skład którego wchodzą nadkola, listwy boczne i tylny zderzak wykończone lakierem Astral Black oraz dwukolorowe malowanie nadwozia.

Podstawowa odmiana RZ 350e oferuje 224 KM i napęd na przednią oś. Kolejnym poziomem jest RZ 500e – już z napędem na cztery koła, mocą 380 KM i lepszymi parametrami jezdnymi. Najbardziej zaawansowaną technicznie i najmocniejszą wersją jest RZ 550e F SPORT. Rozwija 408 KM, ma napęd na cztery koła DIRECT4, zawieszenie sportowe, system wirtualnej zmiany biegów oraz innowacyjny układ kierowniczy steer-by-wire z wolantem zamiast tradycyjnej kierownicy.
Wszystkie warianty korzystają z baterii o pojemności 77 kWh, co ma przekładać się na konkurencyjny zasięg w tej klasie: choć dokładne wartości w cyklu WLTP Lexus poda w kolejnych tygodniach. Producent chwali się też ulepszonymi osiami e-Axle, które mają gwarantować lepszą sprawność napędu i niższe zużycie energii.

Promocje i dodatki
Lexus przygotował atrakcyjne warunki zakupu. Klienci mogą skorzystać z dotacji do 40 000 zł w ramach programu NaszEauto, co sprawia, że tego sporego (4,805 m długości) elektrycznego SUV-a można mieć za niespełna 200 000 zł. Dealerzy oferują też pakiety akcesoriów, m.in. zimowe komplety kół czy domowe stacje ładowania Lexus HomeCharge.
Rywale
Rywale Lexusa to m.in. Audi Q6 e-tron (cena cennikowa od 306 000 zł brutto, moc od 252 KM), a także Tesla Model Y (cena od 204 900 zł), Ford Mustang Mach-E (cena od 209 250 zł), BYD Sealion 7 (od 219 900 zł) czy BMW iX3 (cena od 310 000 zł) i nowy Mercedes GLC EQ (cen jeszcze nie podano). Bazowe wersje Lexusa rywalizują z markami popularnymi (Tesla, Ford itd.), zaś topowe – z propozycjami premium. Lexus może być postrzegany cenowo jako propozycja „środkowa”, ale warto pamiętać, że jego zaletą jest dobry i prestiżowy wizerunek, jakim ta marka cieszy się w Polsce.

