Temat numeru
Od czasu pojawienia się Ubera, tradycyjne taksówki powoli odchodzą do lamusa – ich utrzymanie, a tym samym cena przejazdu, są znacznie droższe. Czy samochody elektryczne są nadzieją dla branży taksówkarskiej, czy mogą zredukować koszty prowadzenia działalności i sprawić, że będzie to bardziej opłacalna alternatywa? Porozmawialiśmy też z jednym z kierowców jeżdżącym elektryczną taxi. Czy da się? Tak! Czy się opłaca? Tak! W czym więc tkwi problem? W wysokich cenach elektryków i przede wszystkim niewystarczającej ilości infrastruktury ładowania. Ale to się zmieni - przekonuje prezes jednej ze stołecznych korporacji taksówkowych.
Bezemisyjne Audi

Pierwszy bateryjny SUV Audi utorował drogę dla całej rodziny zelektryfikowanych modeli spod znaku czterech pierścieni. Zaprezentowany w 2018 roku model, przeszedł lifting cztery lata później i przy okazji otrzymał nową nazwę – Q8 e-tron. Design elektrycznego Audi nie różni się znacząco od modeli konwencjonalnych z Ingolstadt. e-tron do dojrzały model, który ma szereg zalet. Auto reprezentuje segment premium, co przekłada się na komfort podróży, zarówno dla kierowcy, jak i pasażerów. To na pewno ciekawy model w elektrycznym portfolio niemieckiego koncernu, ale czy pozbawiony wad? Zobaczmy.

Bazemisyjna żegluga

Według Międzynarodowej Organizacji Morskiej transport statkami odpowiada za ok. 2,5% globalnej emisji gazów cieplarnianych. Przekłada się to na miliard ton dwutlenku węgla, który co roku trafia do atmosfery. Pojedynczy, duży statek emituje tyle tlenku azotu, co 2 miliony samochodów! Jest to problem nie tylko dla mieszkańców miast portowym, ale dla całego świata. Odpowiedzią są statki elektryczne, hybrydowe i wodorowe.

Raport sektorowy RMI

Rynek baterii przechodzi dynamiczną transformację, a popyt na nie rośnie lawinowo.  Raport „Bateryjny efekt domina” („The Battery Domino Effect”), przygotowany przez RMI we współpracy z Bezos Earth Fund i Systems Change Lab analizuje to zjawisko i jego wpływ na globalny sektor energetyczny. Szacuje się, że do 2030 roku popyt na baterie wzrośnie o 5,5-8 razy. Za sześć lat na świecie ma funkcjonować ok. 400 gigafabryk bateryjnych. Aby baterie mogły w pełni wykorzystać swój potencjał, konieczny jest skoordynowany wysiłek ze strony rządów, firm, naukowców i ekologów.

Normy emisji spalin

Propozycja Euro 7 wprowadza nowe limity emisji dla samochodów osobowych i dostawczych. Chociaż to krok w dobrym kierunku, analiza pokazuje, że można je zaostrzyć, aby osiągnąć większe redukcje zanieczyszczeń.