Jeśli chodzi o dane dotyczące wszystkich źródeł napędu: grupa Mercedes-Benz sprzedała 547 100 samochodów osobowych i dostawczych w drugim kwartale 2025 roku, co stanowi spadek o 9% w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. Jeśli chodzi o auta elektryczne – 41 900 samochodów było modelami EV, co oznacza spadek o 18% w porównaniu z drugim kwartałem 2024 roku.
Elektryki i hybrydy na plusie
Mercedes-Benz Cars (samochody osobowe) sprzedał 453 700 samochodów osobowych (-9%) w drugim kwartale. Spośród nich 35 000 to samochody elektryczne (-24% w stosunku do drugiego kwartału 2024). Światowa sprzedaż hybryd plug-in wzrosła o 34% w drugim kwartale. Samochody elektryczne i hybrydy typu plug-in razem wzięte sprzedały się w liczbie 94 000 (+4%). W Europie udział pojazdów zelektryfikowanych (hybrydy plug-in i samochody elektryczne) osiągnął 40% w drugim kwartale, a na całym świecie – 21%.
W przypadku Mercedes-Benz Vans, sprzedaż aut elektrycznych wzrosła o 32% (do 6900 sztuk). Całość wzrosła o 13% – elektryki radzą więc sobie wyjątkowo dobrze. W pierwszej połowie roku sprzedaż e-vanów tej marki wzrosła o 42%.

Wzrosty notuje także segment elektryczny Daimler Trucks. W miesiącach kwiecień, maj i czerwiec, Daimler Truck Group sprzedała 1232 pojazdy elektryczne. Oznacza to wzrost o ponad 90% w porównaniu z drugim kwartałem 2024 r., kiedy sprzedano 648 takich pojazdów.
Nowe CLA przebojem?
– W sumie widzimy duże zapotrzebowanie klientów na nasze produkty, w tym nasze pojazdy z najwyższej półki, szczególnie w Stanach Zjednoczonych i w Niemczech, chociaż cła wpłynęły na sprzedaż w drugim kwartale – powiedział Mathias Geisen, członek zarządu Mercedes-Benz Group AG Sales. – Jestem bardzo zadowolony, że otrzymujemy bardzo pozytywne opinie na temat nowego CLA, ponieważ oznacza to sygnał startowy dla dalszego wzrostu sprzedaży pojazdów elektrycznych i największą ofensywę produktową w Mercedes-Benz – dodał.
Model CLA w wersji elektrycznej faktycznie wzbudza zainteresowanie. Jak podaje Automobilwoche, chętnych na to auto jest tylu, że fabryka w Rastatt będzie pracować aż na trzy zmiany.
CLA w wersji EQ ma w Polsce stanowić w tym roku aż 80% sprzedaży. Spalinowa wchodzi do produkcji w drugiej połowie roku, zaś elektryczna już powstaje. Pierwsze sztuki już teraz będą trafiać do salonów, a większe partie dotrą do nich we wrześniu.
Dobre parametry
Nowe CLA to początek nowej ofensywy modelowej i technologicznej marki Mercedes. Korzysta z architektury 800V, powstał na nowej platformie i korzysta z najświeższego systemu operacyjnego i oprogramowania. Jest wyjątkowo aerodynamiczny, co zwiększa zasięg, a jego stylistyka wzbudza kontrowersje (z diodowymi „gwiazdami” na grillu z przodu), ale z pewnością może kusić wielu klientów.

Auto kosztuje w Polsce od 228 900 zł (272 KM, napęd na tył, do 791 km zasięgu, 6,7 s do setki, 85 kWh użytecznej pojemności baterii). Konkuruje m.in. z Teslą Model 3, BMW i4, Hyundaiem Ioniqiem 6 czy z Kią EV3 oraz EV6. Można od jego ceny odliczyć rządowe dopłaty. Mercedes wkrótce uzupełni gamę także o CLA Shooting Brake, a później również o zbudowane na tej samej platformie SUV-y, zastępujące modele GLA/EQA i GLB/EQB.
PMA

