Program dopłat

„NaszEauto” rozkręca się powoli. Polacy wybierają leasing i złomują

Na razie wypłacono nieco poniżej 2 milionów złotych, co pokazuje, że wiele złożonych wniosków czeka jeszcze na finalizację
Źródło zdjęcia: EPL

– Do NFOŚiGW wpłynęło do końca czerwca 6,5 tysiąca wniosków o dofinansowanie
– Największą popularnością cieszy się leasing
– Zezłomowanie starego auta podnosi dotacje
– Przedsiębiorcy złożyli wnioski na 124 miliony złotych
– Z puli ponad 1,6 miliarda złotych wykorzystano do tej pory nieco ponad 12,59 proc.
– Na razie wypłacono nieco poniżej 2 milionów złotych

6,5 tys. wniosków

Program dopłat do zakupu pojazdów zeroemisyjnych „NaszEauto”, realizowany przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW), nabiera tempa — ale do pełnego wykorzystania dostępnych środków jeszcze daleko. Z puli ponad 1,6 miliarda złotych wykorzystano do tej pory nieco ponad 12,59 proc. Najnowsze dane pokazują jednak rosnące zainteresowanie, zwłaszcza w przypadku leasingu i wynajmu pojazdów.

Do tej pory, czyli do końca czerwca br., złożono łącznie ponad 6,5 tysiąca wniosków o dofinansowanie – najwięcej dotyczy formy leasingu lub wynajmu, co może świadczyć o większej dostępności tej opcji dla konsumentów. Aż 4 622 takie wnioski (bez wycofanych) złożono w porównaniu do 2 040 dotyczących zakupu na własność. W przypadku leasingu i wynajmu, zadeklarowana kwota dofinansowania sięga już ponad 137 milionów złotych, co czyni tę formę nabycia dominującą w programie – czytamy w najnowszej analizie NFOŚiGW.

KDR

Wśród osób fizycznych największe zainteresowanie programem widać w grupie nieobjętej Kartą Dużej Rodziny (KDR). Złożyły one 1177 wniosków o zakup pojazdu na łączną kwotę blisko 36,7 mln zł. W tej grupie niemal połowa osób ubiegała się również o bonus za zezłomowanie starego auta (536 wniosków na ponad 5,3 mln zł) oraz o tzw. bonus dochodowy, z którego skorzystało aż 823 wnioskodawców (ponad 9,2 mln zł dopłat).

Osoby fizyczne posiadające Kartę Dużej Rodziny złożyły natomiast 476 wniosków na zakup pojazdu, z czego 286 osób otrzymało dodatkowe wsparcie dochodowe, a 175 skorzystało z bonusu za złomowanie. Choć to mniej niż w przypadku ogółu osób fizycznych, warto zauważyć, że wsparcie w tej grupie ma bardziej ukierunkowany charakter – skupia się na rodzinach, które z założenia mogą mieć większe potrzeby transportowe.

StatusWszystkie pojazdy 
LiczbaŁączna kwota dofinansowania 
Forma Nabycia: Zakup  
Złożone (bez wycofanych)204065 512 500,00 zł
Zatwierdzone782 361 250,00 zł
Forma Nabycia: Leasing / wynajem  
Złożone (bez wycofanych)4622137 612 986,32 zł
Zatwierdzone1664 643 737,79 zł
Wypłacone631 896 961,48 zł
Alokacja1 613 777 750,00 zł
Stopień wykorzystania alokacji12,59 proc.
Źródło: NFOŚiGW   

JDG

Przedsiębiorcy prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą (JDG) również aktywnie uczestniczą w programie. Złożyli 387 wniosków na zakup pojazdu oraz aż 3 815 wniosków dotyczących leasingu lub wynajmu. Łączna wartość złożonych przez nich wniosków to ponad 124 miliony złotych, z czego większość – ponad 112 mln zł – przypada właśnie na leasing i wynajem. Ciekawostką jest, że tylko 2 wnioski z tej grupy zostały zatwierdzone w przypadku zakupu, ale aż 161 w przypadku leasingu.

Na razie wypłacono nieco poniżej 2 milionów złotych, co pokazuje, że wiele złożonych wniosków czeka jeszcze na finalizację. Największą aktywność beneficjentów odnotowano w kategoriach bonusowych – zarówno za złomowanie, jak i dochodowych – co świadczy o tym, że konstrukcja programu skutecznie zachęca do rezygnacji ze starych, emisyjnych pojazdów i jednocześnie wspiera mniej zamożnych obywateli.

Choć poziom wykorzystania alokacji nie przekroczył jeszcze 13 proc., dane jasno pokazują, że zainteresowanie rośnie. Przy obecnej dynamice składania wniosków i wysokim udziale leasingu, program „NaszEauto” może wkrótce znacząco przyczynić się do popularyzacji elektromobilności w Polsce. W najbliższych miesiącach warto śledzić, jak liczba zatwierdzonych i wypłaconych dotacji będzie się zmieniać — to będzie prawdziwy test efektywności tego mechanizmu wsparcia. Tym bardziej, że niedawno informowaliśmy – w serwisie elektromobilni.pl – że wypłaty dofinansowania mocno się opóźniały, co nie pozostawało bez wpływu na odbiór zewnętrzny rządowego programu „NaszEauto”.

KNM 2025: Katowice tegoroczną stolicą elektromobilności. Nowości, trendy, wyzwania. Przyszłość jest bezemisyjna – zobacz! 

Zasady

Przypomnijmy, że podstawowa dotacja dla osób fizycznych kupujących auto elektryczne wynosi 18 750 zł. Można ją zwiększyć o 10 000 zł, jeśli wnioskodawca zezłomował pojazd spalinowy kategorii M1, którego był właścicielem lub współwłaścicielem przez co najmniej trzy lata (pod warunkiem, że złomowanie nastąpiło po 1 lutego 2020 r.). Osoby z dochodem rocznym poniżej 135 tys. zł mogą liczyć na dodatkowe 11 250 zł.

Dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny dotacja wynosi 30 000 zł, a może wzrosnąć o kolejne 5 000 zł za zezłomowanie pojazdu oraz o 5 000 zł w przypadku niskich dochodów.

W przypadku leasingu auta elektrycznego wsparcie bazowe dla osób fizycznych i prowadzących JDG to 30 000 zł. Osoby fizyczne mogą otrzymać dodatkowe 5 000 zł za zezłomowanie starego pojazdu, natomiast JDG – 10 000 zł. Dla mniej zamożnych przewidziano jeszcze 5 000 zł bonusu.

OW

REKLAMA