Cztery lokalizacje na początek
Projekt wystartował w 2025 roku i wyróżnia się zakresem i skalą elektryfikacji w tym sektorze. Do tej pory GreenWay uruchomił infrastrukturę w czterech różnych lokalizacjach Holcim w Polsce, a kolejne trzy są już na etapie projektowym. Łączna moc dotychczas uruchomionej infrastruktury wynosi 1,3 MW, a docelowo będzie zwiększana do 3 MW. Każdy punkt oferuje moc ładowania do 400 kW. Projekt ma charakter rozwojowy – infrastruktura dla eHDV będzie stopniowo wdrażana w innych lokalizacjach Holcim w całej Polsce – deklarują strony.
Rozwiązania biznesowe od GreenWay
GreenWay odpowiada za dostarczenie pełnego zakresu rozwiązań biznesowych dla infrastruktury ładowania – od audytu technicznego i opracowania koncepcji, przez przygotowanie niezbędnej dokumentacji projektowej, budowę przyłączy energetycznych i stacji transformatorowych, aż po dostawę, montaż i uruchomienie stacji ładowania wraz z ich późniejszą obsługą. Tworzona infrastruktura jest przeznaczona wyłącznie dla elektrycznych maszyn Holcim – ładowarek kołowych, koparek i wozideł technologicznych, których masa z ładunkiem może sięgać nawet 100 ton.

Stacje ładowania w kontenerach
W ramach inwestycji Holcim (firma obecna w 45 krajach, notowana na giełdzie w Szwjcarii) , stacje ładowania montowane są w kontenerach odpornych na pył, osadzonych na specjalnych fundamentach. Systemy zasilające wyposażono dodatkowo w chłodzenie cieczą. Całość została zaprojektowana z myślą o maksymalnym bezpieczeństwie – zarówno pracowników, jak i samej infrastruktury.
Rozwiązania których nie było
– Realizacja projektu w tak trudnych warunkach jak kopalnie, przemiałownie czy cementownie to zupełnie inne wyzwanie niż nasze codzienne wdrożenia – nawet te realizowane w fabrykach czy centrach logistycznych. Tu nie wystarczy dobra technologia. Potrzebne są rozwiązania odporne na ekstremalne warunki i zgodne z rygorystycznymi procedurami bezpieczeństwa. To ważny kierunek, w którym rozwija się elektromobilność – po logistyce wchodzimy do przemysłu ciężkiego, gdzie potrzebne są rozwiązania, jakich dotąd na rynku po prostu nie było – powiedział Aleksander Czapczyk, Chief Commercial Officer w Grupie GreenWay.

