Koncern BYD jeszcze kilka lat temu był kojarzony wyłącznie z rynkiem chińskim. Zaczął jednak budować rozpoznawalność – i to biorąc się od razu za naprawdę głośne inicjatywy. W 2024 r. BYD był sponsorem piłkarskiego turnieju Euro 2024.
Mogło to niektórych zaszokować – impreza odbywała się w Niemczech, a sponsorem widocznym na billboardach, na stadionach i podczas transmisji telewizyjnych nie była żadna z tamtejszych marek, a firma z Chin. To prawdziwy „atak” na terytorium VW, Opla, Mercedesa czy BMW.
BYD zdobył rozpoznawalność
Obecnie firma szybko wzmacnia swoją pozycję w Europie i na świecie. Jej sprzedaż – w odróżnieniu od wielu rywali – rośnie, zamiast spadać. W 2024 r. wyprodukowała aż 4,2 mln aut. Więcej stworzyli tylko Toyota, Volkswagen, Hyundai/Kia, Stellantis, Renault-Nissan-Mitsubishi i GM. BYD jest więc już prawdziwym, pierwszoligowym graczem. Zajmuje się nie tylko wytwarzaniem aut. Tworzy też baterie, półprzewodniki, systemy zarządzania energią i inteligentne fabryki.
A skoro mówimy już o ligach i graczach: firma ponownie angażuje się w piłkę nożną. Po sponsoringu Mistrzostw Europy UEFA 2024, firma ogłosiła właśnie trzyletnie partnerstwo z Interem Mediolan jako globalny sponsor motoryzacyjny.
To ruch z ogromnym potencjałem: Inter ma ponad 533 mln fanów na całym świecie, zajmując drugie miejsce wśród klubów o najszybciej rosnącej liczbie sympatyków. Klub jest bardzo znany także poza Europą, na rynkach, na których BYD zamierza także szybko rosnąć. W Chinach „Nerazzurri” cieszą się statusem kultowym – mają ponad 154 mln fanów. W Ameryce Południowej, obecnie kluczowym rynku dla BYD, klub ma niemal 90 mln kibiców — dzięki takim legendom jak Ronaldo, Adriano, Zanetti, Milito, a dziś również Lautaro Martínez.
– Nazwa BYD oznacza Build Your Dreams, czyli buduj swoje marzenia. Inter Mediolan jest znany ze swojej energii, niezłomności, nieustannej walki o sukces. Rozwija się szybko jako globalna marka, z bazą kibiców sięgającą daleko poza stadion San Siro i rozgrywki Serie A. To cechy, które doskonale rozumiemy, ponieważ jako marka szybko rośniemy. Jesteśmy globalną firmą technologiczną, której marzeniem jest walka ze zmianami klimatycznymi i ochłodzenie planety o jeden stopień. Pracujemy nad tym niezwykle intensywnie. 120 tys. naszych inżynierów dzień i noc tworzy 45 patentów każdego dnia roboczego. Ta determinacja, ciągłe dążenie do zmian i ciężka praca, aby je urzeczywistnić, to wartości, które naprawdę łączą BYD i Inter – powiedziała Stella Li, wiceprezes wykonawcza BYD.
Nowe możliwości
– Z ogromną satysfakcją ogłaszamy nowe partnerstwo, które łączy dwie globalne marki napędzane nieustannym dążeniem do doskonałości – powiedział Giorgio Ricci, dyrektor ds. przychodów FC Internazionale Milano. – Jesteśmy dumni, że Grupa, wraz ze swoimi markami BYD i DENZA, nawiązała współpracę właśnie z Interem Mediolan jako pierwszym klubem piłkarskim. To dowód na rosnący globalny prestiż naszej marki. Partnerstwo otwiera nowe możliwości międzynarodowych działań i tworzenia treści, które zaangażują fanów oraz konsumentów na całym świecie. Wspólnie chcemy realizować innowacyjne projekty, które jeszcze mocniej ugruntują pozycję Grupy jako punktu odniesienia w światowym krajobrazie zrównoważonej mobilności – dodał.
Samochody dla klubu i… kibiców
Na początku Inter Mediolan otrzyma specjalną edycję modelu BYD SEALION 7 – flagowego samochodu marki – zawierającą elementy inspirowane barwami Nerazzurri. Ten sam model, w limitowanej edycji, zostanie udostępniony kibicom i sympatykom Interu (warunki i ceny są jeszcze dopracowywane, oferta ma obejmować cały świat), którzy dzięki temu będą mogli podróżować w kolorach swojego ulubionego zespołu.

Umowa zakłada też kompleksową współpracę, w ramach której grupa BYD – poprzez swoje marki BYD i DENZA – będzie ściśle współdziałać z Interem, „aby w pełni wykorzystać potencjał partnerstwa, wzmocnić pozycję obu stron oraz realizować wspólne cele sprzyjające ich wzajemnemu rozwojowi”, jak podaje firma.
Łącznie grupa BYD dostarczy około 70 pojazdów, które zostaną przekazane kadrze zarządzającej, sztabowi szkoleniowemu oraz zawodnikom pierwszej drużyny. Bedą to zarówno auta elektryczne, jak i hybrydy plug-in (DM-i).
Nie tylko BYD
Długą historię sponsorowania wielkich turniejów ma np. Hyundai, który również wybrał taką drogę do budowania widoczności marki w Europie i na świecie. Cupra jest z kolei partnerem FC Barcelony, Kia angażuje się w Ligę Mistrzów, a MG sponsoruje Olympique Lyon i francuską Ligue 1.

Czy sponsoring sportowy wciąż, w dobie internetu, działa? Wygląda na to, że jak najbardziej – choć piłkarze zapewne po godzinach będą woleli wsiąść do nieco droższych i szybszych, prywatnych samochodów innych firm…
PMA

