Range Extender wraca do łask

BMW iX5 REX – Bawarczycy ponownie stawiają na range extender

BMW planuje ponownie wykorzystać rozwiązanie Range Extender
Źródło zdjęcia: BMW

BMW przygotowuje się do nowego rozdania w segmencie elektrycznych SUV-ów. Według najnowszych raportów, niemiecka marka planuje wprowadzenie w 2026 roku modelu iX5 REX – elektrycznej wersji popularnego X5 wyposażonej w “wydłużacz” zasięgu. Wstępne informacje podają, że nowy model ma oferować łączny zasięg do 1000 kilometrów.

BMW nie jest nowicjuszem w dziedzinie range extenderów. Między 2013 a 2018 rokiem marka oferowała model i3 REX, wyposażony w dwucylindrowy silnik benzynowy o pojemności 647 cm³, pochodzący ze skutera BMW C650 GT. System ten działał wyłącznie jako generator prądu, bez mechanicznego połączenia z kołami napędowymi. Silnik uruchamiał się automatycznie, gdy poziom naładowania baterii spadał poniżej 20 procent.

Chociaż BMW i3 REX został wycofany z produkcji, doświadczenia zebrane przy jego rozwoju stają się obecnie kluczowe dla nowego projektu. Marka wykorzystuje również wiedzę zdobytą podczas prac nad eksperymentalnym programem iX5 Hydrogen, gdzie ogniwo paliwowe pełni podobną rolę – działa jako generator pokładowy, ładujący baterię buforową napędzającą silnik elektryczny.

BMW iX5 REX – Bawarczycy ponownie stawiają na range extender -

Partnerstwo z ZF ma przynieść sukces nowego BMW iX5

Niemiecki dostawca ZF opracował nową generację technologii range extender, która wejdzie do produkcji seryjnej w 2026 roku. System dostępny będzie w dwóch wariantach: eRE i eRE+. Podstawowa odmiana eRE łączy silnik elektryczny ze zintegrowanym przemieniakiem i przekładnią planetarną, oferując moc od 70 do 110 kW. Z kolei wersja eRE+ dodatkowo wyposażona jest w inteligentne sprzęgło i dyferencjał, co pozwala jej funkcjonować zarówno jako generator prądu, jak i dodatkowy napęd pomocniczy. Jej moc może sięgać do 150 kW.

Dr Otmar Scharrer, Starszy Wiceprezes ds. Badań i Rozwoju Napędów Zelektryfikowanych w ZF, podkreśla: „Nowe zainteresowanie i rosnący popyt na range extendery pokazuje, że potencjał tej technologii jest daleki od wyczerpania, szczególnie dla platform pojazdów już zaprojektowanych do napędów bateryjnych„.

Integracja z nowymi technologiami

BMW planuje połączenie systemu ZF z napędem elektrycznym szóstej generacji wykorzystującym architekturę 800V. Technologia baterii NMC dla nowego napędu range extender BMW jest podobno opracowywana we współpracy z CATL – tym samym chińskim specjalistą od baterii samochodowych, którego używa Li Auto. W efekcie samochód ma mieć ponad 1000 kilometrów zasięgu (źródło).

Plany produktowe

Oprócz BMW iX5, napęd REx jest również rozważany dla niedawno wprowadzonej szóstej generacji BMW X3 oraz drugiej generacji X7, która ma zostać zaprezentowana w 2026 roku. Wszystkie trzy modele bazują na 10-letniej platformie CLAR (Cluster Architecture) BMW.

Chiński rynek napędza rozwój

Kluczowym czynnikiem powrotu BMW do technologii range extender jest zwiększająca się popularność pojazdów EREV (Extended-Range Electric Vehicles) w Chinach. Dane China Passenger Car Association pokazują, że sprzedaż EREV wzrosła o prawie 50% w pierwszych pięciu miesiącach 2025 roku.

Jest to też istotny rynek dla BMW, gdyż Chiny pozostają największym indywidualnym rynkiem dla marki – w 2024 roku 29,2% wszystkich sprzedanych pojazdów grupy (łącznie z MINI i Rolls-Royce) trafiło do chińskich klientów, więcej niż w Stanach Zjednoczonych (16,3%) i Niemczech (10,8%) łącznie.

Sukces chińskiej marki Li Auto stał się inspiracją dla BMW. Założona w Pekinie w 2015 roku firma Li Auto sprzedała ponad 500 000 pojazdów w 2024 roku i wyznaczyła początkowy cel 700 000 sztuk na 2025 rok. Wszystkie modele Li Auto (L6, L7, L8 i L9) oferują zasięg przekraczający 600 mil (około 965 km).

REKLAMA