Zielony transport przyszłością

ETM wystartował. Miliardy na wsparcie rozwoju elektromobilności

ETM pokazuje, że zmiana naszych „nawyków komunikacyjnych” jest możliwa, ale pod warunkiem, że mieszkańcy miast, samorządy i instytucje centralne działają wspólnie
Źródło zdjęcia: Yutong

– Wystartował Europejski Tydzień Mobilności – największa kampania w Europie promująca zrównoważony transport
– To okazja, by przypomnieć, jak wielki wpływ na jakość powietrza i zdrowie ma transport drogowy
– To też okazja, by pokazać, że Polska konsekwentnie inwestuje w ekologiczne rozwiązania
– Dzięki wsparciu NFOŚiGW w 70 polskich miastach pojawi się ponad 1200 zeroemisyjnych autobusów

ETM – czas start!

Europejski Tydzień Mobilności (ETM) wystartował z edycją 2025. To wydarzenie, które od ponad dwóch dekad przypomina Europejczykom, że indywidualny transport drogowy, czytaj samochody – choć wygodne – ma swoją cenę. Tą ceną jest zanieczyszczenie powietrza, hałas, korki i utrata przestrzeni publicznej.

I to są problemy, które dotykają każdego z nas. Dlatego tegoroczna edycja, odbywająca się w dniach 16–22 września pod hasłem „Mobilność dla każdego”, jest dobrym przyczynkiem, by po raz kolejny zwrócić uwagę na to, jak bardzo potrzebujemy zmian w codziennym sposobie przemieszczania się po miastach.

Nie tylko hasła

W Polsce, podobnie jak w wielu krajach Unii, Europejski Tydzień Mobilności nie ogranicza się do haseł. Obok akcji takich jak Dzień bez Samochodu, darmowa komunikacja miejska dla kierowców czy happeningi i akcje edukacyjne, to również promocja alternatywnych środków transportu, tj. roweru, ruchu pieszego czy transportu zbiorowego. Każda z tych form pozwala zmniejszyć emisję spalin, a co za tym idzie – poprawić jakość powietrza, którym wszyscy wdychamy – tłumaczy Mikołaj Krupiński z Instytutu Transportu Samochodowego.

Rola NFOŚiGW

Jedną z kluczowych instytucji w Polsce, aktywnie wspierającą zieloną transformację transportową, jest Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. NFOŚiGW od lat inwestuje w rozwój elektromobilności, finansując m.in. zakup elektrycznych i wodorowych autobusów, budowę infrastruktury do ładowania oraz programy skierowane do samorządów i osób prywatnych.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Tylko ze środków Krajowego Planu Odbudowy przeznaczono na ten cel 3,3 miliarda złotych. Efekt? W 70 polskich miastach pojawi się ponad 1200 zeroemisyjnych autobusów – od Warszawy, która wzbogaci się o kolejne 92 pojazdy, po mniejsze ośrodki, takie jak Zamość (14 autobusów), Świdnica (12) czy Wałcz (8). Dalej: Gdynia i Bydgoszcz po 11 czy Piotrków Trybunalski (7 autobusów). Każdy z nich jest dostosowany do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, co pokazuje, że zielony transport jest nie tylko ekologiczny, ale i inkluzywny – czytamy na stronie NFOŚiGW.

Warto pamiętać, że komunikacja zbiorowa ma przewagę nie tylko pod względem emisji. Autobus, gabarytowo większy niż samochód osobowy, pozwala przewieźć wielokrotnie więcej pasażerów, efektywnie wykorzystując przestrzeń drogową – dodaje Krupiński. Na przykład w Łodzi podczas jednej z akcji ETM pokazano, jak wygląda ulica zajęta przez 40 samochodów, 45 rowerzystów i jeden autobus zdolny przewieźć tyle samo osób. Wynik nie zaskoczył – to właśnie auta pochłaniają najwięcej miejsca, przyczyniając się do powstawania korków i marnowania przestrzeni w miastach.

Więcej chętnych

Jak podkreśla Paweł Augustyn, zastępca prezesa NFOŚiGW, elektromobilność to nie tylko nowoczesne pojazdy, lecz także kierunek, w którym zmierza odpowiedzialna cywilizacja. W praktyce oznacza to inwestycje w czyste powietrze, redukcję hałasu i walkę ze smogiem.

Programy takie jak „Mój Elektryk” czy „NaszEauto” sprawiają, że coraz częściej po samochody elektryczne sięgają także osoby prywatne, instytucje edukacyjne czy organizacje pozarządowe (będzie to możliwe w nadchodzącej nowelizacji programu „NaszEauto” zaplanowane na przyszły miesiąc – przy. red.).

Europejski Tydzień Mobilności pokazuje zatem, że zmiana naszych „nawyków komunikacyjnych” jest możliwa, ale pod warunkiem, że mieszkańcy miast, samorządy i instytucje centralne działają wspólnie. To o tyle istotne, że Polska ma dziś szansę, by rozwój transportu zeroemisyjnego stał się jednym z filarów zielonej transformacji – to nie tylko inwestycja w komfort codziennych podróży, lecz przede wszystkim w zdrowie i jakość życia przyszłych pokoleń.

OW

REKLAMA