Zeekr 9X: Osiągi powalają
5,239 m długości, 2,029 m szerokości, 1,819 m wysokości, a do tego ogromny rozstaw osi wynoszący 3,169 m. Nie są to wymiary aut ze znaczkami Ferrari czy McLarena – a jednak Zeekr 9X pod względem osiągów może rywalizować z takimi firmami. Ten bardzo duży SUV osiąga 100 km/h w 3,1 s. Prędkość maksymalna (240 km/h) nie jest tak imponująca, ale w tego typu modelu i tak wystarczy. Z zewnątrz 9X przypomina inny produkt słynnej i drogiej marki: czyli Rolls-Royce’a.
Rekordowa moc

Niezwykłe osiągi uzyskano dzięki wielkiemu „stadu” koni mechanicznych. Pod maską 9X pracuje 2,0-litrowy turbodoładowany czterocylindrowy silnik o mocy 275 KM (według producenta jest on o 5–10% bardziej oszczędny niż typowe silniki 1.5T stosowane w hybrydach), wspierany przez trzy silniki elektryczne. Łącznie zestaw napędowy generuje 1 381 KM – to delikatnie mówiąc, wynik rzadko spotykany w segmencie SUV-ów. Hybrydy plug-in bywają bardzo mocne, ale niemal nigdy nie są aż tak potężne.
….i bateria
Zeekr 9X jest dostępny z dwoma wariantami akumulatorów CATL Freevoy: 55 kWh oraz 70 kWh. Ten większy jest obecnie najpojemniejszym akumulatorem w seryjnej hybrydzie plug-in, oferując zasięg do 302 km w trybie elektrycznym (wg chińskich norm CLTC). Pojemności tego typu są dość imponujące (a przynajmniej wystarczające) w modelach całkowicie elektrycznych – a tu mówimy o hybrydzie.

SUV korzysta z 900-woltowej architektury, która pozwala naładować baterię od 20 do 80% w zaledwie 9 minut. To wynik, który wyróżnia go na tle rynku. Zasięg w trybie elektrycznym (wg CLTC): 370 km. To także zasięg, który wystarczyłby w modelu EV, a nie PHEV.
Model bazuje na nowej platformie SEA-S (Haohan-S), zaprojektowanej z myślą o zaawansowanych napędach hybrydowych i elektrycznych.
Luksus i technologia
Wnętrze oferuje układ 2+2+2 z cyfrowym zestawem wskaźników, dużym ekranem centralnym i wysuwanym ekranem rozrywkowym dla pasażerów tylnych foteli. Jest luksusowo wykończone.
Na pokładzie debiutuje system autonomicznej jazdy Qianli Haohan H9 (G-Pilot H9), wykorzystujący pięć czujników LiDAR (w tym jeden dalekiego zasięgu) oraz dwa procesory Nvidia Drive Thor-U, zapewniające pełne pokrycie przestrzeni wokół pojazdu.
Cena i dostępność
Oficjalne ceny nie zostały jeszcze ujawnione. Według wstępnych szacunków cena Zeekr 9X w Chinach ma wynosić od 600 000 do 900 000 juanów (306-460 tys. zł). Premiera rynkowa nastąpi w III kwartale 2025 r., a przedsprzedaż ruszy pod koniec sierpnia podczas Chengdu Auto Show.
Żaden z konkurentów nie oferuje tak mocnego SUV-a plug-in, ale to nie oznacza, że Zeekr nie ma rywali. Najbliższy to BYD Fangchengbao Bao 8, oferowany też jako Denza B8. To flagowy SUV koncernu w segmencie premium, z napędem hybrydowym typu DMO. Łączna moc to ok. 748 KM, przyspieszenie 0–100 km/h zajmuje 4,8 s, a zasięg elektryczny wynosi około 100 km (WLTC). Łączny zasięg to 1200 km.

Czy SUV z osiągami superauta trafi do Europy? Z pewnością byłoby o nim głośno, ale drogie produkty chińskie nie mają u nas łatwego zadania – rywalizują bowiem z europejskimi markami premium. Klienci mogą woleć mniejszą liczbę koni mechanicznych, ale za to na masce auta znaczek BMW, Audi czy Mercedesa.
PMA

