KNM 2025

Historyczne Porozumienie Sektorowe ma przyspieszyć rozwój infrastruktury ładowania w Polsce

Największym problemem pozostają dziś skomplikowane procedury przyłączeniowe
Źródło zdjęcia: Ekoenergetyka

– 24 września podczas Kongresu Nowej Mobilności 2025 w Katowicach dojdzie do wydarzenia, które może zdefiniować przyszłość elektromobilności w Polsce
– Na scenie New Mobility Stage zostanie podpisane Porozumienie Sektorowe – dokument, nad którym od miesięcy pracują kluczowi gracze rynku infrastruktury ładowania, operatorzy systemu dystrybucyjnego oraz Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad
– Cały proces koordynuje Urząd Regulacji Energetyki, a efektem prac ma być znaczące uproszczenie i przyspieszenie procedur przyłączeniowych dla nowych stacji ładowania.
– Proces ma stać się szybszy i prostszy, co może zdecydować o tempie transformacji transportu w najbliższych latach

Procedury przyłączeniowe

Obecnie w Polsce działa około 11 tysięcy ogólnodostępnych punktów ładowania. Liczba ta – choć jeszcze niedawno imponująca – w obliczu rosnącej liczby aut elektrycznych szybko przestaje wystarczać. Według prognoz już w 2030 roku sieć powinna być nawet sześciokrotnie większa. To gigantyczne wyzwanie, szczególnie że Polska pozostaje na szarym końcu w realizacji zobowiązań wynikających z unijnego rozporządzenia AFIR, zakładającego m.in. budowę hubów dużej mocy wzdłuż korytarzy TEN-T. Na razie w wielu kategoriach poziom realizacji celów oscyluje blisko zera!

Największym problemem pozostają dziś skomplikowane procedury przyłączeniowe. Budowa wielostanowiskowych hubów szybkiego ładowania nierzadko trwa ponad trzy lata – czas, który w branży rozwijającej się tak dynamicznie oznacza realne ryzyko pozostania w tyle. Porozumienie Sektorowe ma to zmienić. Dokument zawiera katalog dobrych praktyk i wytycznych, które – zdaniem jego autorów – pozwolą skrócić czas realizacji inwestycji nawet o kilka miesięcy.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Bardzo się cieszę, że z inicjatywy Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki rozpoczął się dialog nad wypracowaniem zasad umożliwiających optymalne wykorzystanie zasobów na unowocześnienie sieci elektroenergetycznych i usprawnienie współpracy pomiędzy uczestnikami rynku. Porozumienie będzie mocnym impulsem przyspieszającym rozwój infrastruktury, a także pomoże w spełnieniu wymagań AFIR – podkreśliła prezes URE, Renata Mroczek.

Uproszczenie procesu

Podobnego zdania jest Maciej Mróz, prezes PTPiREE, który zaznacza, że dokument może stać się fundamentem dla nowoczesnej elektromobilności w Polsce. – Naszym celem jest uproszczenie procedur, poprawa transparentności wymiany informacji oraz zapewnienie warunków technicznych dla rozwoju infrastruktury ładowania – powiedział.

Prace nad Porozumieniem rozpoczęły się w lutym tego roku i prowadzone były w ramach grupy roboczej, w której znaleźli się przedstawiciele Polskiego Stowarzyszenia Nowej Mobilności, PTPiREE i GDDKiA. Projekt wpisuje się w szerszy kontekst działań URE, realizowanych w ramach Karty Efektywnej Transformacji Sieci Dystrybucyjnych Polskiej Energetyki.

Kongres Nowej Mobilności

Opracowanie Porozumienia to potencjalny przełom dla sektora infrastruktury ładowania. Idealnym miejscem na jego oficjalne ogłoszenie jest właśnie Kongres Nowej Mobilności – powiedział Maciej Mazur, dyrektor zarządzający PSNM. – Co istotne, podpisanie dokumentu to dopiero początek zacieśnionej współpracy. Już dziś planujemy kolejne działania, które mają ułatwić proces rozbudowy sieci – dodał Mazur.

Uroczystość podpisania dokumentu odbędzie się 24 września o godz. 14:50 w Międzynarodowym Centrum Kongresowym w Katowicach. Towarzyszyć jej będzie panel dyskusyjny z udziałem sygnatariuszy, w tym wiceministra klimatu i środowiska Krzysztofa Bolesty, prezes URE Renaty Mroczek, zastępcy dyrektora GDDKiA Piotra Kurkowskiego, prezesa PTPiREE Macieja Mroza i dyrektora PSNM Macieja Mazura.

Kongres Nowej Mobilności, którego tegoroczna edycja zapowiada się rekordowo, potrwa od 23 do 25 września. W Katowicach na dziesięciu scenach wystąpi ponad 400 prelegentów, a program obejmie 250 debat, prezentacji i dyskusji. Wszystko w przestrzeni 12 tys. m², wypełnionej strefą EXPO i wydarzeniami towarzyszącymi. To właśnie tam branża transportowa, energetyczna i technologiczna będzie szukać odpowiedzi na pytanie, jak w najbliższych latach zbudować solidne fundamenty dla polskiej elektromobilności.

OW

REKLAMA