Prawdziwy „Cosmos” w wersji Editon
Świat kamperów elektrycznych właśnie zyskał nowe oblicze. Amerykańska firma Lightship (założona w 2020 roku jako start-up z San Francisco i Kolorado), pierwsza w USA i jedna z nielicznych na świecie produkujących w pełni elektryczne przyczepy turystyczne, ogłosiła rozpoczęcie produkcji modelu AE.1 Cosmos Edition. To limitowana wersja, która już zdążyła wywołać spore poruszenie wśród miłośników podróży i – co istotne – została wyprzedana, zanim jeszcze ruszyła taśma produkcyjna w fabryce w Broomfield w Kolorado. Pierwsze dostawy do klientów zaplanowano jeszcze na koniec tegorocznego lata.

– Cosmos Edition pokazał, że rynek jest spragniony elektrycznych pojazdów kempingowych, które nie idą na kompromisy ani w kwestii osiągów, ani designu – podkreślił Toby Kraus, współzałożyciel i dyrektor generalny Lightship. – Teraz otwieramy te drzwi szerzej. Atmos i Panos to modele, które pozwolą jeszcze większej liczbie rodzin i podróżników przeżyć przygodę w duchu zrównoważonej turystyki, niezależnie od stylu biwakowania – czytamy w komunikacie firmy.
System TrekDrive wspomoże holowanie
Rozszerzona oferta obejmuje dwie nowe wersje flagowego modelu AE.1 – Atmos i Panos. Obie powstały w oparciu o koncepcję Aero-Electric, która łączy aerodynamikę z zaawansowanymi systemami zasilania. Sercem każdej przyczepy jest autorski system TrekDrive, czyli inteligentny napęd wspomagający holowanie. Dzięki niemu pojazd ciągnący – elektryczny bądź spalinowy – może zużywać nawet dwukrotnie mniej energii czy paliwa. System samodzielnie reaguje na przyspieszanie, hamowanie czy zakręty, dopasowując wsparcie w czasie rzeczywistym i zapewniając płynne prowadzenie zestawu – przekonuje producent.

Tanio nie jest
AE.1 Atmos to propozycja dla tych, którzy planują dłuższe, niezależne wyprawy. Przyczepa wyposażona została w baterię 77 kWh, 1,8 kW paneli fotowoltaicznych zintegrowanych z dachem i opcjonalną markizę sterowaną elektrycznie. Dodatkowym atutem jest możliwość zamontowania trzeciego łóżka. Cena startowa wynosi 184 tys. dolarów (ok. 670 tys. zł), a pierwsze egzemplarze mają trafić do klientów wiosną 2026 roku.

Nieco bardziej przystępna cenowo jest AE.1 Panos – wyceniona na 151 tys. dolarów. To wariant dla podróżników szukających kompromisu między komfortem a mobilnością. Wyposażono ją w akumulator o pojemności 44 kWh oraz 840 W paneli słonecznych. Podobnie jak Atmos, oferuje opcję dodatkowego łóżka i markizy, a dostawy rozpoczną się pod koniec 2026 roku – ocenia producent.
– Projektując Atmos i Panos, chcieliśmy odpowiedzieć na potrzeby różnych grup podróżników – podkreślił Ben Parker, współzałożyciel i szef działu produktowego Lightship. – Dla jednych kluczowa będzie możliwość tygodniowej eskapady z dala od cywilizacji, dla innych – komfortowy weekendowy wypad. Teraz każdy znajdzie w naszej ofercie coś dla siebie- dodał.
OW

