Volvo EX90 to SUV segmentu E, który rywalizuje m.in. z Mercedesem EQS SUV, Teslą Model X czy z BMW iX. Auto było zapowiadane od dawna, a ostatecznie po opóźnieniach (ok. dwa lata – przyp. red.) produkcja ruszyła w maju 2024 roku. Niektórzy klienci narzekali po odbiorze aut na ich awaryjność, a także parametry, które w międzyczasie zdążyły się nieco „zestarzeć” i nie nadążały już za rywalami. Teraz ma się to zmienić.
Więcej wolt, szybsze ładowanie

Od roku modelowego 2026 auto zyska zarówno krótszy czas ładowania dzięki nowej architekturze 800 V, jak i szereg zaawansowanych systemów bezpieczeństwa.
Najważniejszą nowością jest wprowadzenie 800-woltowego układu elektrycznego, wcześniej zastosowanego w pokazanej niedawno limuzynie ES90. W porównaniu do dotychczasowego systemu 400 V, pozwala on na znacznie wyższe prędkości ładowania przy mniejszej ilości wytwarzanego ciepła.
Volvo podaje, że w ciągu zaledwie dziesięciu minut można uzupełnić energię wystarczającą na przejechanie nawet 250 km. Za optymalizację procesu odpowiada nowa, opracowana przez producenta inteligentna bateria-management software, która dopasowuje parametry ładowania w czasie rzeczywistym.
Oszczędniej i szybciej
Przejście na 800 V to jednak nie tylko szybsze uzupełnianie energii. Zmiana ta pozwoliła również zmniejszyć wagę układu napędowego oraz zwiększyć jego efektywność. W praktyce oznacza to nie tylko lepszą dynamikę (przyspieszenie od 0 do 100 km/h skróciło się z 4,9 do 4,2 sekundy), ale i oszczędniejsze zarządzanie energią w codziennej jeździe.

Rozbudowane sterowanie
Równolegle producent rozbudował Core Computing Platform, czyli centralny układ sterowania. Dzięki zastosowaniu dwóch nowych procesorów EX90 oraz ES90 stały się najbardziej zaawansowanymi pod względem mocy obliczeniowej pojazdami w historii Volvo.
To otwiera drogę do wdrażania bardziej skomplikowanych algorytmów sztucznej inteligencji i analizy danych w czasie rzeczywistym. Nowe rozwiązania obejmują m.in. Connected Safety, czyli system wymiany informacji między pojazdami o zagrożeniach na drodze, od śliskiej nawierzchni, po miejsca wypadków.
Więcej systemów bezpieczeństwa
Układ Emergency Stop Assist został uzupełniony o funkcję E-Call. Jeśli kierowca nie reaguje na ostrzeżenia, samochód sam zatrzymuje się na pasie ruchu, a następnie automatycznie nawiązuje połączenie z centrum alarmowym Volvo. Konsultanci mogą wówczas porozmawiać z pasażerami i wezwać pomoc medyczną, jeśli zajdzie taka potrzeba. Producent rozszerzył także możliwości automatycznej funkcji unikania kolizji przy nagłym manewrze, która działa teraz skutecznie również w nocy, oraz wprowadził nową generację Park Pilot Assist.
Dodatkową nowością w EX90 na rok modelowy 2026 jest elektrochromatyczny dach panoramiczny. Jego przezroczystość można regulować jednym przyciskiem, co pozwala ograniczyć nagrzewanie wnętrza lub zwiększyć prywatność pasażerów.
Modernizacje nie tylko dla nowych klientów
Co istotne, nie tylko nabywcy nowych egzemplarzy skorzystają z tych ulepszeń. Volvo ogłosiło, że właściciele aktualnych modeli EX90 otrzymają jednorazowe, bezpłatne ulepszenie procesorów podczas wizyty w autoryzowanym serwisie.
Oznacza to, że nawet dotychczasowi klienci będą mogli korzystać z rozbudowanych systemów bezpieczeństwa i płynniejszych aktualizacji OTA, które usprawniają także infotainment i zarządzanie baterią – ale architektury 800V zamontować się nie da, bo to byłaby zbyt poważna modernizacja.
Nowego EX90 można już zamawiać. Produkcja ruszy w połowie listopada 2025 roku. Ceny tego modelu w Polsce startują od 399 900 zł za wersję 278 KM i od 449 900 zł za odmianę 408 KM. Na rynku wtórym zapewne wyżej cenione będą wersje po odświeżeniu – nabywcy starszych wersji mogą więc czuć pewien niedosyt.
PMA

