Auto na REGON
W minionym miesiącu zarejestrowano 49 587 nowych samochodów osobowych, co oznacza spadek o 1,3 proc. w porównaniu do analogicznego okresu ubiegłego roku – w sumie to o 632 sztuki mniej. Niemal dwie trzecie tych pojazdów, bo aż 67,3 proc. trafiło do firm i instytucji rejestrujących pojazdy na numer REGON, odpowiadając za 35 711 sztuk, z minimalnym spadkiem o 0,5 proc. rok do roku.

Pozostałe 32,7 proc. to rejestracje indywidualne, których było 13 876 sztuk, ze spadkiem o 3,1 proc. Pomimo tej niewielkiej miesięcznej korekty, eksperci uspokajają – ten wynik nie zwiastuje dalszych negatywnych trendów, a raczej potwierdza stabilizację rynku, co jest zgodne z ogólnym wzrostem o 3 proc. odnotowanym w całym pierwszym półroczu 2025 roku – wynika z danych przygotowanych przez Związek Dealerów Samochodów (ZDS) oraz Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).
BEV- i nie tylko
Prawdziwą rewolucję obserwujemy w segmencie napędów. Czerwiec był miesiącem fenomenalnego wzrostu dla pojazdów elektrycznych (bateryjnych) i wodorowych (BEV + FCEV), których zarejestrowano 3 844 sztuki, co stanowi skok o 81,7 proc. w stosunku do ubiegłego roku – o 1 728 sztuk więcej.
Podobny, dobry wynik osiągnęły hybrydy plug-in (PHEV + EREV), notując 2 652 rejestracje i wzrost o 84,7 proc., czyli o 1 216 sztuk więcej. Warto zauważyć, że w czerwcu pojazdy elektryczne bateryjne i wodorowe osiągnęły udział 7,8 proc. w rynku, podczas gdy w całym pierwszym półroczu ich udział wyniósł 5 proc. Ta dynamika wskazuje na zmieniające się preferencje konsumentów i rosnące zainteresowanie niskoemisyjnymi alternatywami.

W tej kwestii głos zabierają eksperci branży. Paweł Tuzinek, Prezes Związku Dealerów Samochodów oraz Jakub Faryś, Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, zgodnie podkreślają, że pierwsza połowa 2025 roku przyniosła „ustabilizowanie rynku na poziomie zeszłego roku”. Jak wskazują, „jeśli nie zadziałają jakieś nieprzewidziane czynniki, to segment samochodów osobowych zamknie ten rok bardzo dobrym wynikiem”.
Eksperci zwracają uwagę na „szczególnie wyraźne wzrosty rejestracji osobowych samochodów elektrycznych i hybryd plug-in”, które w przypadku obu kategorii wyniosły około 80 proc. Obserwując pierwsze półrocze, w którym zarejestrowano prawie 14 300 samochodów elektrycznych (co przełożyło się na ponad 60 proc. wzrost) oraz 13,5 tysiąca hybryd plug-in (z blisko 80 proc. wzrostem), można liczyć, że cały rok będzie rekordowy dla tych technologii.
Ten wynik jest, ich zdaniem, „efektem bardzo dobrych ofert zarówno na pojazdy elektryczne, jak i hybrydy plug-in, które wynikają z obowiązku spełnienia przez producentów pojazdów 15 proc. redukcji emisji CO2” – zauważa Jakub Faryś.
Zróżnicowanie napędów
Podczas gdy elektryfikacja nabiera tempa, trendy dla tradycyjnych napędów są zróżnicowane. W czerwcu 2025 zarejestrowano 15 672 samochody benzynowe, co oznacza spadek o 13,2 proc. Co interesujące, w czerwcu odnotowano również 3 862 rejestracje pojazdów z silnikami Diesla, co także oznaczało korektę in minus o 21,9 proc. rok do roku.

Niemniej, w szerszej perspektywie i jak podkreślają eksperci, Polska pozostaje jednym z krajów, w którym udział samochodów z silnikami Diesla bardzo szybko maleje – w pierwszym półroczu stanowiły one zaledwie 7,6 proc. rejestracji, podczas gdy jeszcze niedawno było to 10 proc. Udział pojazdów z silnikami benzynowymi również maleje, stanowiąc nieco ponad 31 proc. rejestracji w pierwszej połowie roku.
Niekwestionowanymi zwycięzcami półrocza, pod względem liczby rejestracji, są zaś samochody hybrydowe, w tym tzw. hybrydy miękkie, których udział w rynku wynosi niemal 50 proc. Czerwiec przyniósł także niewielki spadek w tym segmencie, co może wynikać z pojawienia się konkurencyjnych ofert hybryd typu plug-in oraz elektryków – wyliczają eksperci z ZDS i PZPM.
Waga ciężka
Nie tylko osobówki odczuwają zmiany. Segment samochodów dostawczych do 3,5 tony zanotował w czerwcu spadek o 11,6 proc., z 5 949 zarejestrowanymi sztukami. Mimo to, w pierwszej połowie roku pojazdy dostawcze odnotowały niespełna 1 proc. wzrost, co pozwala mieć nadzieję na osiągnięcie 65 tysięcy rejestracji w całym segmencie do końca roku. Niestety, w półroczu segment elektrycznych samochodów dostawczych odnotował 3 proc. spadek. Segment ciężarowy powyżej 16 ton pokazał się z dobrej strony, notując 3 184 rejestracje i wzrost o 15,1 proc.

Ten dynamiczny obraz rynku, z jednej strony wskazujący na ostrożność konsumentów wobec pojazdów spalinowych, z drugiej zaś na entuzjazm w segmencie elektrycznym i hybrydowym, będzie nadal ewoluował. Ciągle rozbudowywana oferta nowych graczy na rynku, w parze z dofinansowaniem do pojazdów elektrycznych, może jeszcze znacząco wpłynąć na preferencje konsumentów i dalsze statystyki sprzedaży.
OW

